• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62239
+
-

دستاوردهای طرح ملی بسیج کنترل فشارخون

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان: اجرای این طرح در کردستان تا 15 تیر ادامه دارد

سلامت
دستاوردهای طرح ملی بسیج کنترل فشارخون

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اجرای طرح بسیج کنترل فشار خون در کردستان بیان کرد: این طرح ملی از 27 اردیبهشت تا 15 تیر ماه جاری در استان در حال اجراست و افراد بالا 30 سال، زنان باردار، بیماران کلیوی و دیابتی را تحت پوشش قرار می‌دهیم. 

به گزارش ایسنا «وحید یوسفی‌نژاد» در نشست خبری دستاوردهای طرح ملی بسیج کنترل فشارخون اظهار کرد: با کنترل فشارخون، فردی که دچار این بیماری شده و وضعیت جدی ندارد می‌تواند با فعالیت‌های روزانه، مصرف سبزی و میوه
این را بیماری کنترل کند. وی افزود: ناپرهیزی و بی‌توجهی شهروندان موجب شده آمار فشارخون در استان کردستان بیشتر از میانگین کشوری باشد.


اختصاص ۱۱ تخت به توریسم‌درمانی 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه با بیان این‌که با اقدامات انجام شده در حال حاضر ۱۱ تخت در بیمارستان کوثر به توریسم‌درمانی اختصاص یافت، افزود: بیمارستان‌ها می‌توانند تا ۱۰ درصد تخت‌های خود را به بخش بین‌المللی اختصاص دهند که اکنون این عدد در کوثر 5 درصد است. 
یوسفی‌نژاد تصریح کرد: واحدهای بین‌المللی در بیمارستان‌های استان از چند سال گذشته فعال شده‌اند، اما بخش جداگانه نداشتند و بیماران خارجی در کنار سایر بیماران بومی خدمات دریافت می‌کردند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: ۱۱ تختی که در بیمارستان کوثر به بخش بین‌المللی اختصاص یافته بخش وی‌ای‌پی را نیز شامل می‌شود و دارای امکانات و تجهیزات پیشرفته و کامل بوده و امکانات آن به‌راحتی با امکانات بخش خصوصی کشور رقابت می‌کند. یوسفی‌نژاد همچنین از برنامه‌‌ریزی برای راه‌اندازی دفتر نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در اقلیم خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به منظور مراودات بیشتر دانشگاهی و علمی، دفتر نمایندگی این دانشگاه در اقلیم راه‌اندازی می‌شود. 

وی با بیان این‌که اقدامات لازم برای راه‌اندازی این دفتر در حال پیگیری بوده و در آینده‌ای نزدیک در نشست مشترک با وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود، افزود: قرارداد همکاری با بخش خصوصی این منطقه در زمینه جذب دانشجو و توریسم‌درمانی منعقد شده است. این مسئول ادامه داد: این دانشجویان پس از طی مراحل لازم وارد دوره‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شده و شهریه را سالانه و به دلار پرداخت خواهند کرد. 


قصور پزشکی مختص ایران نیست

یوسفی‌نژاد در ادامه به موضوع خطاهای پزشکی در استان اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته نیز حدود ۱۰ درصد عوارض و خطاهای پزشکی رخ می‌دهد، لذا این انتظار که هیچ خطای پزشکی رخ ندهد معقولانه نیست. وی افزود: در حال حاضر سیستم خودارزیابی و خودکیفی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان فعال شده که نظارت‌های لازم را بر سیستم‌های درمانی اعمال کرده تا علاوه بر بهبود ساختاری، خطاهای پزشکی را نیز به حداقل برساند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود در هر ماه حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر و سالانه حدود ۷۰۰ نفر در بیمارستان توحید سنندج فوت می‌کنند که تنها در بین ۲۵ تا ۳۰ نفر از این تعداد احتمال قصور پزشکی وجود دارد.

 وی با بیان این‌که در زمینه جلب اعتماد عمومی و جلوگیری از بی‌اعتمادی در جامعه به کمک رسانه نیازمندیم، گفت: ما انتظار نداریم که هیچ قصور پزشکی رسانه‌ای نشود، اما انتظار می‌رود خبرها با اطلاعات کامل و دقیق منتشر شود و انتقادات سازنده و منصفانه باشد. یوسفی‌نژاد همچنین افزود: در حال حاضر علی‌رغم تلاش‌های انجام شده در زمینه بیماری‌های عفونی مانند سل یا بیماری تب مالت مشکل وجود دارد که از رسانه‌ها انتظار می‌رود ما را در زمینه پیشگیری از این بیماری‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم یاری دهند. 


بالا بودن آمار سرطان‌ دستگاه گوارش

این مسئول با اشاره به این‌که استان کردستان در زمینه میزان ابتلا به سرطان‌ دستگاه گوارش جزو استان‌های اول کشور است، ذکر کرد: اگر مردم اطلاعات کافی در مورد این نوع بیماری‌های داشته باشند، در کمترین زمان ممکن تشخیص داده شده و درمان آن سریع‌تر انجام می‌شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان پیشگیری را مهم‌تر از درمان دانست و گفت: رسانه با رجوع به حوزه‌های مختلف سلامت می‌تواند در ارتقای سطح کیفی دانشگاه علوم پزشکی کمک‌کننده باشد.

یوسفی‌نژاد در ادامه با اشاره به این‌که وضعیت هیات علمی دانشگاه نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته متاسفانه تعداد بیشتر هیات علمی در دانشگاه جذب نشده که در حال حاضر وضعیت اورژانسی به وجود آمده است، در این زمینه تلاش داریم اقدامات لازم برای افزایش هیات علمی را در دانشگاه انجام دهیم.وی عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی فقط متولی درمان نیست. در واقع دانشگاه در حوزه‌های مختلفی از جمله پژوهش، آموزش، فرهنگی، بهداشتی و همچنین مشکلی اصلی بسیاری دارد که متاسفانه رسانه و نمایندگان از آن غافل شده‌اند. 


پایش فشارخون 430 هزار کردستانی 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم گفت: تاکنون در استان کردستان 430 هزار نفر به مراکز و پایگاه‌های سلامت برای کنترل فشار خون مراجعه کرده‌اند که مشخص شده حدود 135 هزار نفر به فشار خون بالا مبتلا یا مشکوک به فشار خون هستند. «فرزام بیدارپور» اظهار کرد: 50 درصد از مردم استان کردستان در طرح بسیج کنترل فشارخون شرکت کرده‌اند و هدف ما این است که از این تعداد 10 درصد از افرادی را که فشارخون بالا دارند، به مراکز ارجاع بدهیم. 

وی با اشاره به این‌که 200 هزار نفر در روستاها مراجعه‌کننده بودند، بیان کرد: این طرح تا 15 تیرماه جاری ادامه دارد که در حال حاضر 40درصد افراد در مناطق شهری مراجعه کرده‌اند. بیدارپور تصریح کرد: در استان کردستان 630 خانه بهداشت، 150 مرکز خدمات جامعه روستایی و شهری و 119 پایگاه سلامت، طرح ملی بسیج کنترل فشارخون را اجرا کردند. 

وی افزود: در استان 24 بیمارستان، 10 مرکز فوریت‌های پزشکی، درمانگاه، مطب‌ها، داروخانه‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله هلال احمر، بهزیستی و کمیته امداد در مراکز خود خدمات را به مردم ارائه می‌دادند.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در 43 ایستگاه ثابت در شهر و 32 ایستگاه موقت در اداراتی که جمعیت زیادی دارند، این طرح اجرا شده است. 

بیدارپور عنوان کرد: در استان کردستان هزار و 96 ایستگاه آماده اجرای این طرح بودند که توسط افراد آموزش دیده خدمت‌رسانی کردند.وی اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح آگاهی مردم از بیماری فشارخون است، چراکه این بیماری خاموش است و در صورت مبتلا شدن خطراتی جربان ناپذیری به دنبال دارد. بیدارپور از مردم درخواست کرد تا زمان باقیمانده به مراکز و پایگاه‌ها برای کنترل فشار خون خود مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید