• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 8 اسفند 1398
کد مطلب : 96103
+
-

بنزین سفر؛ معلق میان پاستور و بهارستان

 مجلس تصمیم گرفته به هر خودرو 60لیتر بنزین به‌عنوان سهمیه نوروزی اختصاص دهد اما خبرهای دریافتی نشان می‌دهد، این موضوع با سیاست‌های دولت و همینطور سیاست جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در تضاد است. ظاهرا دولت از یک طرف بنزین را به‌عنوان عاملی درآمدزا و ارزآور تلقی می‌کند و از سوی دیگر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، چندان تمایلی ندارد سفرهای نوروزی خیلی گسترش پیدا کند. اما محمد خدابخشی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در پاسخ به انتقادها گفت: درست است مصوبه مجلس نوعی تشویق مردم به سفر است، اما ان‌شاءالله تا آن موقع شیوع این ویروس نیز از بین خواهد رفت.به‌گزارش همشهری، دیروز 3نماینده مجلس از تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه برای اختصاص سهمیه 60لیتری بنزین برای نوروز خبر دادند. با این حال سخنگو و مدیر برنامه‌ریزی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را تکذیب کردند. البته آنها در عین حال تأکید کردند قرار است در این‌باره (تا آخر وقت دیشب) تصمیم‌گیری شود اما تا لحظه تنظیم این گزارش، اطلاعاتی در این‌باره منتشر نشده است.

اختصاص سهمیه 60لیتری
دیروز هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال۹۹ از تخصیص 60لیتر بنزین نوروزی برای خودروها خبر داد و گفت: درصورت تصویب این طرح در صحن مجلس، در فروردین‌ماه علاوه بر 60لیتر سهمیه معمول خودروها، 60لیتر دیگر نیز برای مسافرت تخصیص داده می‌شود. علی‌اصغر یوسف‌نژاد و محمد خدابخشی نایب‌رئیس و یک عضو کمیسیون تلفیق هم این خبر را تأیید و اعلام کردند: سهمیه بنزین نوروزی تا 3‌ماه بعد از آن در کارت‌های سوخت باقی خواهد ماند.

هنوز تصمیم نگرفته‌ایم
با وجود اظهارات نمایندگان مجلس، شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: این موضوع تا‌کنون به ما ابلاغ نشده و تخصیص ۶۰لیتر بنزین برای نوروز را تکذیب می‌کنم. او ادامه داد: قرار است به‌زودی تصمیم نهایی درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی اتخاذ شود. فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم گفت: تاکنون هیچ دستور رسمی به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ نشده است. او در عین حال افزود: ازنظر فنی مشکلی برای اختصاص سهمیه بنزین سفر به مالکان خودرو‌ها وجود ندارد و هرزمان که دولت در این زمینه تصمیم بگیرد این سهمیه در کارت سوخت مالکان خودرو اعمال خواهد شد.

دلایل مخالفت دولت
خبرهای دریافتی نشان می‌دهد، دولت تحت‌تأثیر 3عامل با اختصاص سهمیه نوروزی به‌خودروهای شخصی مخالف است. در وهله اول هدف دولت از افزایش قیمت بنزین در آبان ماه، صرفه‌جویی در مصرف و تامین مخارج پرداخت یارانه بنزینی بود. از سوی دیگر در شرایطی که صادرات نفت کاهش یافته و جریان ورود ارز به کشور با اختلال مواجه شده دولت سعی می‌کند از طریق صادرات بنزین بخشی از منابع ارزی خود را از این طریق تامین کند. دولت همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا به گسترده شدن سفر‌های نوروزی تمایل چندانی ندارد. همه این عوامل موجب شده دولت از اختصاص سهمیه نوروزی به‌ خودروها استقبال نکند. پیش از این وزیر نفت درباره دلایل مخالفت با اختصاص سهمیه نوروزی بنزین، گفته بود: با این تصمیم منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد، زیرا همه منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد. به‌گفته بیژن زنگنه اگر قرار باشد ۱۰۰لیتر سهمیه بنزین به ۱۸میلیون خودروی سواری تخصیص یابد، ۳هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود.

در شرایطی که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس از تخصیص 60لیتر بنزین اضافی در ایام نوروز به دارندگان خودرو خبر می‌دهند، مسئولان دولتی از این اقدام ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند



 

این خبر را به اشتراک بگذارید