• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7347
+
-

معاون امور فرهنگی شهرداری تهران در نشست عدالت اجتماعی:

در عدالت اجتماعی کارنامه قابل دفاعی نداریم

تحقق عدالت اجتماعی یکی از مهم‌ترین آرمان‌های هر کشور و حاکمیت آن است تا براساس آن هیچ تبعیضی بین مردم وجود نداشته باشد. سازمان ملل نیز در سال 2007روز 20فوریه، اول اسفند‌ماه را به‌عنوان روز جهانی عدالت معرفی کرده است. روز گذشته نشست عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت با نگاهی به گروه‌های آسیب‌پذیر و عدالت اجتماعی در ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش همشهری، معاون امور فرهنگی شهرداری تهران در نشست «عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت» گفت: همه جوامع و دولت‌ها گفتمان اصلی‌شان بر مبنای عدالت اجتماعی شکل گرفته‌است. صرف‌نظر از برداشت‌ها و سوء‌تفاهم‌هایی که در این خصوص وجود داشته عدالت اجتماعی همیشه یکی از اهداف جدی جوامع بوده است.

ولی‌الله شجاع پوریان با اشاره به روز جهانی عدالت اجتماعی افزود: در اصل 3قانون اساسی دولت موظف شده به تبعیض‌های اجتماعی پایان دهد و شرایط برابر را برای همه مردم فراهم کند اما امروز بعد از گذشت 40سال از انقلاب در زمینه عدالت اجتماعی کارنامه قابل دفاعی نداریم. وی تصریح کرد: بعد از انقلاب تلاش‌های زیادی برای توسعه شهری و روستایی صورت گرفت اما اینکه توقع داشته باشیم مجموعه‌ای نظام‌مند در این زمینه کمک کرده باشد، بی‌عدالتی بخشی و منطقه‌ای نداشته باشیم و یا به کاهش شکاف طبقات اجتماعی کمک کرده باشیم، این مسئله را متأسفانه شاهد نبودیم.

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی شهر تهران گفت: متأسفانه آسیب‌های اجتماعی که در شهر تهران وجود دارد برای جامعه دینی و انقلاب ما قابل افتخار نیست و آمارهای دقیقی درخصوص آسیب‌ها نداریم؛ به‌گونه‌ای که مثلا شهرداری آمار کودکان کار را 15هزار نفر و بهزیستی همین آمار را 7هزار نفر عنوان می‌کند. در تهران 15هزار کارتن‌خواب، بیش از 10هزار متکدی، حدود 10هزار طلاق در سال، بین 600تا 700هزار معتاد و بیش از 21هزار زندانی وجود دارد.

به گفته وی شهرداری دستگاهی است که امروز هزینه این آسیب‌ها را می‌پردازد اما در به‌وجود آمدن آمارها یا نقشی نداشته و یا به نسبت سایر دستگاه‌ها کمتر نقش داشته است. با وجود این، 22مرکز بهاران، 16مددسرا، 2سامان سرا، 2همراه‌سرا و 17مرکز پرتو مخصوص کودکان در معرض آسیب توسط شهرداری احداث شده است. شجاع پوریان گفت: تا‌کنون در شهرداری در سال‌های گذشته برنامه‌های جدی و عملی و کارشناسی کمتر انجام شده و بیشتر به جای پرداختن به‌علت‌ها، معلول‌ها دیده شده اما در مدیریت جدید شهرداری علاقه‌مند هستیم با ایجاد امکان ارتباط خوب با صاحب‌نظران و تشکیل اتاق فکر اقداماتی اصولی درخصوص آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و اگر امکاناتی داریم آنها را به سمت و سویی ببریم که مبارزه درست و اصولی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی شاهد باشیم.

 

نیاز به برنامه پایدار داریم 

رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست گفت: یکی از وظایفی که به‌عهده سازمان بهزیستی گذاشته شده این است که به افرادی که در جامعه به‌دلیل عدم‌برخوردار بودن از فرصت‌ها‌ی مساوی و پیش‌آمد مسائل و مشکلات و حوادث و سوانح دچار مشکلاتی می‌شوند که نیازمند توانمند‌سازی‌، حمایت، مشاوره و آموزش هستند، خدمات ارائه دهد.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: به همین دلیل جامعه بهزیستی باید به یک نظام برنامه‌ریزی مستمر و یک نظام برنامه‌ریزی پایدار تجهیز شود تا بتواند اقدامات ویژه‌ای را برای این قشر و در راستای عدالت اجتماعی تدارک ببیند.

محسنی بندپی با اشاره به آمار برخی از آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: براساس آمار 47.5درصد طلاق‌ها در 5سال ابتدایی زندگی اتفاق می‌افتد و از کل افراد مطلقه 72درصد زیر 35سال هستند که این افراد از لحاظ اقتصادی افرادی وابسته بوده و باید بتوانند به طریقی امرار معاش کنند. وی تأکید کرد: تمام سیاستگذاری ما در سازمان پرهیز از سیاست‌های صدقه‌ای و در راستای توانمند‌سازی‌ جامعه هدف است. به‌طوری که یکی از اقدامات سازمان بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار تشکیل گروه‌های خودیار است که با همکاری بانک کشاورزی به آنها وام بدون ضامن پرداخت می‌شود تا بتوانند خودکفا شوند. اکنون نیز حدود 3هزار گروه خودیار در استان‌های ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان تشکیل شده‌اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تشکیل گروه‌های همیار نیز گفت:برخی دیگر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی تحت پوشش این گروه‌ها قرار می‌گیرند که تا‌کنون هزار و 100گروه تشکیل شده و با حمایت از این گروه‌های همیار و خودیار توانسته‌ایم 17درصد از این افراد تحت پوشش را توانمند کرده و از چرخه حمایتی سازمان خارج کنیم.

بندپی درخصوص معلولان نیز افزود: امسال برای معلولان 17گروه حمایت شده داشتیم که براساس آن معلولان بتوانندحرفه‌آموزی داشته و توانمند شوند همچنین از ارتباط کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی برای اشتغال این افراد حمایت می‌کنیم تا بتوانیم با توجه به نوع معلولیت افراد برای آنها شغل مناسبی پیدا کنیم. بر این اساس تعهد بیمه کارفرمایی را برای کارفرمایانی که معلولان را به‌کارگیری کنند، داریم؛ به این صورت که حق بیمه کارفرمایی تا 5سال توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید