• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65665
+
-

کنترل مصرف انرژی با تغییر ساعت کاری

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قزوین: امسال با اجرای طرح تغییر ساعت کار ادارات برخلاف سال گذشته در استان خاموشی نداشتیم

گزارش
کنترل مصرف انرژی با تغییر ساعت کاری

تغییر ساعت کار ادارات با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی در فصل گرما در برخی استان‌ها کلید خورده است. عده‌ای از کارمندان آن را نتیجه‌بخش نمی‌دانند در حالی که مسئولان از آثار مثبت آن در کاهش مصرف انرژی سخن می‌گویند. 

به گزارش ایرنا، از ابتدای تیر امسال تا پایان این ماه ساعت شروع و پایان کار ادارات و دستگاه‌های دولتی در قزوین تغییر یافته است. بر این اساس ساعت شروع به کار ادارات یک ساعت جلو کشیده شد و به ساعت ۶:۳۰ تغییر یافت و ساعت پایان کار آنها نیز ۱۳:۳۰ اعلام شد. 

به گفته مسئولان استانی، این تصمیم با هدف کمک به صرفه‌جویی انرژی و مدیریت تولید و توزیع برق اتخاذ شده است. با وجود این کارمندان ادارات و دستگاه‌های اجرایی نظرات و نقدهایی در خصوص این طرح و کاربردی بودن آن دارند و بعضی از آنها می‌گویند با این تغییر ساعت کاری دچار مشکلاتی شده‌اند. 


‌مراجعه مردم

فاطمه آسیابان‌ها، کارمند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قزوین، گفت: معتقدم اجرای این طرح به کاهش مصرف انرژی در ادارات کمکی نمی‌کند و در این خصوص کارایی ندارد فقط ممکن است ساعت پیک و اوج بار مصرف را به زمان دیگری منتقل کند. 

وی اظهار کرد: با توجه به وضعیت هوا در تابستان تفاوت چندانی بین ساعت 6:30 و ۱۰ نیست و معمولاً در ساعات ابتدایی روز نیز باید از وسایل سرمایشی استفاده شود که این موضوع در ادارات مشاهده می‌شود. 

کارمند اداره کل میراث فرهنگی با بیان این‌که نه موافق و نه مخالف این طرح هستم، افزود: با وجود این باید اذعان کرد از 6:30 که ساعت شروع کار ادارات در این طرح است تا ساعت 7:30 عملاً کار خاصی انجام نمی‌شود و ادارات نیز مراجعه‌کننده ندارند. از سویی دیگر مراجعه‌کنندگان به دنبال پیگیری امور و کارهای خود تا ساعت ۱۴:۳۰ هستند در حالی که ادارات یک ساعت زودتر تعطیل می‌شوند. 


‌ کارمندان خواب‌آلود

یک کارمند سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز گفت: این طرح کارایی نداشته است و در آغاز ساعت اداری بیشتر کارمندان خواب‌آلود هستند. بسیاری از کارمندانی که همسر آنها نیز شاغل است یا فرزندان خود را به مهدکودک می‌برند اکنون دچار مشکل شده‌اند و از این طرح ناراضی‌اند. 

وی با بیان این‌که بیشتر همکاران من از این طرح ناراضی‌اند و در مورد نتیجه‌بخش بودن آن شک دارند، ادامه داد: در ساعات جدید مراجعه‌کننده خاصی نداریم و بسیاری از کارمندان عملاً کاری ندارند. 

یک کارمند اداره کل استاندارد قزوین نیز با بیان این‌که با اجرای طرح تغییر ساعت کار ادارات در تابستان مخالف است، ابراز کرد: به دلیل مسائل خانوادگی و ضرورت رسیدگی به وضع مادر و فرزند خود عملاً نمی‌توانم ساعت ۶:۳۰ صبح در اداره حاضر شوم و از زمان اجرای این طرح مجبورم بسیاری از روزها نیم‌ساعت مرخصی بگیرم. 

وی افزود: معتقدم در این طرح باید برای کارمندان زن تخفیف و امتیاز قائل شوند و حداقل ساعت کاری آنان از 7 صبح آغاز ‌شود. با اجرای این طرح، ساعت کاری برخی کارمندان حتی بیشتر شده است و مجبورند تا ساعت ۱۴:۳۰ در اداره حضور داشته باشند. به نظرم این طرح چندان کارشناسی‌شده نیست و در میزان مصرف انرژی در ادارات تغییر خاصی ایجاد نمی‌کند. 


‌تاثیر مثبت تغییر ساعات کار

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: عمده مشکل ما در مبحث مصرف برق در ساعات پیک شامل ۱۲ تا ۱۶ است، بنابراین تغییر ساعات کاری ادارات از این ساعت به یک زمان غیرپیک می‌تواند در کاهش مصرف و صرفه‌جویی موثر واقع شود. 

سعید بهادیوند چگینی خاطرنشان کرد: با یک ساعت تغییر در ساعت کار ادارات استان از زمان پیک به غیرپیک شاهد جابه‌جایی ۲/۲ مگاوات بار انرژی از اوج بار به کم‌باری هستیم. این مهم به تولید نیروگاه‌ها و این‌که در ایام پرمصرفی با خاموشی روبه‌رو نشویم کمک می‌کند. 

وی توضیح داد: امسال با تدابیر اتخاذشده مسئولان استانی از جمله طرح تغییر ساعت کار ادارات و برنامه‌های شرکت توزیع نیروی برق قزوین، برخلاف سال گذشته در استان خاموشی یا محدودیتی اعمال نشده است. 


‌کاهش مصرف صنایع

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: از آنجا که قزوین استانی صنعتی است از صنایع استان نیز درخواست کرده‌ایم با شرکت توزیع نیروی برق همکاری داشته باشند و بخشی از مصرف خود را در ساعات پیک به غیرپیک منتقل کنند. به گفته بهادیوند چگینی، قدرت قراردادی انرژی ادارات استان ۲۰ مگاوات است که می‌توان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از آن را صرفه‌جویی کرد. 

وی با بیان این‌که ۴۰ درصد مصرف انرژی در فصل گرما به وسایل سرمایشی اختصاص دارد، ادامه داد: این طرح (تغییر ساعت کار ادارات در تابستان برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی) فقط به قزوین اختصاص نداشته و در بسیاری از استان‌ها اجرایی شده و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است. 


‌ استفاده از انرژی خدادادی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قزوین اظهار کرد: هدف از اجرای طرح تغییر ساعات کاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی در استان صرفه‌جویی و مدیریت بهتر برای تولید و توزیع انرژی بوده است. 

منوچهر حبیبی افزود: در روزهای گرم سال به ویژه اوایل تابستان میزان مصرف انرژی بالا می‌رود و این موضوع باعث می‌شود تا برخی مواقع ناچار به قطع برق منازل مسکونی و کارخانه‌ها شویم. این مهم موجب نارضایتی و ایجاد مشکل برای مردم و همچنین واحدهای تولیدی می‌شود و به آنها آسیب می‌زند بنابراین تصمیم گرفته شد تا محدودیت‌ها به شکل برنامه‌‌ریزی‌شده برای بخش اداری انجام شود. 

وی با بیان این‌که تغییر ساعت کاری ادارات کارشناسی‌شده است، گفت: در این طرح استفاده از انرژی خدادادی مورد توجه قرار گرفته و هوا و نور آفتاب به گونه‌ای است که در ساعت ۶:۳۰ مشکل خاصی برای فعالیت کارمندان و شهروندان ایجاد نمی‌کند. 

این مسئول توضیح داد: از سویی دیگر شاهد انتقال زمان مصرف در ساعت پیک به غیرپیک هستیم که موجب صرفه‌جویی قابل توجه انرژی خواهد شد. براساس نظر شرکت برق منطقه‌ای از محل اجرای این طرح صرفه‌جویی ۲ مگاواتی حاصل می‌شود. 


‌طرح موقتی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری قزوین در خصوص مشکلات و محدودیت‌هایی که اجرای این طرح ممکن است برای برخی کارمندان ایجاد کند نیز گفت: باید به شیوه‌های مختلف کاری عادت کنیم و عادت بر یک شیوه چندان صحیح و منطقی نیست، زیرا در طول سال و به فراخور شرایط مختلف ممکن است وضعیت کاری از جنبه ساعت کار با تغییراتی روبه‌رو شود که باید خود را با آن وقف دهیم. 

حبیبی با بیان این‌که این طرح موقتی است در خصوص تمدید یا پایان آن بیان کرد: پس از دریافت نظرات شرکت توزیع نیروی برق و گزارش هواشناسی در مورد این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود. 


مشکل سلامت و ارتباطات اجتماعی

محمد فرحی، کارمند اداره کل دامپزشکی قزوین، با انتشار مطلبی در فضای مجازی با عنوان «تاثیر منفی تغییر ساعت کار کارمندان دولت بر سلامتی و ارتباطات اجتماعی» گفت: از ابتدای تیر سال جاری تصمیمی اخذ شد که طی آن ساعت کاری ادارات در تعدادی از استان‌های کشور یک ساعت زودتر یعنی از ساعت 6:30 صبح آغاز می‌شود و ساعت 13:30 کار ادارات به پایان می‌رسد. این تصمیم موجب بروز مشکلاتی در ساعت بیولوژیک بدن، سیستم زندگی و کاری کارمندان شده است. 

در بخش دیگری از این مطلب آورده شده است: در فصل تابستان حدود ساعت ۲۱ هوا تاریک می‌شود و چنانچه برای یک دید و بازدید یا ورزش و پیاده‌روی شبانه از منزل خارج شوید، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ساعت ۱۲ شب در منزل خواهید بود و بدین‌ترتیب حدود یک بامداد به رختخواب خواهید رفت و قطعاً برای حضور روز بعد در محل کار با مشکل کسری خواب مواجه خواهید بود که اثراتی همچون افزایش فشار خون، استرس، افزایش وزن و عدم بازدهی مفید در محیط کار را به دنبال خواهد داشت. 

در ادامه این مطلب آورده شده است: این شرایط را در استان‌هایی که پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند تا حدودی می‌توان مدیریت کرد، چراکه می‌توان برنامه‌های دید و بازدید و... را در ۲ شب متمرکز کرد، ولی در استان‌هایی که پنج‌شنبه‌ها هم روز کاری است از منظر ارتباطات اجتماعی مشکلاتی به وجود خواهد آمد. در نتیجه خستگی، استرس، ناامیدی، عصبانیت، رفتار پرخاشگرانه، کاهش وزن، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، ضعف سیستم ایمنی، اضطراب و نابسامانی سلامت ذهنی از پیامدهای آن است.

در جامعه‌ای که اقشار مختلف مردم با فشارهای اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند تنها دلخوشی آنها یک شب‌نشینی ساده در کنار فرزندان، پدر و مادر، اقوام و دوستان در منازل یکدیگر و یا ورزش و پیاده‌روی در پارک‌هاست. متاسفانه با این رویه این تفریح نیز از زندگی بخشی از افراد جامعه حذف شده است، چراکه در فصل مدارس به دلیل برنامه‌های درسی فرزندان امکان شب‌نشینی وجود ندارد و در شب‌های تابستان نیز ترس از تاخیر صبحگاهی کارمند لذت حضور در این دورهمی‌ها را از افراد سلب می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید