• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 21 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 55494
+
-

چرا مردان به کاشت مو علاقه دارند؟

پیاز مو کیلویی چند

درباره بازار داغ کاشت مو و سختی‌های آن برای کم‌مو‌ها

نورا عباسی

تمام آدم‌های کچل یا کم مو یک خاطره مشترک از دوران جوانی‌شان دارند که با این جملات شروع می‌شود؛ «باید موهای من رو توی عکس‌های جوونی ببینی، ‌مو داشتم کمند.» حسرت زلف‌های بر باد رفته چنان بر خاطرات بسیاری از مردان سنگینی می‌کند که تن دادن به راه ‌حل کاشت مو برایشان یک اکسیر نجات‌بخش تلقی می‌شود.

در این میان تبلیغات خوش آب و رنگ هر روز بیشتر مردان را برای انتخاب این گزینه ترغیب می‌کنند. تبلیغات رهایی از کچلی به پای ثابت پیامک‌های تبلیغاتی تبدیل شده است و هر مجله سبک زندگی را که ورق بزنید چند صفحه‌ای آراسته به عکس‌های قبل و بعد از کاشت مو را رویت خواهید کرد.

زلف‌گره‌زدن با تبلیغات

بسیاری از این تبلیغات از واقعیت فاصله گرفته‌اند و تلاش می‌کنند با بیان آرزوهای محال، مشتریان را به سمت مطب خود جذب کنند. فاطمه رجب - متخصص پوست و مو- در این رابطه می‌گوید: «افرادی که علاقه به کاشت مو دارند باید حواسشان باشد که تبلیغاتی مانند کاشت 16هزار تار مو در یک جلسه کاملا دروغ و تخیلی هستند. در یک جلسه کاشت مو در نهایت می‌توان بین 3تا 4هزار تار مو را کاشت».

‌ FIT و FUT روش‌هایی هستند که در ایران برای کاشت مو مورد استقبال قرار گرفته‌اند و به‌عنوان راه‌حل‌هایی مطمئن برای رفع کچلی پیشنهاد می‌شوند.

براساس گفته این متخصص پوست و مو، هر ریزش مویی را نمی‌توان با استفاده از کاشت مو درمان کرد: «از بین تمام موارد ریزش مو، الگوی مردانه برای انجام کاشت مناسب است چون در این مدل موهای جلوی سر پسرفت می‌کنند اما ناحیه پس‌سری ضعیف نمی‌شوند. این مدل ریزش مو این شرایط را مهیا می‌کند تا متخصصان از موهای پس‌سری برای درمان استفاده کنند. آنهایی که دنبال کاشت مو هستند باید این واقعیت را درنظر داشته باشند که الگوهای دیگر ریزش مو چندان موفق از آب در نمی‌آیند و شرایط ایده‌آلی برای کاشت ندارند» .

اما تجربه نشان می‌دهد که برخلاف تصور عمومی، ‌تنها مردان مخاطبان پر و پا قرص کاشت مو نیستند و زنان هم به دلایل مختلفی بخشی از بازار کاشت مو را به‌ خود اختصاص داده‌اند: «در زنان هم ریزش مو به‌صورت هورمونی وجود دارد اما الگوی این مدل ریزش مو با ریزش موی مردانه متفاوت است. ناحیه اهداکننده پیوند پیاز مو، برای این زنان چندان گسترده نیست و به همین دلیل کار برای حل مشکل کچلی‌شان سخت است. خانم‌هایی با این الگوی ریزش مو باید بدانند که تبلیغات با وعده حل صد درصدی مشکل کم مویی و کچلی چندان قابل اطمینان نیستند. ناگفته نماند که در سال‌های اخیر خانم‌ها بیشتر علاقه به کاشت ابرو پیدا کرده‌اند و این کار نیاز به جراح خبره دارد تا بتواند به کاشت طبیعی ختم شود».

هم‌اکنون ترکیه به‌عنوان مأمن کچل‌ها شناخته می‌شود، چرا که بسیاری از مردمان کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌دلیل پر هزینه بودن این عمل در کشورهایشان، راهی ترکیه می‌شوند تا با هزینه کمتر مشکل کچلی خود را حل کنند. ناگفته نماند که هزینه این عمل در ایران هم همچون ترکیه پایین است اما به‌دلیل مشکلات رفت‌وآمدی، بسیاری ترجیح می‌دهند تا ترکیه را برای درمان انتخاب کنند.

هر تار مو چند؟

از سنی به بعد نبرد با موهای سر برای ماندن و نرفتن، نبردی بی‌حاصل است که تنها شدت عصبی و افسرده شدن را بالا می‌برد. رسول جزو مردهایی است که برای رهایی از جدال هر روزه‌اش با تصویری که در آیینه می‌دید، تصمیم به کاشت مو گرفت؛ «من کچل بودم. همه مدام به من می‌گفتند که مو بکار چون این موضوع روی ظاهرت خیلی اثر دارد».

برای کاشت مو باید بین 3میلیون تا 7میلیون تومان درنظر گرفت و این هزینه بستگی به میزان و گستردگی کچل شدن فرد دارد. رسول در مورد این بخش از حل مشکل کچلی‌‌اش می‌گوید: «هزینه‌اش برای من نزدیک 3 میلیون تومان شد و هزینه جانبی دیگر هم به آن صورت نداشت».

اما قیمت کاشت مو در همه جا یکسان نیست. صادق که ساکن مشهد هست از تفاوت قیمت کاشت مو تهران و مشهد می‌گوید: «هزینه کاشت مو در مشهد نزدیک به 8 تا 9میلیون تومان بود و وقتی دیدم در تهران با هزینه‌ 6میلیون تومان می‌توانم مشکل را حل کنم، به تهران آمدم و الان راضی هم هستم».

کاشت مو به همان زیبایی و راحتی که در مرحله آخر دیده می‌شود نیست، این کار مشکلاتی هم برای مخاطبانش به بار می‌آورد. «بعد از کاشت مو، 2روز درد داشتم و صورتم به‌شدت ورم کرد. 2 هفته بعدش سرم به‌شدت خارش گرفته بود». رسول با وجود مشکلات روزهای اول بعد از کاشت مو، از انتخابش خوشحال است.

صادق هم در مورد مشکلات کاشت مو خاطره مشترکی دارد: «10روز اول خیلی سخت می‌گذرد، چون هم از درد که بگذریم، صورت آدم به شکل بدی ورم می‌کند».

کاشت مو چنان لذتی برای رسول و صادق به بار آورد که از نظرشان تمام درد کشیدن‌ها به این نتیجه می‌ارزید، ‌آنطور که رسول می‌گوید: «کاشت مو اعتماد به نفس من را بیشتر کرد و بدون شک اگر باز هم به عقب برگردم، این راه را انتخاب می‌کنم».


 

این خبر را به اشتراک بگذارید