• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96288
+
-

درگفت‌وگوی حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت با همشهری اعلام شد

کرونا الگوی تنظیم بازار شب عید را تغییر داد

کرونا الگوی تنظیم بازار شب عید را تغییر داد

علی ابراهیمی _ روزنامه‌نگار

بالاگرفتن تب کرونا موجب نوسان عرضه و تقاضای برخی اقلام کالایی و تغییر الگوی تنظیم بازار شب عید امسال شد.
 به‌گزارش همشهری، شیوع ویروس کرونا زمینه افت شدید تقاضا و رکود بازار بسیاری از اقلام کالایی را در آستانه شب عید فراهم کرده اما در عین حال توصیه‌های مسئولان بهداشت و درمان مبنی بر افزایش ایمنی بدن با استفاده از ماسک، ژل، الکل و برخی مواد ضد‌عفونی‌کننده و شوینده، رشد تقاضا و کمبود و گرانی این اقلام را به‌دنبال داشته است.
حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با همشهری گفت: برنامه‌ریزی برای تنظیم بازار شب عید از دی‌ماه امسال در ستاد تنظیم بازار آغاز شد اما شرایط خوب تولید و تامین کالا موجب شد که به استفاده از ذخایر کالایی احتیاجی نباشد ولی اخیرا به‌دلیل نوسان قیمت برخی اقلام کالایی استفاده از این ذخایر نیز در دستور کار قرار گرفته است.
 حسین مدرس خیابانی، افزود: اولویت نخست در تنظیم بازار شب عید استفاده از شبکه عمومی توزیع در بخش اصناف با 3میلیون واحد صنفی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین میوه و تره‌بار و همچنین تعاونی‌های مصرف محلی، فرهنگیان و نیروهای مسلح است. او افزود: روش‌های جدید کالا‌رسانی از طریق کسب و کارهای خرد فضای مجازی و فروش اینترنتی و شیوه دیگری است که به‌دلیل شیوع کرونا مورد تأکید وزارت بهداشت برای جلوگیری از تجمع مردم قرار گرفته است.

توزیع گسترده ماسک و ژل در داروخانه‌ها 
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود لغو نمایشگاه‌های بهاره، کاهش تقاضا در بخش کالاهای اساسی، مواد پروتئینی و اقلام کالایی مورد نیاز شب عید را به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، شاهد بوده‌ایم اما در نقطه مقابل تأکید شبکه بهداشت و درمان بر ضرورت رعایت نکات بخش بهداشتی و ایمنی برای مقابله با این بیماری، موجب افزایش یکباره تقاضا برای اقلامی شده که تا پیش از شیوع این بیماری، تقاضای چندانی برای آنها در بازار وجود نداشت.
مدرس خیابانی افزود: تشدید تقاضا برای خرید اقلامی مانند ماسک و ژل موجب شده وزارت بهداشت توزیع این محصول را در داروخانه‌ها متوقف کند و بر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها متمرکز شود. او وزارت بهداشت را متولی تنظیم بازار ماسک و ژل دانست و افزود: اکنون که واحدهای جدید به تولید رسیده‌اند و مقرر شده ظرف چند روز آینده عرضه گسترده ماسک و ژل در داروخانه‌ها نیز آغاز شود. 
قائم‌مقام وزیر صنعت در مورد کمبود و گرانی الکل نیز گفت: فعلا 29واحد از قابلیت تولید الکل برخوردارند ظرفیت تولید سالانه این محصول 100میلیون لیتر و تولید روزانه 200هزار تن است البته علاوه بر آن 6میلیون لیتر نیز ذخیره الکل داریم در نتیجه مشکلی برای تامین این کالا وجود ندارد با وجود این با مصوبه ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت صادرات مواداولیه ماسک، کاغذ تیشیو صابون و دستکش و واردات الکل نیز به گمرک ابلاغ شده است. در عین حال به گفته او فعلا توزیع رایگان ماسک و ژل مطرح نیست.

