• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87079
+
-

ورزش اول روی پل!

ورزش اول روی پل!

 لیگ‌برتر کشتی آزاد که در شروع هفته سوم یک تیم را از دست داد و شش‌تیمی شد، شاید هفته چهارم را هم با یک تیم کمتر و پنج‌‌تیمی آغاز کند.
لیگ از بیست‌و‌دوم مهر و با حضور هفت تیم آغاز شد و از همان شروع‌ ایرادهایی به آن وارد بود. نخستین سؤال این بود که چرا هفت تیم؛ یک گروه سه‌تیمی و یک گروه چهار‌تیمی؟ منطقی بود که دو گروه شرایط یکسانی را برای رقابت داشته باشند اما آنهایی که با تیمداری و برگزاری لیگ در ارتباط هستند، می‌دانند که در شرایط فعلی راضی‌کردن باشگاه‌ها و اسپانسرها برای تشکیل تیم کار راحتی نیست. شرایط اقتصادی، هزینه‌کردن برای تیم‌های ورزشی را محدود کرده است. در این چند سال اخیر هم لیگ کشتی، جذابیت سال‌های گذشته‌اش را از دست داده بود. یکی از دلایل آن متمرکز برگزار‌شدن مسابقات بود. پایین آمدن دستمزدها، بی‌انگیزه‌شدن کشتی‌گیران و... در کم‌شدن این جذابیت بی‌تأثیر نبود.
به‌نظر می‌رسد فدراسیون و سازمان لیگ، این دوره سعی داشته‌اند لیگ را پرشورتر از دوره‌های قبل برگزار کنند و تا حدودی هم در این کار موفق بوده‌اند؛ مسابقات در چند شهر برگزار می‌شود و به گفته مسئولان کشتی همین شهرها، این مسابقات کشتی را در شهرشان زنده کرده. کشتی‌گیرانی که قبلا دیده نمی‌شدند، در لیگ خودی نشان داده‌اند. نمونه این کشتی‌گیران امیرحسین زارع است؛ کشتی‌گیر وزن 125کیلوگرم که برای ایران‌مال کشتی‌ می‌گیرد و حالا بعضی‌ها حسرت این را می‌خورند که چرا او قبلا دیده نشده؛ کشتی‌گیری که شاید می‌توانست در جهانی هم روی تشک برود و حتی برای المپیک آماده شود. کشتی‌های نزدیک و پرامتیاز هم هیجان مسابقات را زیاد کرده و هم مخاطبان را امیدوار به داشتن پشتوانه‌.
در کنار این جذابیت‌ها، ایرادهایی هم هست؛ مثل همیشه نحوه پخش تلویزیونی مسابقات یکی از مسائل بحث‌برانگیز است. در هفته سوم تلویزیون به جای پخش دیدار حساس دانشگاه آزاد و تا ثبت‌ جهانی توس و به‌خصوص کشتی دیدنی حسن یزدانی، دیدار فرمالیته اترک خراسان شمالی و بازار بزرگ ایران یا همان ایران‌مال را که صعود هر دو تیم به نیمه‌نهایی قطعی شده بود، روی آنتن برد. کیفیت پایین تشک‌های کشتی هم در جذابیت لیگ بی‌تأثیر نبوده. تشک‌هایی که به‌نظر می‌رسد جنس مشمایی دارند و وسط کشتی جمع می‌شوند و داوران را هم با مشکل مواجه می‌‌کنند. ایراد اصلی هم به‌مدت زمانی است که مسابقات برگزار می‌شود. با اصرار محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، برنامه مسابقات طوری چیده شد که لیگ فرنگی در یک‌ماه برگزار شود و به پایان برسد. مدت زمان برگزاری لیگ آزاد هم 45روز درنظر گرفته شده است. از شروع لیگ هم صحبت از این بوده که چرا آیین‌نامه لیگ به نفع تیم بازار بزرگ ایران نوشته شده. یکی از اصلاحیه‌های آیین‌نامه‌ لیگ، نحوه گرفتن کشتی‌گیر ملی‌پوش بود. نظر تیم‌ها این بود که هر تیم بتواند 
3 ملی‌پوش بگیرد و در هر دیدار 2نفر آنها را روی تشک بفرستد. اما گفته می‌شود با نفوذ مسئولان تیم بازار بزرگ، به هر تیم اجازه داده‌ شد که 4 ملی‌پوش داشته باشد که در هر دیدار 3نفر آنها کشتی‌بگیرند. طبق آیین‌نامه هر تیم می‌توانست 2 کشتی‌گیر خارجی جذب کند. در این شرایط هر تیمی که پول بیشتری داشت، یارگیری بهتری انجام داد. این یارگیری از همان روز اول قهرمان احتمالی لیگ را معرفی کرد؛ بازار بزرگ ایران. بازار بزرگ همان بیمه‌رازی سال‌های گذشته‌ است. به هر حال، برای فدراسیون تیمی که چند سال در لیگ حاضر بوده، اهمیت ویژه‌ای دارد و شاید طبیعی باشد که برای حفظ آن امتیازاتی را هم درنظر بگیرد.اما مهم‌تر از همه این است که چرا بعد از 2هفته یک تیم کناره‌گیری کرد ه و بعد از 3هفته تیم دیگری در آستانه حذف قرار گرفته است.
تیم آسانسور و پله برقی بهران (پاس تهران) که مثل بیشتر تیم‌های لیگ، اسم عجیب و غریبی دارد، در شروع هفته سوم به بهانه اینکه حریف اترک خراسان ‌شمالی چرا از کشتی‌گیر غیرقانونی استفاده کرده است، انصراف داد. اترکی‌ها می‌گویند پاس ایرادهای دیگری هم گرفته است، اینکه چرا یک کشتی‌گیر آنها 50گرم اضافه وزن داشته و یک کشتی‌گیر خارجی‌شان رضایتنامه نداشته. به‌نظر می‌رسد همه این ایرادها بهانه بوده چرا‌که اترک هم رضایتنامه کشتی‌گیر خارجی‌اش را دارد و هم جذب کشتی‌گیر دیگرش را فدراسیون قانونی می‌داند. پاس یا آسانسور 2 کشتی اول خود را باخت و امیدی به صعود نداشت، اما گفته می‌شود این هم دلیل کناره‌گیری آنها نیست. می‌گویند مشکل اصلی، اختلاف اسپانسر تیم و تربیت بدنی نیروهای مسلح بر سر اسم تیم بوده. نیروهای مسلح اصرار داشته که نام تیم باید پاس باشد ولی اسپانسر هم می‌خواسته با نام خودش در لیگ شرکت کند. این اختلاف منجر به انصراف این شد با این توضیح نهایی که: «این تیم مجوز نیروهای مسلح را برای شرکت در لیگ نداشته است.» 
با انصراف آسانسور یا همان پاس، گروه سه‌تیمی، دو‌تیمی شد و اترک و بازار بزرگ بدون هیچ دردسری به نیمه‌نهایی رسیدند. در گروه دیگر هم یک تیم در مرز کنار رفتن از لیگ است. تیم رعد پدافند ستارگان ساری شاید در هفته چهارم رقابت نکند. دیروز امیر جمشیدی فولادی، رئیس تربیت بدنی ارتش در نامه‌ای به رئیس فدراسیون کشتی، مدعی شد که حضور نماینده ساری در لیگ با نام رعد پدافند، غیرقانونی است. توضیح جمشیدی این بود که اگر این تیم عنوان نظامی دارد، نمی‌تواند از کشتی‌گیر خارجی استفاده کند و اگر غیرنظامی است، نباید کشتی‌گیر سرباز در تیم داشته باشد.
تا عصر دیروز مشخص نبود رعد در لیگ می‌ماند یا نه. سایت فدراسیون کشتی توضیح مشخصی در این‌باره نداده بود. خبرهایی که سایت از لیگ دارد، فقط به نتیجه محدود است. حتی خبری از کناره‌گیری پاس هم در این سایت دیده نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید