• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41146
+
-

ریزنویس

خبرهای کوتاه اجتماعی از سال 58

  * سن ازدواج کاهش یافت- از طرف دولت موقت انقلاب لایحه قانونی درباره سن ازدواج دختر و پسر تصویب شد و جهت اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد. براساس قانون جدید حداقل سن مردان برای ازدواج 18سال و برای زنان 15سال است. در قانون پیشین حداقل سن ازدواج برای مردان 20سال و برای زنان 18سال بود.
 * پایان تخلف رانندگی- پس از آزادی هرگونه رفتار خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های شهر، طی اطلاعیه‌ای اعلام شد که از روز 29 اردیبهشت‌ماه 1358 راننده‌های متخلف جریمه می‌شوند. کمترین مبلغ جریمه 200ریال بود.
 * کف‌زن‌های بین‌المللی تهران - شهربانی کل کشور طی اطلاعیه‌ای درباره فعالیت گسترده کف‌زن‌های تردست به مردم هشدار داد. کف‌زن‌هایی که خود را پاکستانی و هندی معرفی می‌کردند و به زبان انگلیسی مسلط بودند، به بهانه خردکردن اسکناس به مردم نزدیک می‌شدند و ضمن گفت‌وگو با تردستی مرتکب کف‌زنی می‌شدند. پس از این هشدار خبر دستگیری باند کف‌زنی در فرودگاه منتشر شد. براساس این خبر، اعضای باند 3نفر بودند؛ لیاقت علی احمدی تبعه هند، منظور خیرپوست تبعه پاکستان و خواهرش لیاقت خیرپوست. آنها به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی آشنا بودند.
 *  قیمت سکه - در اردیبهشت سال 58 قیمت سکه بهار آزادی 5هزار و 700تومان اعلام شد.
 * تغییر در کتاب‌های درسی - وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد کتاب‌های فارسی، تاریخ و اجتماعی برای سال تحصیلی 59– 58 بازنویسی می‌شوند.
  * کمبود برق و آب - روز 29فروردین سال 58 وزیر نیرو به‌ روزنامه اطلاعات گفت: امسال هم خاموشی نوبتی وجود خواهد داشت. او از حتمی‌بودن کمبود برق در تابستان خبر داد و از مردم خواست برای رفع کمبود برق با وزارت نیرو همکاری کنند. وزیر نیرو درباره آب تهران هم گفت: از حیث ذخایر آب نیز در تنگنا قرار داریم.
 *  اسکناس‌های 10هزار ریالی تقلبی- بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخیرا عده‌ای سودجو از احساسات و عواطف عمیق مردم نسبت به رهبر بزرگ انقلاب اسلامی سوءاستفاده کرده و اسکناس‌های تقلبی با تصویر حضرت آیت‌الله امام‌خمینی منتشر کرده‌اند. این اسکناس‌ها از نظر بانک مرکزی فاقد اعتبار است. هرگونه اقدامی برای انتشار اسکناس‌های جدید از طرف بانک مرکزی قبلا از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رسید.
*  لوازم یدکی اتومبیل کمیاب شد - براساس مقررات جدید وزارت بازرگانی، واردکننده‌های لوازم یدکی اتومبیل باید معادل 70درصد سفارش‌های خود، سپرده نقدی در بانک می‌گذاشتند و انجام این تعهد برای اکثر وارد کننده‌ها مقدور نبود. به این ترتیب لوازم یدکی انواع اتومبیل گران و کمیاب شد. براساس گزارش‌های منتشر شده در تابستان سال 58 قیمت لوازم یدکی بعضی خودروها  را به 3برابر قیمت پیشین رسید.
 * چاپ اسکناس جدید - در تیرماه سال 58 علی اردلان (وزیر امور امور اقتصادی و دارایی) طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: تا یک‌ماه آینده اسکناس‌های جدید با طرح و شکل تازه وارد بازار می‌شود.
*  افزایش کرایه تاکسی در تهران - درپی اجحاف بعضی از راننده‌های تاکسی به مردم و دریافت مبالغی اضافه بر کرایه تحت عنوان بالارفتن نرخ ورودیه تاکسی، شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران رسما اعلام کرد ورودیه تاکسی‌های تهران هیچ تغییری نکرده و همان یک‌تومان است. بااین حال یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت تعاونی تاکسیرانی گفت: به‌علت افزایش قیمت وسایل یدکی و کمیابی این وسایل، راننده‌های تاکسی تمایلی به ادامه کار ندارند و به‌ناچار بعضی از آنها یا دست از کار می‌کشد و یا متأسفانه با تحمیل کرایه‌های بیشتر بر مردم، قصد جبران افزایش قیمت وسایل یدکی و سطح زندگی را دارند.
* تغییر ساعت تصویب شد - راس ساعت 24پنجشنبه 30اسفند‌ماه 1358عقربه‌های ساعت 60دقیقه به جلو کشیده می‌شود. حسن عباسپور، وزیر نیرو در گفت‌وگویی در این مورد توضیح داد: این مسئله (تغییر ساعت) را مطرح کردیم و گفتیم صرفه‌جویی در مصرف برق و استفاده بیشتر از روشنایی طبیعی را در پی دارد. در نهایت در جلسه مشترک وزیران و شورای انقلاب تغییر ساعت با نظر اکثریت پذیرفته شد.
* تعیین تخلفات رانندگی در کمتر از 5دقیقه- سرهنگ اشراقی، رئیس اجراییات و رانندگی تهران گفت: با نصب دستگاه‌های کامپیوتری در مناطق مختلف راهنمایی و رانندگی تهران، برای دریافت برگ تسویه‌حساب اتومبیل و استعلام نیازی به مراجعه به اداره اجراییات راهنمایی و رانندگی نیست.
 * راهپیمایی به‌خاطر خاموشی- شب گذشته گروهی از ساکنان خیابان خاوران و هاشم‌آباد و مناطق اطراف آن به‌دلیل قطع چندروزه برق این مناطق دست به تظاهرات زدند. تظاهرات‌کننده‌ها درحالی‌که شعار می‌دادند «ما برق می‌خواهیم» پس از مدتی راهپیمایی در خیابان ده‌متری صادقی اجتماع کردند و از مسئولان کمیته مسجد بنی‌هاشمی خواستند که با تماس با مسئولان برق روشنایی این منطقه را تأمین کنند. (5تیر‌ماه 1358/ روزنامه اطلاعات)
* قطع رابطه ریال با دلار - محمدعلی مولوی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد به‌زودی با قطع رابطه ارزی دلار و ریال، ارزش ریال، نوسانی خواهد شد و از سویی با اتخاذ تدابیر تازه‌ای میلیون‌ها ریال پولی که فراریان رژیم سابق از این کشور خارج کرده‌اند از اعتبار ساقط خواهد شد.
 * سیل ریال‌های فراری به سوی ایران– روز 13تیرماه و تنها در 24ساعت بیش از 200میلیون ریال پول نقد از چمدان‌های مسافرانی که به ایران بازگشته‌اند به‌دست آمد. گفته می‌شود از آنجا که اعلام شده در آینده نزدیک اسکناس‌های جدید به بازار خواهد آمد آن گروه از ایرانیانی که با خود پول به خارج از کشور برده بودند به تکاپو افتاده‌اند تا از سوخت شدن پول‌هایشان جلوگیری کنند. انتظار می‌رود میزان پول‌هایی که به این ترتیب وارد ایران می‌شود در روزهای آینده سر به صدها میلیون تومان بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید