صدا، دوربین، حرکت به مقصد پاستور
چگونه ساخت مستندهای تبلیغاتی نامزدهای ریاستجمهوری اهمیت یافت
سعید مروتی- روزنامهنگار
قابی ثابت و تک گویی نامزد انتخابات در مقابل دوربین؛ این سنت انتخابات های ریاست جمهوری تا پیش از سال ۷۶ بود. در واقع تا قبل از هفتمین انتخابات ریاست جمهوری، چیزی به نام فیلم تبلیغاتی به رسمیت شناخته نمی شد. ماجرا از سال ۷۶ تغییر کرد و پای کارگردان های سینما به ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری باز شد. وقتی انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ به پایان رسید، عده ای بخشی از موفقیت نامزد پیروز را به نام سازندگان فیلم های تبلیغاتی اش نوشتند و از این جا بود که داستان جدی شد. فیلم های تبلیغاتی نامزدها با حضور کارگردان های سینما، رنگ و بوی متفاوتی یافت. از «آقا محسن، آقا محسن» گفتن های زنده یاد رسول ملاقلی پور در فیلم تبلیغاتی محسن رضایی تا رفتن علی لاریجانی به باشگاه بدنسازی در فیلمی که مهدی فخیم زاده کارگردانی اش کرد تا امروز که نسل تازه کارگردانها برای نامزدها فیلم تبلیغاتی ساخته اند نزدیک به 2 دهه گذشته است. فیلم هایی که با صدا، دوربین و حرکت قرار بود سوژه های مقابل قاب کارگردان را به پاستور برسانند.