تثبیت نرخ مرغ و رشد عرضه گوشت 
قائم‌مقام وزیر صنعت دلیل گرانی برخی اقلام کالایی مانند گوشت و مرغ و مواد شوینده را ناشی از هجوم تقاضا دانست و افزود: نرخ هر کیلوگرم مرغ در بازار تهران 12هزار و 900تا 13هزار تومان و قیمت مصوب این محصول نیز 12هزار و 900 تومان است.
 مدرس خیابانی قیمت مرغ منجمد تنظیم بازاری را 12هزار تومان و نرخ هر کیلوگرم مرغ منجمدی که توزیع‌شده به‌صورت مستقیم از کانال شرکت پشتیبانی امور دام را 11هزار و 600تومان اعلام کرد و گفت: مواد پروتئینی و کالاهای اساسی در قالب سبد ویژه معیشتی برای کارکنان دستگاه‌ها، کارمندان و نیروهای مسلح درنظر گرفته شده که از طریق تعاونی‌های مصرف کارکنان، تعاونی‌های مصرف کارگری، فرهنگیان و نیروهای مسلح در حال توزیع است و به‌دلیل کاهش تقاضا هنوز هم برخی دستگاه‌ها نسبت به دریافت این سبد اقدام نکرده‌اند اما حداکثر مهلت دریافت سبد ویژه معیشتی توسط دستگاه‌های مذکور تا 20اسفند‌ماه جاری است.
او نرخ گوشت منجمد عرضه شده در قالب سبد معیشتی دستگاه‌های اجرایی 38هزار تومان و قیمت گوشت تنظیم بازاری منجمد در شبکه توزیع را 50هزار تومان اعلام کرد و گفت: حداکثر قیمت گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازاری، برای هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی داخلی 95هزار تومان و برای گوشت گرم گوساله به تناسب انواع آن از 70تا 80هزار تومان در نوسان است. به گفته او فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران متولی توزیع و عرضه این نوع گوشت هستند. 
به گفته مدرس خیابانی کاهش شدید مصرف آلایش گوسفندی و گوساله یکی از عوامل مؤثر در افزایش قیمت گوشت است که به کاهش تقاضای خرید دام زنده و بالا ماندن قیمت‌های بازار نسبت به نرخ مصوب خرده فروشی آن منجر شده است.

   گوشت منجمد تاریخ مصرف گذشته نداریم

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در مورد انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر عرضه گوشت منجمد وارداتی تاریخ مصرف گذشته در چارچوب شبکه تنظیم بازار به همشهری گفت: امکان عرضه گوشت منجمد تاریخ مصرف گذشته در چارچوب شبکه تنظیم بازار وجود ندارد زیرا گوشت منجمد تنظیم بازاری زیرنظر سازمان دامپزشکی در سردخانه‌ها پلمب شده و کیفیت و تاریخ مصرف اینگونه اقلام از طریق شماره سریال درج شده روی بسته‌بندی قابل پیگیری است. حسن عباسی معروفان در مورد تصاویر مزبور اعلام کرد: تاریخ مصرف این گوشت‌های منجمد هنوز به پایان نرسیده و چند روز مهلت دارد. این گوشت‌ها جزو اقلامی است که بخش خصوصی با نو و کهنه‌کردن انبار به بازار عرضه کرده و براساس پروتکل سازمان دامپزشکی نیز عرضه گوشت منجمد در بازار تا روز پایانی تاریخ مصرف منعی ندارد. او تأکید کرد: عرضه گوشت منجمد تنظیم بازاری تاریخ مصرف گذشته ممنوع است اما عرضه این اقلام تا آخرین روز مصرف تاریخ منع قانونی ندارد. استفاده از گوشت‌های منجمد تاریخ مصرف گذشته، برای مصارف صنعتی نیز تابع پروتکل سازمان دامپزشکی است. معروفان، افزود: درصورتی که مصرف‌کنندگان عرضه گوشت یا سایر اقلام پروتئینی تاریخ مصرف گذشته را مشاهده کردند می‌توانند این موارد را به سازمان دامپزشکی گزارش کنند و شرکت پشتیبانی امور دام آماده پیگیری اینگونه موارد است.


  درپی شیوع کرونا تقاضای برخی اقلام شب عید کاهش یافته، اما مصرف و قیمت محصولات بهداشتی افزایش داشته است.
  با موافقت وزارت بهداشت توزیع گسترده ماسک و الکل در داروخانه‌ها تا چند روز آینده آغاز می‌شود اما توزیع ماسک رایگان نداریم.
   20اسفند‌ماه آخرین مهلت دریافت سبد ویژه معیشتی دستگاه‌های اجرایی است.
  متولی تنظیم بازار ماسک و ژل وزارت بهداشت است که با تغییر شیوه توزیع و رشد تولید و عرضه مقرر شده تا چند روز آینده این اقلام علاوه بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در داروخانه نیز به‌طور گسترده و با نظارت شبکه بازرسی وزارت صنعت و اصناف توزیع شود.
  قیمت مصوب مرغ منجمد 12هزار تومان، مرغ گرم 12هزار و 900تومان و نرخ هر کیلوگرم مرغ منجمدی که به‌صورت مستقیم توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود 11هزار و 600تومان است.
  قیمت گوشت منجمد در قالب سبد معیشتی دستگاه‌های اجرایی 38هزار تومان و گوشت منجمد تنظیم بازاری در شبکه توزیع 50هزار تومان است. حداکثر قیمت مصرف‌کننده تنظیم بازاری برای هر کیلوگرم گوشت گرم لاشه گوسفندی داخلی 95هزار تومان و گوساله گرم به تناسب انواع از 70تا 80هزار تومان است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین میوه و تره‌‌بار شهرداری تهران توزیع می‌شود.
  حسن عباسی معروفان، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام: امکان عرضه گوشت منجمد تاریخ مصرف گذشته در شبکه تنظیم بازار وجود ندارد اما براساس پروتکل دامپزشکی عرضه گوشت منجمد تا آخرین روز تاریخ مصرف منعی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید