9
دو شنبه 26 آذر 1397
شماره 7554
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

خبرهای کوتاه اجتماعی از سال 58

* سن ازدواج کاهش یافت- از طرف دولت موقت انقلاب لایحه قانونی درباره سن ازدواج دختر و پسر تصویب شد و جهت اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد.
ویژه
فروردین 58: انقلاب مهیای تثبیت خودش می‌شد؛ با رفراندوم جمهوری اسلامی. اما در همان هفته اول فروردین6فروردین 58 اتفاقی افتاد که در دهه‌های بعدی انقلاب هم مشابه آن تکرار شد.
1358 از نظر بروز احساسات، سالی پرمایه بود؛ بد و خوب، زشت و زیبا، ترسیده از شکست و مست پیروزی، دیو و فرشته، فراری‌های ترسیده و انقلابی‌های پیروز؛ متضادها در تمام سطوح به سرحدهای قطب مخالف رسیده بودند و همه می‌دانند در چنین جوی آدم سیگاری بیشتر از همیشه سیگار می‌کشد.
اول از همه در جریان باشید که این عکس نمایی از فیلم مستند «تازه‌نفس‌ها» ساخته کیانوش عیاری است. عیاری در این نخستین ساخته بلندش به احوالات مردمان تهران در تابستان58 پرداخته است.
هنوز جنگ ایران و عراق آغاز نشده بود اما روزنامه‌های ماه‌های ابتدایی سال 58خبرهای مربوط به بازار مسکن را در رده موضوعات مهم خود جای دادند. انقلاب مردم ایران به بار نشسته و به‌دنبال آن بازار مسکن در التهاب و نوسان فرو‌رفته بود. زمین و ملک فراوان بود.
مردم ما کلا مردم باحالی هستند و بعد از اینکه 22بهمن انقلاب کردند خیلی زود به سر کار و زندگی خودشان برگشتند و به این نتیجه رسیدند که باید به زندگی ادامه داد.
یک نفر از گوشه کنار زده شده پرده‌ای تیره به خیابان نگاه می‌کند. از بالاتر بودن سطح خیابان می‌شود فهمید تصویر پیش روی ما در یک زیرزمین منجمد شده است.
تورق تاریخی حرکت خودروها در تهران و نخستین چالش آنها

طرح ترافیک تهران؛ نسخه 1358

چیستی و چرایی اجرای نخستین طرح ترافیک پایتخت که قرار بود با محدود‌کردن خودروها، اتوبوس‌ها را افزایش دهد
درنگ
نخستین طرح ترافیک تهران در سال 1358و تنها چند‌ماه پس از انقلاب اسلامی در پایتخت به اجرا درآمد. این طرح که ابتدا «طرح بهبود ترافیک تهران» نام داشت، چنان اهمیت یافت که از هیأت دولت موقت و سخنگو و وزرا گرفته تا شهردار و مقامات انتظامی تهران را به‌خود مشغول کرد.

روز جهانی تئاتر در سال بعداز انقلاب

کهنموئی در بهار سال ۱۳۵۸ به دانشگاه صنعتی، یا همین دانشگاه صنعتی‌شریف امروز آمدند تا درباره روز جهانی تئاتر سخنرانی کنند.
فیلمفارسی انقلابی
فیلمفارسی انقلابی
در دورانی که انقلاب تازه به پیروزی رسیده و تقریبا هیچ کس نمی‌داند در شرایط تازه چگونه باید فیلم ساخت، گروهی از حاشیه سینمای فارسی، قدم اول را برمی‌دارند.

نگاهی به تصاویر 58

فرمان حضرت امام برای تشکیل کمیته‌های انقلاب اسلامی.

بزرگ علوی تهران آمد

بزرگ علوی نویسنده معروف پس از سال‌ها دوری از وطن بامداد دیروز وارد تهران شد. در فرودگاه مهرآباد باقر مومنی نویسنده و محقق سرشناس.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اردیبهشت‌ماه 58، هیجان انقلابی ادامه دارد و در دومین روز از دومین‌ ماه بهار یک روحانی به همراه 3نیروی کمیته که نامی از آنها برده نشده است.
در بهمن‌ماه 57 بود که انقلاب به ثمر نشست و ایران برای همیشه با نظام شاهنشاهی خداحافظی کرد. دولت موقت هم بر سر کار آمد تا امور را رتق‌وفتق کند. متولیان اقتصادی و صنعتی دولت موقت در سال 58، تصمیم گرفتند که واردات خودرو را ممنوع کنند.
گروه 57 در گرماگرم روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط امیر اثباتی و چند دانشجوی دیگر دانشگاه تهران، مثل کامران احمری و محمود حکیمی در راستای همراهی با مردم در اعتراض به رژیم شاهنشاهی و به‌عنوان یک واکنش دانشجویی شکل گرفت.