• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49734
+
-

بحران جدید برای عربستان در رسانه‌های آمریکا

نیویورک‌تایمز در گزارشی از شکنجه یک شهروند دوتابعیتی آمریکا در زندان‌های عربستان خبر داده است

بحران جدید برای عربستان در رسانه‌های آمریکا

روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز از بحرانی جدید میان آمریکا و عربستان پرده برداشت؛ پزشک دوتابعیتی آمریکا که بیش از یک سال است در هتل ریتزکارلتون ریاض زندانی شده و مورد شکنجه نیز قرار گرفته است! به گفته این روزنامه، ولید فتیحی که از دانشجویان دانشگاه هاروارد آمریکا بوده تنها در یکی از جلسات شکنجه‌اش طی ماه‌های گذشته به‌مدت یک ساعت عریان شده و با کابل برق مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. یکی از دوستان پزشک آمریکایی نیز که به شرط عدم‌افشای نام خود حاضر به گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز شده گفته است: ولید فتیحی به‌دلیل جراحات سخت به جا مانده از شلاق‌ها در زندان حتی قادر به خوابیدن نیست.
ولید ازجمله شخصیت‌هایی است که در جریان بازداشت‌های گسترده شاهزادگان، تجار و فعالان حقوق بشر سعودی در سال2017 به فرمان محمد بن‌سلمان بازداشت شده‌اند و از بسیاری از آنها تاکنون خبر چندانی در دست نیست.
این در حالی است که دولت ترامپ تا به امروز هیچ واکنشی نسبت به وضعیت ولید فتیحی در زندان‌‌های عربستان به‌عنوان یک پزشک دارای تابعیت آمریکا نشان نداده است؛ امری که به گفته نیویورک‌تایمز با شعارهای دولت ترامپ مبنی بر حمایت از حقوق شهروندان آمریکایی در تناقض است. نیویورک‌تایمز همچنین موفق شده در این زمینه با آیه حجازی، شهروند آمریکایی - مصری که در قاهره زندانی شده بود و از قضا با تلاش‌های دولت ترامپ به واشنگتن بازگشت گفت‌وگو کند. این فعال حقوق بشر گفته است عدم‌اقدام جدی از سوی ترامپ برای آزادی ولید فتیحی این پیام را به جهان ارسال می‌کند که اولویت رئیس‌جمهور آمریکا قراردادهای نفتی است و نه حقوق شهروندان این کشور. این در حالی است که مقامات رسمی هر دو کشور یا جزئیات گزارش نیویورک‌تایمز را تکذیب کرده یا آن را نادیده گرفته‌اند؛ از سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن گرفته که تمام این اطلاعات را با تأکید بر پایبندی ریاض به معاهده بین‌المللی حفظ حقوق زندانیان رد کرده تا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که به‌دلیل عدم‌دسترسی به اطلاعات کافی از پاسخ به سؤال نیویورک‌تایمز در این‌باره خودداری کرده است.

ولید فتیحی کیست و چرا زندانی شده است؟
ولید 55ساله متولد جده و از خانواده‌ای بسیار ثروتمند است؛ پدرش تاجر مشهور جواهرات و عمویش مؤسس باشگاه الاتحاد سعودی است. ولید تحصیلات عالیه خود را در آمریکا با اخذ مدرک دکترا از دانشگاه هاروارد به پایان رساند و بعد از بازگشت به عربستان، بیمارستان بین‌المللی جده را تاسیس کرد. با توجه به عملکرد غیرشفاف دولت و نهادهای امنیتی سعودی طبیعتا اطلاعات چندانی از جزئیات پرونده ولید فتیحی و چرایی بازداشت او همچون دیگر زندانیان ریتزکارلتون در دست نیست؛ با این حال روزنامه العربی الجدید به نقل از منابعی در داخل عربستان مدعی شده مسئله اصلی در پرونده فتیحی به ارتباط او با عادل فقیه، وزیر پیشین اقتصاد عربستان برمی‌گردد. این فرضیه با توجه به همزمانی بازداشت فتیحی و فقیه تقویت می‌شود.
این دو در جریان دومین موج بازداشت‌ها که شامل 200شخصیت مهم سعودی بود، دستگیر شدند؛ شخصیت‌هایی که تاکنون به گفته شبکه الجزیره دست‌کم از 64نفر از آنها، ازجمله دکتر ولید فتیحی خبری در دست نیست.
اگرچه وزیر پیشین اقتصاد عربستان بعد از گذشت نزدیک به یک سال از ریتزکارلتون به محل دیگری منتقل شده و همراه با خانواده‌اش در حصر خانگی به سر می‌برد اما ولید فتیحی همچنان در هتل مشهور زندانیان سعودی گرفتار است.
از سوی دیگر، روز گذشته روزنامه الشرق‌الاوسط در گزارشی بدون اشاره به‌نام فتیحی یا هیچ‌یک از دیگر زندانیان سعودی نوشت: رسانه‌های آمریکایی برای موج جدیدی از حملات علیه حاکمیت عربستان سعودی و برخی رهبران این کشور آماده شده‌اند؛ حملاتی که مطابق معمول بر پرونده‌های ساختگی حقوق بشری تمرکز دارد.
بعد از انتقادات درباره عملکرد عربستان در جنگ یمن، قتل وحشیانه جمال خاشقجی و شکنجه فعالان حقوق زنان در زندان‌ها، این چهارمین پرونده‌ای است که حملات رسانه‌های آمریکایی به حاکمیت عربستان طی 2سال گذشته را به‌دنبال داشته است. پیش از این عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم در اوج بحران جمال خاشقجی نوشته بود: تا زمانی که محمد بن‌سلمان رهبری عربستان را در دست داشته باشد، پایانی برای این حملات رسانه‌ای گسترده علیه ریاض قابل تصور نیست. از سوی دیگر شبکه الجزیره در گزارش خود با نگاه به بعد دیگر این پرونده نوشته است: بی‌اعتنایی عربستان به فشارهای رسانه‌ای و سیاسی آمریکا و ادامه نقض گسترده حقوق بشر در این کشور حتی علیه شهروندان آمریکا حاوی پیامی هشدارآمیز است؛ پیامی که براساس آن ریاض از واشنگتن می‌خواهد در ازای قراردادهای تسلیحاتی و نفتی بزرگ از دخالت در مسائل داخلی این کشور، به‌ویژه پرونده‌های سیاسی و حقوق بشری خودداری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید