• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 23 اسفند 1401
کد مطلب : 187823
+
-

بفرمایید اکلیل سرنج کیلویی 450هزار تومان

گزارش همشهری از فروش مواد محترقه خطرناک در محدوده بازار بزرگ تهران

سیمین برادران؛ خبرنگار

دوطرف پیاده راه را قدم به قدم احاطه کرده‌اند. جعبه‌های چوبی پر از وسایل چهارشنبه سوری! مشتریان بسیاری دارند. پیر و جوان، کوچک و بزرگ و زن و مرد هم ندارد. همه قشر مشتری دور یک جعبه چوبی جمع شده‌اند و چانه‌زنی می‌کنند. بازارشان این روزها داغ داغ است و با دستفروشی به استقبال چهارشنبه آخر سال می‌روند. اینجا بازار بزرگ تهران است. مقابل هر مغازه‌ای، دستفروشی مشغول فروش مواد محترقه مخصوص است و فریاد می‌زنند؛ تی ان تی 30تومان، دینامیت، کپسولی، پیازی، موشک سوتی، پروانه و دراگون! بدو بخر. هر چه بخواهی در بساط دارند. می‌گویند خطر ندارد و نوع صدادارش را می‌فروشند. کبریت که بزنی کمی آتش می‌گیرد و برخی نور دارد و برخی صدا! هیچ‌یک خطرناک نیستند. کمی صحبت می‌کنی و برایت اینگونه توضیح می‌دهند: «اینجا همه نوع مشتری داریم. بعضی‌ها چند دانه خرید می‌کنند و عده‌ای هم تا 30میلیون تومان از ما خرید داشته‌اند. اینها را از مولوی می‌خریم که همه از چین می‌آید و برچسب هم دارد. ما هم انبار می‌کنیم و همه این وسایل را دپو کرده‌ایم ولی هیچ‌کدام خطر ندارد. آنهایی که صدای بلندتری دارند بیشتر فروش می‌روند.» یکی از مشتریان می‌گوید که این وسایل را برای دورهمی خانوادگی می‌خواهد و تقریبا با انواع مواد محترقه آشنایی داشت. کمی جلوتر می‌روی و درگوشی می‌خواهی مواد خطرناک در اختیارت قرار بدهند: « خواهر من، اگر مواد خطرناک می‌خواهی فقط اکلیل سرنج ببر! با هر کیلو می‌توانی 4نارنجک کوچک و یا 2نارنجک بزرگ درست کنی. هر کیلویی 350هزار تومان!!» همکار کنار این دستفروش شروع به داد و فریاد کرد: « من 300هزار تومان می‌فروشم. از من بخر. همین بغل گذاشتم. بازاری‌ها کیلویی 300تومان می‌فروشند ولی اصلی‌ها را باید 450تومان بخری. اگر روش‌ها را رعایت کنی خطر ندارد. بعضی‌ها روزی 30 تا 40کیلو اکلیل سرنج می‌فروشند و البته آنها‌یی که سر بازار هستند و کارشان این است» تصور اینکه کف بازار بزرگ تهران اکلیل سرنج بخرید کمی عجیب به‌نظر می‌آید کمی جلوتر می‌روی. همه دستفروشان تقریبا اکلیل سرنج را بین 300 تا 450هزار تومان می‌فروشند و ادعا می‌کنند که از مولوی خریداری کرده‌اند و اصل و قلابی هم دارد.
به سراغ یکی از مغازه‌داران بازار می‌رویم. مغازه‌ای در دل بازار که وسایل تولد به فروش می‌رساند: «ما یک هفته پیش از چهارشنبه سوری، اجازه فروش هیچ کالایی که آتش زا باشد را نداریم. فواره‌ها و آبشارهایی که برای عروسی و تولد کاربرد دارد را هم نمی‌فروشیم. نمی‌دانیم این دستفروشان که هر ساله این روزها یکهو می‌آیند چه کسانی هستند اما بیشتر از شهرستان‌ها می‌آیند و کاسبی می‌کنند و می‌روند. عمدتا قشر ضعیفی هستند و ما تا پیش از این آنها را ندیده بودیم. سود خیلی زیادی ندارد.
 90درصد وسایل آتش‌ساز که دستفروشان می‌فروشند اصولا نمی‌ترکد و جنس قلابی قالب می‌کنند.» او از نظارت‌ها در راسته بازار می‌گوید« مأموران تنها یک‌بار می‌آیند و دور می‌زنند و دستفروشان سریع فرار می‌کنند. مغازه داران از حضور این افراد ناراضی هستند و می‌گویند این راسته شلوغ شده است.» او تأکید دارد که مغازه‌داران راسته بازار به کلاس خودشان نمی‌بینند که وسایل آتش بازی چهارشنبه آخر سال را بفروشند. سالانه بازی با اکلیل سرنج و درست کردن نارنجک دستی معلولیت‌های بسیاری بر جای می‌گذارد. گاهی خانه‌ای را خراب می‌کند و گاهی خانواده‌ای. سالیان گذشته بلای جان یک پاکبان شده بود و جانش را از دست داد با این حال کف بازار تهران اکلیل سرنج با نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رسد!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید