• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 اسفند 1398
کد مطلب : 96240
+
-

سؤال و جواب‌های مهم درباره کرونا ویر‌وس‌ها

چه علائمی با دچار شدن به ویروس کرونا در شما بروز می‌کند، چگونه منتشر می‌شود و چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

سؤال و جواب‌های مهم درباره کرونا ویر‌وس‌ها

ترجمه: زهرا خلجی
منبع :گاردین

بیماری Covid-19 چیست؟
این بیماری حاصل ویروسی از خانواده ویروس کروناست که هرگز پیش از این خود را نشان نداده بود. مانند سایر ویروس‌های کرونا، از حیوانات نشأت گرفته است. بسیاری از آنهایی که در ابتدا دچار این بیماری شدند به‌طور مداوم با مواد غذایی دریایی در عمده‌فروشی‌های مرکزی شهرهای چین در ارتباط بوده‌اند.

علائم این بیماری چیست؟ چه کسانی مشکوک به‌حساب می‌آیند؟
این بیماری می‌تواند موجب ذات‌الریه شود. آنهایی که دچار بیماری می‌شوند علائمی مانند سرفه، تب و تنگی نفس دارند. در موارد سخت‌تر، موجب نارسایی اندام‌ها نیز می‌شود. از آنجا که ذات‌الریه ویروسی است، آنتی‌بیوتیک‌ها برای این بیماری به‌کار نمی‌آیند. داروهای ضدویروسی که برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا مصرف می‌شود نیز برای این بیماری کارساز نیست. بهبود این بیماری بستگی به قدرت سیستم ایمنی بدن فرد دارد. بسیاری از آنها که بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، سیستم ایمنی ضعیفی داشتند. اکثر افراد عادی با سیستم ایمنی مناسب از این بیماری نجات پیدا می‌کنند.

چرا این بیماری از آنفلوانزا خطرناک‌تر است و چرا دانشمندان نگران آن هستند؟
اطلاعات پزشکان و محققان درباره این ویروس هنوز کامل نیست و شاید یکی از دلایل ترس جهانی درباره این مسئله همین اطلاعات کم است. میزان مرگ‌ومیر این ویروس در مرکز شیوع بیماری، استان هوبی 2درصد بوده است. برای مقایسه، میزان مرگ‌ومیر آنفلوآنزای فصلی به‌طور معمول زیر یک درصد است و به‌نظر می‌رسد سالانه 400هزار نفر در اثر آن در دنیا از بین می‌روند. آمار مرگ‌ومیر بیماری سارس 10درصد بود. یک نکته کلیدی ناشناخته دیگر میزان مسری بودن ویروس کروناست. یک تفاوت مهم این است که برخلاف آنفلوآنزا، برای این بیماری هیچ واکسنی فعلا ساخته نشده و به این ترتیب افرادی که کاندیدای ابتلا به این ویروس هستند (افراد سالمند و آنهایی که درگیر بیماری‌های تنفسی و مشکل سیستم ایمنی هستند) باید بیشتر مراقب خودشان باشند. شستن دست‌ها و اجتناب از معاشرت با افرادی که مشکوک به بیماری هستند بسیار مهم است. یک اقدام معقول دریافت واکسن آنفلوآنزا است که درصورت خطرناک‌تر شدن وضعیت اپیدمی این ویروس می‌تواند در خدمات بهداشتی عمومی مؤثر باشد.

در صورت سرفه باید به پزشک مراجعه کنیم؟
 پزشکان به تمامی افرادی که به محل‌هایی که ویروس در آنها دیده شده در 14روز گذشته سفر کرده یا با افرادی مشکوک به این بیماری ارتباط داشته‌اند و همچنین تب و سرفه و تنگی نفس را تجربه کرده‌اند توصیه می‌کنند در خانه بمانند و با مراکز بهداشتی تماس بگیرید؛ حتی در صورتی که علائم شدید نباشد.

آیا باید از این ماجرا وحشت کنیم؟
خیر. شیوع ویروس خارج از چین نگران‌کننده است اما گسترش آن غیرمنتظره نیست. 
سازمان بهداشت جهانی، اخیرا شیوع این ویروس را هشدار جهانی اعلام کرد. مورد کلیدی در این‌باره نحوه انتقال آن بین انسان‌هاست و اینکه چه تعدادی بیمار شده و در بیمارستان بستری می‌شوند.
 اغلب ویروس‌هایی که به سادگی منتشر می‌شوند تأثیرشان کم است. 
به‌طور کلی، ویروس کرونا آسیب زیادی به افراد سالخورده می‌زند و در موارد بسیار نادری کودکان را نیز درگیر می‌کند.

ویروس از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود؟
کمیسیون بهداشت ملی چین انتقال انسان به انسان را تأیید و تأکید کرده که این نوع انتقال در هرجایی از دنیا ممکن است. باید بدانید انتقال این ویروس از طریق ذرات معلق مایع است که ممکن است در اثر سرفه یا عطسه از فرد ناقل به فرد دیگری برسد. ماندن این ویروس روی سطح هم می‌تواند باعث شود ویروس روی دست فرد بنشیند و با زدن دست به دهان، بینی یا چشم فرد جدید مبتلا شود.

آیا این شیوع جهانی است؟
از نظر سازمان بهداشت جهانی، این بیماری به‌صورت جهانی شیوع پیدا کرده است. موارد ویروس کرونا بیرون از چین نیز گزارش شده است اما نه در همه 195کشوری که در فهرست سازمان بهداشت جهانی وجود دارد. در بیشتر کشورهایی که موارد ابتلا به ویروس کرونا یافت شده است، مسافرانی وجود داشته‌اند که ویروس را از چین گرفته و به کشورشان منتقل کرده‌اند.

 ویروس کرونای دیگری وجود دارد؟
کرونا ویروس‌ها یک خانواده از ویروس‌ها هستند که از آنفلوآنزا تا این مورد جدید را شامل می‌شوند. در واقع این ویروس جدید رفتارهایش به گفته دانشمندان شباهت زیادی به سارس دارد و بسیاری از اقدامات پزشکی هم براساس استاندارد سارس صورت می‌گیرد. سندرم تنفسی حاد که با نام بیماری سارس در جهان شناخته شده است و سندروم تنفسی خاورمیانه که به‌طور مخفف مرس نامیده می‌شود هر دو اعضای دیگر کرونا ویروس‌ها هستند که از حیوانات به انسان منتقل شده‌اند. در سال 2002سارس به 37کشور سرایت کرد، به وحشت جهانی تبدیل شد و بیش از 8هزار نفر را مبتلا کرد و باعث مرگ بیش از 750نفر شد. درصد واگیر مرس از انسان به انسان کمتر بود اما موجب مرگ 35درصد از 2هزارو 500نفر افراد مبتلا شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید