• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210700
+
-

الماس آبی؛ کیلویی 2 میلیون تومان

الماس آبی؛ کیلویی 2 میلیون تومان

بعد از دیدن روستای«شور قاضی» باید دوباره به سمت ایوانکی برمی‌گشتیم تا از آزادراه قم -گرمسار به سمت معادن نمک برویم.
همان اوایل مسیر در سمت راست جاده، چین‌خوردگی‌های مرکب که مخصوص کوه‌های این منطقه است با نوارهای سرخ و قهوه‌ای‌رنگ دیده می‌شود. ظاهر این کوه‌ها خاکی، ولی در قلبشان نمک است. به‌دنبال دریاچه‌ای زیبا و فیروزه‌ای‌رنگ بودیم که از جمع شدن آب باران داخل گودال‌های حفاری نمک ایجاد می‌شود که متوجه شدیم خشک شده است.
از شانه خاکی جاده باید وارد مسیر فرعی معادن نمک می‌شدیم تا اطلاعاتی از الماسی گرانبها به‌دست آوریم که تنها در ایران و این منطقه وجود دارد.
به چند معدن نمک سر زدیم، اما الماس آبی نداشتند. از متصدی یکی از معادن اجازه گرفتیم تا مسیر خاکی معدن را تا بالای کوه برویم و داخل یکی از معادن را ببینیم.
دهانه ورودی این معادن آن قدر بزرگ است که احساس کردیم وارد یکی از کاخ‌های افسانه‌ای هخامنشیان شده‌ایم.
راننده بیل مکانیکی تا ما را دید دست از کار کشید و به سمت‌مان آمد و از ما خواست به‌خاطر خطر ریزش سنگ از سقف معادن وارد تالار‌های داخلی معدن نشویم. از او پرسیدیم که نمک آبی از کجا می‌توانیم تهیه کنیم.
گفت: چقدر می‌خواهید.
 گفتیم: یک گونی.
خندید و گفت: یک گونی که اصلا نداریم، اما 5،4 کیلو موجود است.
با خوشحالی از او خواستیم که نمک آبی را به ما نشان دهد. کیسه‌ای پر از کریستال‌های شفاف با رگه‌هایی از رنگ آبی و نیلی از صندوق ماشینش درآورد و گفت: این دو کیسه، هرکدام 4میلیون تومان، کمتر هم نمی‌دهم. هرقدر چانه زدیم که تخفیف بدهد نداد و گفت مشتری‌اش زیاد است.
به ناچار یک کیسه خریدیم تا هم خودمان استفاده کنیم و هم این الماس‌های زیبا را به یادگار ببریم.
معدن‌کاران نمک معتقدند سنگی گرانبها در قلب این معادن به‌دست می‌آید که انباشتی از کریستال‌های نمک است و 250میلیون سال پیش زیر دریاها شکل گرفته و بعد از تبخیر دریا و ایجاد خشکی‌ها از حوضچه‌های عمیق نمک استخراج می‌شود.
این سنگ به نمک آبی مشهور است و به‌علت دارا بودن پتاسیم، آهن و کلسیم و دیگر مواد معدنی به رنگ آبی درآمده و خواص درمانی بسیاری دارد که آن را به گران قیمت‌ترین نمک جهان تبدیل کرده که قیمت هر کیلوی آن حدود 2میلیون تومان است.
نمک آبی کاربردهای زیادی در صنایع غذایی و دارویی دارد. اکثر پزشکان در کشورهای غربی این نمک را برای بیماری‌های مختلف تجویز می‌کنند و دلیل قیمت بالای آن هم همین خواص درمانی بی‌نظیری است که دارد.
پزشکان می‌گویند این نمک با دارابودن خواص ضد‌باکتری برای هضم غذا مفید است و با املاح معدنی خاصی که دارد به درمان فشار خون، افسردگی، درمان بیماری‌های تنفسی و... کمک می‌کند.
مسیر معدن، جاده‌ای خاکی و طولانی است که از کنار ریل راه‌آهن تهران-مشهد عبور می‌کند. مقصد بعدی‌مان که روی نقشه هوایی دیده بودیم کویر ماسه‌ای است. هوا کم کم داشت تاریک می‌شد و ما به ایستگاه قدیمی و متروکه‌ای در کنار ریل راه‌آهن رسیدیم و خربزه سوسکی مخصوص ایوانکی را بریدیم و از طعم خاص و بی‌نظیرش لذت بردیم.
کمی جلوتر تپه‌های طلایی‌رنگی زیر نور ارغوانی غروب پدیدار شد و درست قبل از تاریک شدن هوا از کویر ماسه‌ای زیبا این منطقه هم دیدن کردیم.
توصیه: اگر قصد دیدن کویر ماسه‌ای را دارید، حتما با خودرو‌های مناسب آفرود وارد این مسیر خاکی شوید؛ چون در قسمت‌هایی خندق‌هایی دارد که تنها با ماشین‌های مخصوص آفرود قادر به عبور از آنها خواهید بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید