• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97018
+
-

یارانه عبور از ویروس

معیشت خانوارها در برابر کرونا واکسینه می‌شود

رئیس‌جمهور‌ دستور تخصیص بسته حمایتی به اقشار کم‌برخوردار را برای عبور از کرونا صادر کرده؛ قرار است نخستین یارانه عبور از کرونا پیش از پایان سال به‌حساب این افراد واریز شود. البته هنوز جزئیات دقیقی از این دستور منتشر نشده و پیگیری‌های همشهری از منابع آگاه در وزارت کار نیز از انتظار این وزارتخانه برای ابلاغ مصوبه رسمی دولت حکایت دارد. 

به‌گزارش همشهری، فعلا منابع و رسانه‌های مختلف آمارهای متناقضی از جامعه مشمولان بسته حمایتی کرونا منتشر می‌کنند، اما محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، تعداد مشمولان این بسته حمایتی را 3میلیون خانوار اعلام کرده که بسته به تعداد نفرات، در 3 نوبت رقمی بین 200 تا 600هزار تومان دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، نوبخت از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به 4میلیون خانوار دارای کسب‌وکار آسیب‌دیده از کرونا خبر داده که مبلغ آن بسته به نفرات خانوارها بین یک تا 2میلیون تومان خواهد بود.

همیاری اقتصادی برای شکست کرونا
شیوع کرونا اگرچه در روزهای نخست به افزایش تقاضا در برخی بازارها دامن زد، اما در ادامه با قرنطینه خودخواسته خانوارها و تشدید اقدامات مراقبتی آنها، بازار شب عید بسیاری از کسب‌وکارها را به کسادی کشاند و عملا تأمین معیشت بسیاری از خانوارهای کم‌درآمد را با آسیب جدی مواجه کرد. در این وضعیت، دولت ابتدا واکسیناسیون کسب‌وکارهای متأثر از کرونا را در دستور کار قرار داد و با امهال زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی، تعویق زمان دریافت مالیات و بدهی‌های تأمین اجتماعی و همچنین تقسیط قبوض برق و آب تلاش کرد باری از دوش این کسب‌وکارها بردارد تا بتوانند ‌یکی دو‌ماه آینده را با هزینه‌های کمتری پشت سر بگذارند. حالا اما، نوبت به حمایت از کسانی رسیده که یا درآمد پایداری ندارند یا مشاغل آنها از کسادی بازار کرونا‌زده آسیب‌دیده و برای گذران معیشت نیازمند همیاری شده‌اند. بر این اساس، پنجشنبه گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور‌، پس از دریافت گزارش کارگروه مدیریت آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر اقشار کم‌درآمد و صاحبان کسب‌وکارهای‌ کوچک، دستور داد 3بسته حمایتی در اختیار اقشار کم‌برخورداری که کسب‌وکار آنان در آستانه سال نو، لطمه و خسارت جدی دیده‌اند، قرار گیرد. براساس دستور روحانی به سازمان برنامه‌ و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نخستین بسته حمایتی باید تا پیش از پایان اسفندماه در اختیار افراد مشمول که با کمک بانک اطلاعات رفاه ایرانیان شناسایی و یا ثبت‌نام شده‌اند، قرار گیرد.

یارانه نقدی برای 3میلیون خانوار
آمارهای اعلام‌شده محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه حاکی است؛ پیرو دستور رئیس‌جمهور‌، 3میلیون خانوار فاقد درآمد مشمول دریافت یارانه عبور از کرونا خواهند شد و در 3نوبت بسته حمایتی 200 تا 600هزار تومانی دریافت خواهند کرد؛ چنان‌که یک مقام آگاه در سازمان برنامه‌وبودجه می‌گوید: مبالغ دریافتی این افراد برای خانوار یک‌نفره ۲۰۰هزار تومان، خانوار 2نفره ۳۰۰هزار تومان، خانوار 3‌نفره ۴۰۰هزار تومان، 4نفره ۵۰۰هزار تومان و خانوار 5‌نفره یا بیشتر رقم ۶۰۰هزار تومان خواهد بود.

حمایت تسهیلاتی 
در کنار دستوری که رئیس‌جمهور برای حمایت از اقشار کم‌درآمد صادر و سازمان برنامه و وزارت کار را مکلف به اجرای آن کرده، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از طرح دیگری برای حمایت از صاحبان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا خبر داده است. نوبخت می‌گوید: 4میلیون خانوار دارای مشاغل خرد که به‌علت شیوع کرونا و کسادی بازار شب عید با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند، شناسایی شده‌اند که برای کمک به آنها رقمی بین یک تا 2میلیون تومان وام به‌صورت قرض‌الحسنه و بدون ضامن درنظر گرفته شده است. معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی به صاحبان مشاغل آسیب‌دیده از کرونا ۲۷ماهه و با نرخ سود 4درصد خواهد بود، می‌افزاید: بازپرداخت اقساط این تسهیلات از محل یارانه‌های نقدی پرداختی به خانوارها انجام می‌شود و نیازی به انجام بوروکراسی بانکی و پرداخت مستقیم اقساط از سوی تسهیلات‌گیرنده ندارد.

یک دستور و چندین آمار
درحالی‌که هنوز نحوه شناسایی و مشمولیت افراد برای دریافت یارانه دستوری رئیس‌جمهور اعلام نشده، مقامات و منابع مختلف آمارهای ضدونقیضی از تعداد مشمولان این بسته حمایتی اعلام می‌کنند. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در حاشیه بازدید از آزادراه شهید همت در جمع خبرنگاران، مشمولان دریافت یارانه نقدی را 3میلیون خانوار و مشمولان دریافت تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا را 4میلیون خانوار اعلام کرد؛ اما رضا عوض‌پور، رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه‌وبودجه در ارتباط تلفنی با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، تعداد مشمولان دریافت یارانه معیشتی عبور از کرونا را 1.5میلیون خانوار و تعداد مشمول پرداخت تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا را 3میلیون خانوار برآورد کرد.

زمان و کیفیت پرداخت 
طبق اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه، در جریان پرداخت یارانه‌های کرونایی، گروه اول کسانی هستند که شغل موقت داشته و آن را از دست داده‌اند؛ ازجمله کارگران ساختمانی، کارگران روزمزد، کارگران رستوران‌ها، دستفروش‌ها یا حتی رانندگان تاکسی که قرار شده برای آنها طرح خرید اعتباری درنظر گرفته شده و به‌تناسب افراد خانوار مبلغی بین یک‌میلیون تا 2میلیون تومان به آنها پرداخت شود. البته برای پرداخت این تسهیلات در ابتدا باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری اصناف و اتحادیه‌ها افراد مشمول را شناسایی کند. برای این منظور ثبت‌نام متقاضیان این تسهیلات از یکشنبه ۲۵اسفند آغاز به‌کار خواهد کرد و مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه می‌گویند با توجه به پروسه ثبت‌نام و شناسایی متقاضیان، احتمالا تا انتهای اسفند یا هفته ابتدایی فروردین، تسهیلات حمایتی این گروه پرداخت خواهد شد. گروه دوم، بخشی از خانوارهای یارانه‌بگیر هستند که هیچ شغلی (حتی شغل موقت) ندارند و قرار است به‌تناسب اعضای خانوار، در 3دوره، مبالغی بلاعوض به آنها پرداخت شود. اسامی این خانوارها توسط وزارت کار از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان استخراج می‌شود و احتمالا نخسین دوره یارانه حمایتی آنها قبل از پایان سال، واریز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید