• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46234
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1N0R
+
-

راه‌حل گران

تونل توحید تاثیر زیادی بر کاهش ترافیک میادین توحید،جمهوری، خیابان زنجان و ... داشت

راه‌حل گران

نیلوفر شادان

افتتاح تونل توحید در سال88 سرو‌صدای زیادی به پا کرد. این تونل دو‌قلوی 2136متری که عنوان بزرگ‌ترین تونل شهری کشور تا آن زمان  را  از آن خود کرد ظرف 32‌ماه به بهره‌برداری رسید و توانست تأثیر زیادی بر کاهش گره ترافیکی میدان توحید، جمهوری و خیابان زنجان داشته باشد و موجب صرفه‌جویی در وقت و سوخت شود.

کلنگ ساخت این تونل در سوم اردیبهشت‌ماه سال 86 توسط محمدباقر قالیباف، او وقت تهران بر زمین زده شد. در همان روز بود که او اعلام کرد تابلوی روز شمار پروژه تونل توحید تا پایان اردیبهشت‌ماه نصب می‌شود و مدیریت شهری سعی می‌کند که این پروژه را ظرف 27‌ماه تحویل شهروندان دهد. اگرچه مراسم افتتاح تونل توحید با تأخیر 5ماهه همراه بود اما نصب تابلوی روزشمار روی پروژه‌ای شهری در آن زمان اقدامی مثبت ارزیابی شد.

ابهام در هزینه ساخت

تونل توحید یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های مالی اجرایی در آن سال‌ها هم بود که البته هیچ وقت هزینه نهایی آن اعلام نشد. در این خصوص ارقام متفاوتی از هزینه‌کرد- ۲۲۰ میلیارد تومان تا بیش از 7۰۰ میلیارد تومان- توسط مدیران شهری، اعضا شورای شهر و منتقدان پروژه عنوان شده، اما شهرداری به‌صورت رسمی عدد نهایی را اعلام نکرده است.حتی عده‌ای استعفای احمد دنیامالی، معاون اداری- مالی شهرداری تهران یک‌ماه قبل از افتتاح را بی‌ارتباط با هزینه‌های تونل توحید نمی‌دانستند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر وقت در آن زمان گفته بود که این پروژه روزانه یک میلیارد تومان هزینه دارد این در حالی بود که معاون فنی و عمرانی شهرداری برآورد هزینه ساخت را 300میلیارد تومان عنوان کرده بود. اگر زمان ساخت را 32‌ماه درنظر بگیریم اعداد و ارقام به‌دست آمده قابل‌تامل می‌شود.

تونل توحید با وجود تمام طرفدارانی که داشت با انتقادهای زیادی هم مواجه بود. تعدادی از منتقدان معتقد بودند که در این تونل دقت فدای سرعت شده و نکات فنی و ایمنی در آن به تمامی رعایت نشده است. حمزه شکیب، رئیس کمیسیون عمران شهرداری در آن سال‌ها بارها درباره مهار نشدن آب‌های زیرزمینی اطراف تونل تشکیک کرده بود. همچنین درباره کمبود هوای در جریان تونل به‌خصوص در پیک ترافیکی به‌دلیل عمق و شیب زیاد آن هم انتقادهای زیادی صورت گرفت تا حدی که یکی از دلایل اصلی ممنوعیت ورود موتورسیکلت به تونل توحید شد. حتی اختلاف بین پیمانکار تونل و شهرداری کار را به محاکم قضایی کشاند. به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی طلایی، نایب‌رئیس وقت شورای اسلامی شهر تهران در تیر 1395گفته است: «اختلافی هم بین شهرداری و پیمانکار پروژه وجود دارد و شهرداری درصدی از طلب پیمانکار را پرداخت نکرده به‌دلیل اینکه مشکلاتی وجود داشته و باید ایرادات پروژه برطرف می‌شده.پیمانکار هم شکایت کرده و در محاکم قضایی این موضوع پیگیری می‌شود.»

افتتاح بدون حضور مسئولان دولتی 

این تونل در روز 12بهمن سال 88 توسط یکی از جانبازان 8سال دفاع‌مقدس افتتاح شد.

آن روز که اختلاف‌های شهرداری و دولت وقت همچنان ادامه داشت سرتاسر تونل گل‌کاری شد. به گفته مسئولان شهرداری، هیچ دعوت رسمی‌ای از مسئولان صورت نگرفته بود و قرار شد که تونل توسط خود مردم افتتاح شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید