• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 4 بهمن 1396
کد مطلب : 5153
+
-

دیدار تماشایی یک کنفرانس خبری !

 

فریدون صدیقی | روزنامه‌نگار:

بینندگان شبکه یک دوشنبه‌شب در ساعت موعود منتظر  یک خبر تازه از یک دیدار تماشایی بودند اما چون بی‌خبری، خبر بود به سرعت خود را به شبکه 3 و برنامه 90 رساندند تا مهدی طارمی اعتراف کند که او و باشگاه پرسپولیس در هماهنگی با هم در ماجرای باشگاه ریزه اسپور ترکیه راست نگفته‌اند تا همه ما تلخ و سربه‌زیر شویم.

گفت‌وگوی آقای رئیس‌جمهور با آقای رشید‌پور مجری برنامه «حالا خورشید»، البته نشست متفاوتی بود چون فضا نرم‌تر از پیش، لحن‌ها گرم‌تر از قبل ولی موضوعات همان‌ها یا بخش‌هایی از همان اظهاراتی بود که آقای رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی پیشین و دیرین عنوان کرده و باز کردند؛ یعنی پاسخ‌های کلی به پرسش‌های عموماً کلی و اغلب تکراری؛ همین.

نکته اما این است وقتی در یک گفت‌وگوی یکساعته قرار است چندین و چند موضوع سؤال اصلی باشد، نتیجه طبیعی چنین گفت‌وگویی از پیش معلوم است؛ به هر موضوعی تلنگر می زنیم و پاراگرافی از یک موضوع را مرور می‌کنیم.

اگر چنین است که بود در واقع به جای یک پرسشگر- اینجا آقای رشیدپور- چند پرسشگر می‌توانستند باشند و هر کدام یک سؤال را مطرح و گاهی پاسخ همان سؤال را واکاوی کنند؛ همین. عین کنفرانس‌های خبری که ده‌ها خبرنگار و یک مصاحبه‌‌شونده رودرروی هم قرار می‌گیرند ایستاده چون کنفرانس خبری سخنگوی دولت یا نشسته چون آقای اژه‌ای.

چرا مصاحبه آقای رئیس‌جمهور و آقای رشیدپور کنفرانس خبری بود نه یک مصاحبه عمیق و چالشی؟ چون با تعدد موضوع و پرسش همراه بود و مصاحبه‌کننده در جست‌وجوی یک پاسخ خبری برای هر سؤال بود که برخی پرسش و پاسخ‌ها خود را به عناصر خبری نزدیک می‌کرد و برخی خطابه و وعظ بودند. یک مصاحبه خوب عموماً باید تک‌موضوعی باشد؛ مثلاً ورود به هزارتوی چرایی و چگونگی گرانی دلار و راه‌های برون رفت از آن. چنین اتفاقی وقتی مقدور است که مصاحبه‌کننده شناخت جامع از موضوع داشته و مصاحبه شونده علاقه‌مند به پاسخ شفاف و روشن باشد که در این نشست چنین نبود.

در واقع ما با یک گفت‌‌وگوی هدایت‌شده (یعنی موضوع‌ها از پیش توافق‌شده) روبه‌رو بودیم؛ یک مصاحبه معمولی که تنها لحن متفاوتی داشت. یعنی موسیقی در پرسش‌ها و تأنی رام‌شده در برخی پاسخ‌ها. آیا مجری سعی می‌کرد به شیوه مرسوم مصاحبه با چهره‌ها، در برنامه حالا خورشید گفت‌وگو را پیش ببرد؟

قطعا، اما چندان موفق نبود، برای آنکه آقای روحانی اساساً در پرهیز و گریز از گفت‌وگوی صمیمی و نیز پرسش‌های چالشی است. ایشان به خوبی به ظرفیت‌های گفتاری و تشخص رفتاری خود در چارچوب یک خطیب مسلط آشناست و بی‌تردید از این قدرت استفاده می‌کند و کرد تا یادمان بیاید او یک سیاستمدار کاملا حرفه‌ای است که کلمات برایش وزن دارند و عدد نیستند.  به همین دلیل درباره آلودگی هوا توضیح مفصل می‌دهد چون نتیجه‌اش چند سال بعد معلوم می‌شود نه مثلا دلار که همین روزها ما را برای همیشه غافلگیر می‌کند. امیدوار باشیم مصاحبه بعدی رئیس‌جمهور محترم فقط و فقط درباره یک موضوع باشد. البته اعتراف می‌کنم با علاقمندی بسیار دیدار دوشنبه‌شب را تماشا کردم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید