• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 10 دی 1398
کد مطلب : 91742
+
-

سرگردانی تشکل‌های گردشگری

دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به دخالت وزارت میراث‌فرهنگی در فعالیت تشکل‌های صنفی اعتراض کردند

سرگردانی تشکل‌های گردشگری

محمد باریکانی _ خبر‌نگار

تشکل‌های صنفی 24استان کشور صبح دیروز برای برگزاری انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در تهران حضور یافتند تا علاوه بر انتخاب اعضای هیأت‌مدیره این انجمن نسبت به دخالت‌های وزارت میراث‌فرهنگی در فعالیت بخش خصوصی اعتراض کنند.

به گزارش همشهری از این نشست، روسای انجمن‌های صنفی و استانی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نسبت به راه‌اندازی تشکل‌های موازی با عنوان تشکل‌های حرفه‌ای در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعتراض داشتند و از مسئولان آن وزارتخانه خواستند در امور تشکل‌های صنفی بخش خصوصی دخالت نکنند. عمده اعتراض حاضران در انتخابات هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای موازی با صنوف مرتبط با صنعت گردشگری کشور بود و براساس اعلام روسای استانی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، ادارات کل استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با جلوگیری از برگزاری انتخابات استانی هیأت‌مدیره دفاتر خدمات گردشگری از آنها خواسته‌اند خود را با آیین‌نامه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای تطبیق دهند.
این درخواست با اعتراض روسای استانی دفاتر خدمات مسافرتی ایران مواجه شده و آنطور که اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در نشست دیروز اعلام کرده‌اند، حتی مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی از تشکل‌های صنفی خواسته‌اند تشکل‌های استانی خود را منحل یا در قالب تشکل حرفه‌ای ادامه کار بدهند.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید: وزارت میراث فرهنگی به تشکل‌های صنفی اعلام کرده است که خود را با آیین‌نامه وزارت میراث‌فرهنگی تطبیق دهند یا از ادامه فعالیت صنفی محروم شوند.
او با اعلام این موضوع که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران 2 بار دستور توقف ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای موازی با فعالیت صنوف گردشگری را از وزیر میراث‌فرهنگی دریافت کرده است، افزود: به‌رغم این دستور برخی تلاش کرده‌اند تشکل‌های حرفه‌ای را در برابر تشکل‌های صنفی ایجاد کنند؛ درحالی‌که این اقدامات به نفع صنعت گردشگری کشور نیست.

حرمت‌الله رفیعی تأکید کرد: به‌دلیل همین فعالیت‌های موازی و نادیده گرفتن صنوف گردشگری است که وزیر میراث‌فرهنگی در استان هرمزگان سخنرانی می‌کند و می‌گوید باید تمامی تاسیسات گردشگری زیرنظر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باشد اما مسئولان سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌کنند که حاضر نیستند تاسیسات گردشگری خود را به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار کنند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تأکید کرد: هم‌اکنون بانک‌ها، ادارات، مؤسسات و دوایر دولتی اماکن اقامتی راه‌اندازی کرده‌اند که اقدامی غیرقانونی است و باید بلافاصله تمامی تاسیسات گردشگری خود را تحویل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دهند.

او تاسیسات گردشگری در اختیار دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها و ادارات را زیانده اعلام کرد و گفت: آنها دروغ می‌گویند که زیانده نیستند و با اقدام به راه‌اندازی تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی هم مخل صنعت گردشگری کشور شده‌اند و هم زیان انباشته خود را به مردم تحمیل می‌کنند؛ یعنی 2بار دست در جیب ملت می‌کنند. یک‌بار به بخش خصوصی آسیب می‌زنند و بار دیگر مردم هستند که باید زیان آنها را جبران کنند.
موضوع راه‌اندازی تشکل‌های حرفه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به زمانی بازمی‌گردد که مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان سابق میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ساعت 11شبی که قرار بود صبح روز بعد به‌عنوان وزیر ورزش در مجلس دفاع کند و به‌عنوان وزیر ورزش معرفی شود، بازمی‌گردد. آن زمان مرتضی رحمانی‌موحد، معاون وقت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آیین‌نامه‌ای را که خود برای صنعت گردشگری کشور تدوین کرده بود و با مخالفت انجمن‌های صنفی گردشگری کشور مواجه شده بود، در اختیار مسعود سلطانی‌فر قرار داد تا در ساعات پایانی ماموریت رئیس وقت سازمان میراث‌فرهنگی امضای اجرای آیین‌نامه‌ای را از او بگیرد که اختیار ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای در صنعت گردشگری ایران را به معاونت گردشگری سازمان سابق و وزارت فعلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تفویض می‌کرد. انجمن‌های گردشگری کشور معتقد بودند که چنین رفتاری به‌معنای نابود کردن تشکل‌های صنفی این بخش و ایجاد موازی‌کاری و تشدید کنترل دولت بر فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت گردشگری ‌است. روسای انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در 24استان کشور نیز همگی بر این نظر متفق بودند که ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای صنعت گردشگری بخشی از فعالان این صنعت را در برابر انجمن‌های صنفی قرار داده و با این اقدام بخش خصوصی در صنعت گردشگری به‌شدت تضعیف شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید