• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 9 آبان 1402
کد مطلب : 207597
+
-

ارزان‌ترین و گران‌ترین ارقام خرما، کیلویی چند؟

ایران بعد از مصر و عربستان سومین تولیدکننده خرمای در جهان است. بیش از ۲۵۰هزار هکتار نخلستان در کشور وجود دارد و خرمای در ۱۵ استان کشت می‌شود که سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و جنوب کرمان در صدر استان‌های تولیدکننده خرمای قرار دارند.
به‌گزارش همشهری، به‌رغم جایگاه خوب ایران در تولید خرمای، قیمت برخی ارقام خرمای در بازار بسیار بالاست و مصرف‌کنندگان زیادی توان خرید و مصرف این ارقام را ندارند. مرغوب‌ترین رقم خرمای در ایران خرمای پیارم است که گران‌ترین رقم در بازار هم محسوب می‌شود. در حال حاضر، هر کیلوگرم خرمای پیارم در فروشگاه‌های عرضه محصولات خشکبار در تهران  قیمت‌های متفاوت ۲۸۰هزارتومان، ۳۱۴هزارتومان و حتی بیش از ۴۰۰هزارتومان دارد. کمترین قیمت آن مربوط به میادین میوه و تره‌بار شهرداری است به‌گونه‌ای که طبق نرخنامه میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری هر کیلو خرمای پیارم درجه یک ۱۰۵هزارتومان و نوع درجه۲ آن ۹۵هزارتومان است.
خرمای خاصویی از دیگر ارقام گران خرمای در بازار است. هر کیلو خرمای خاصویی مرغوب در فروشگاه‌های عرضه خشکبار در تهران ۱۶۰هزار تا ۲۰۹هزار تومان است. البته در میادین میوه و تره‌بار، قیمت خرمای خاصویی (نیمه خشک) نوع درجه یک ۶۹هزار تومان و نوع درجه۲ آن ۶۴هزار تومان است.
خرمای زاهدی از ارزان‌ترین ارقام خرمایی موجود در بازار است. هر کیلو خرمای زاهدی مرغوب در خشکبارفروشی‌های تهران ۹۶ تا ۱۳۶ هزار تومان است. میانگین قیمت هر کیلو خرمای زاهدی در خرمایفروشی‌های سطح تهران هم ۹۰هزار تومان است. کمترین قیمت‌ این رقم خرمای مربوط به میادین میوه و تره‌بار است. هر کیلو خرمای زاهدی درجه‌یک در میادین ۷۸هزار تومان و نوع درجه۲ آن ۷۰هزار تومان است.
همچنین، طبق نرخنامه میادین و بازارهای میوه و تره‌بار قیمت هر کیلو رطب زرد طلایی (خشتی) درجه‌یک ۵۵هزار تومان و نوع درجه ۲ آن ۵۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلوگرم رطب مضافتی بم ممتاز درجه یک هم ۱۰۲هزار تومان است.
در جدول زیر، قیمت بسته‌های خرمای در ارقام مختلف در فروشگاه‌های سطح تهران آمده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید