• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 بهمن 1396
کد مطلب : 6757
+
-

شنبه پرحادثه در آسمان سوریه

مواضع بازیگران بحران سوریه نسبت به تحولات روز شنبه نشان می‌دهد اراده‌ای برای ورود به جنگی جدید وجود ندارد

سوریه
شنبه پرحادثه در آسمان سوریه

شنبه روزی طوفانی و پرتلاطم برای سوریه و سرتاسر منطقه خاورمیانه بود. سقوط پهپادی که صهیونیست‌ها مدعی بودند متعلق به ایران است، نفوذ جنگنده‌های اسرائیلی تا عمق خاک سوریه و از همه مهم‌تر، مورد هدف قرارگرفتن یک جنگنده اف16اسرائیلی از سوی پدافند هوایی سوریه، خبرهای تکان‌دهنده‌ای بود که به فاصله کمتر از یک ساعت، رسانه‌ها و افکار عمومی را شوکه کرد.

شبکه‌های خبری بزرگ با قطع برنامه‌های روزانه خود به پوشش لحظه به لحظه تحولات جنوب سوریه پرداختند، بحث و جدل میان کاربران شبکه‌های اجتماعی با گرایش‌های مختلف به سرعت بالا گرفت و مقامات سیاسی تمام کشورهای درگیر در بحران سوریه نیز یک به یک درباره این تحولات موضع‌گیری کردند. حساسیت فوق‌العاده رسانه‌ها و افکار عمومی نسبت به تحولات جنوب سوریه یک دلیل داشت؛ نگرانی همه از جنگ! آن هم در کشوری جنگ‌زده که گفته می‌شود بیش از هر زمانی به پایان بحران داخلی خود نزدیک شده است.

ماجرا از چه قرار بود؟

به روایت رسانه‌های صهیونیستی، صبح روز شنبه نیروی هوایی اسرائیل، یک پهپاد شناسایی متعلق به ایران (این ادعا از سوی مقامات رسمی در تهران قاطعانه تکذیب شد) را شناسایی کرده و فورا منهدم می‌کنند. در پی این رخداد، چندین جنگنده اسرائیلی (که در هیچ روایتی تعداد آنها مشخص نیست) برای حمله به پایگاه هوایی تی4(که گفته شده محل پرواز پهپاد شناسایی بوده) به سوی استان حمص در عمق خاک سوریه به حرکت درمی‌آیند. در این میان و مطابق عادت نیروی هوایی اسرائیل، سایر پایگاه‌های ارتش سوریه به‌ویژه در مناطق جنوبی این کشور (حدفاصل درعا، قنیطره و ریف دمشق) نیز مورد هدف جنگنده‌های صهیونیستی قرار می‌گیرند. تمام آنچه تا اینجا رخ داد، بخشی متعارف از بحران 7ساله سوریه بوده و اتفاق جدیدی به‌حساب نمی‌آمد، اما شلیک موشک‌های اس200پدافند سوری به سوی جنگنده‌های اسرائیلی و سقوط اف16، آن هم در مناطق اشغالی جولان، حادثه‌ای است که به اعتراف صهیونیست‌ها دست‌کم در 10سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

با فاصله کمی از تأیید خبر سقوط جنگنده اسرائیلی، موج دوم حملات هوایی صهیونیست‌ها، این بار به پایگاه‌های نظامی جنوب سوریه که گفته می‌شود برخی از آنها در اختیار ایران و حزب‌الله قرار گرفته، آغاز شد. براساس روایت رسانه‌های اسرائیلی، در جریان این حمله 12پایگاه نظامی (8پایگاه سوری و 4پایگاه ایرانی) مورد هدف قرار گرفته است. این در حالی است که صهیونیست‌ها گزارشی از موفقیت‌آمیز بودن تمام حملات منتشر نکرده‌اند و در طرف دیگر نیز، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از موفقیت پدافند سوریه در مهار حملات هوایی به برخی از این پایگاه‌ها خبر داده است.

پایان حملات و آغاز موضع‌گیری‌ها

دقایقی بعد از کاهش تنش‌های نظامی در مرزهای جنوبی سوریه، خبر نشست فوری کابینه امنیتی اسرائیل با حضور بنیامین نتانیاهو منتشر شد. درحالی‌که بسیاری از تحلیلگران منتظر واکنش‌های تندی از سوی دولت و ارتش اسرائیل، دست‌کم در سطح رسانه‌ای بودند، سخنگوی ارتش این رژیم اعلام کرد؛ به‌دنبال تشدید تنش نظامی با ایران و یا دولت سوریه نیستیم.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به فاصله چند ساعت از درگیری‌ها، اگرچه از حق اسرائیل برای دفاع از خود سخن گفت اما در موضعی مسالمت‌آمیز اعلام کرد: آمریکا هیچ نقشی در جریان عملیات هوایی صهیونیست‌ها در آسمان سوریه نداشته و ندارد.

خبرنگار شبکه الجزیره روز گذشته با اشاره به مواضع نیروهای سیاسی کشورهای درگیر در بحران سوریه گفت: لحن تهران و نظام سوریه نیز همچون آمریکا و اسرائیل تند نبوده و به‌نظر می‌رسد هیچ‌یک از طرف‌ها دست‌کم تا این لحظه از وقوع درگیری جدیدی در داخل سوریه استقبال نمی‌کند.

ناآرامی‌های آسمان سوریه در روز شنبه محدود به سقوط جنگنده اف16اسرائیلی نبود و 2 بالگرد نظامی ارتش ترکیه نیز در جریان درگیری‌های عفرین به‌دست شبه‌نظامیان کرد مورد هدف قرار گرفتند. رجب طیب اردوغان ضمن تأیید این خبر گفته با عاملان سقوط بالگرد ترکیه به سختی برخورد خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید