• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225189
+
-

نبرد راه‌راه‌ها

آبی‌وسفیدها یا آبی‌وسیاه‌ها؟ کدام‌یک جام را می‌برند؟

نبرد راه‌راه‌ها

امشب یک جام در ایتالیا توزیع می‌شود و از بین یوونتوس و آتالانتا یک تیم به قهرمانی جام‌حذفی می‌رسد. هر دو تیم یک پای نیمه‌نهایی را باختند؛ یووه 2بر یک از لاتزیو شکست خورد اما به‌دلیل پیروزی 2بر صفر بازی رفت صعود کرد و آتالانتا هم که در دیدار رفت یک بر صفر به فیورنتینا باخته بود، در بازی برگشت با نتیجه 4بر یک جبران کرد. آتالانتا در مرحله یک‌چهارم طبق معمول آث‌میلان را برد و یوونتوس هم بر تیم فروزینونه که بولونیا را حذف کرده بود، پیروز شد. بولونیا همان تیمی بود که اینترمیلان را در مراحل قبلی کنار زد؛ تیم تیاگو موتا که سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا را بعد از 59سال برای این باشگاه ‌به‌دست آورده است.
بازی یوونتوس و آتالانتا از لحاظ مالی اهمیت زیادی دارد. قهرمان کوپا ایتالیا امشب 2.5میلیون دلار تضمین می‌کند و جام‌جهانی باشگاه‌ها بین 20 تا 25میلیون برای شرکت‌کنندگان به ارمغان می‌آورد. این مبلغ غیر از پاداش‌های تک‌تک بازی‌های جام‌جهانی باشگاه‌ها و همینطور حضور در سوپرجام ایتالیاست.
تیم‌های آتالانتا و یووه به‌عنوان فینالیست‌های کوپا ایتالیا و اینتر و میلان با کسب رده اول و دوم سری‌آ سهمیه سوپرجام ایتالیا را که فصل آینده در عربستان برگزار می‌شود، به‌دست آورده‌اند. آتالانتا به‌احتمال زیاد پنجمین سهمیه ایتالیا در نخستین دوره لیگ قهرمانان با فرمت جدید را صاحب می‌شود. پیروزی 2بر یک مقابل آاس‌رم در هفته سی‌وششم تقریبا این سهمیه را برای تیم شهر برگامو ذخیره کرد. آبی‌وسیاه‌ها در این فصل بار دیگر به اوج برگشته و با عبور از سد المپیک مارسی به نخستین فینال اروپایی خود هم راه یافته‌اند. شاگردان گاسپرینی در فینال لیگ اروپا باید با بایرلورکوزن و ژابی آلونسو روبه‌رو شوند. شاید آنها بتوانند 2جام مهم در این فصل به‌دست آورند. اخیرا گاسپرینی با پاپو گومس، کاپیتان آرژانتینی سابق تیمش که 4سال پیش با هم قهر کرده و باعث انتقال ناخواسته این بازیکن به‌سویا شده بود، آشتی کرده‌اند. فضای گل و بلبلی بر این باشگاه حکمفرماست.
در یوونتوس اوضاع خیلی عالی نیست. مکس آلگری که زمانی فرصت مربیگری در رئال‌مادرید را رد کرده بود، محبوب هواداران و مدیران نیست. یوونتوس تیاگو موتا را سرمربی خود می‌داند. قرارداد 2ساله به ارزش 3.5میلیون یورو به اضافه پاداش در هر فصل و امکان تمدید برای سال سوم توافق شده اما هنوز امضایی وجود ندارد. جونتولی، مدیر یوونتوس نمی‌خواهد با آلگری ادامه دهد اما سرمربی یووه حاضر به فسخ نیست و برای رفتن غرامت می‌خواهد. عملکرد وحشتناک یوونتوس در 15بازی اخیر سری‌آ و کسب فقط 2پیروزی تقریبا همه را از این سرمربی ناامید کرده است. آنها این هفته مقابل تیم سقوط‌کرده سالرنیتانا هم در خانه متوقف شدند.
حتی هواداران بولونیا هم فهمیده‌اند که بین موتا و یووه توافق پنهانی صورت گرفته است. این هفته در جشن سهمیه لیگ قهرمانان اروپا، تیاگو موتا بین هواداران بولونیا حاضر شد و شادی کرد اما سرمربی بولونیا که قبلا یک فصل و نیم در اینتر سابقه بازی دارد، حاضر نشد همزمان با شعار هواداران این تیم بالا و پایین بپرد چون هواداران شعار می‌دادند: «هرکس نمی‌پرد، یوونتوسی است.» تیاگو موتا بلافاصله بعد از شنیدن این شعار پریدن را متوقف کرد و از دیگران هم خواست دیگر شعار ندهند. هفته پیش نیز در مصاحبه پیش از مسابقه، گزارشگر در مورد ولاهوویچ و برمر، بازیکنان یوونتوس صحبت می‌کرد و موتا زیر لب لبخند زد که آن ویدئو هم بسیار پربازدید بود.

یووه 22بار به دیدار نهایی این رقابت‌ها راه یافته و بیش از هر تیم دیگری قهرمان کوپا ایتالیا (14بار) شده است. اینتر و آاس‌رم با 9قهرمانی و لاتزیو با 7جام در رده‌های بعدی پرافتخارترین تیم‌های این رقابت‌ها قرار دارند.

 سال 2024 فقط بازی‌های هایدنهایم‌(10) بیشتر از یوونتوس‌(9) در 5لیگ معتبر اروپایی با تساوی به پایان رسیده است. بیانکونری همچنین برای نخستین‌بار از سال‌2009 در سری‌آ 5تساوی متوالی ثبت کرده است.

 3بازیکن آتالانتا هر کدام حداقل روی 22گل در تمامی رقابت‌ها تأثیر مستقیم گذاشته‌اند؛ جانلوکا اسکاماکا 17گل (5پاس گل، تئون کوپمینرز 15گل) 7پاس گل و چارلز دی کتلار 13گل + 9پاس گل. در این مورد و در بین 5لیگ معتبر اروپایی، فقط منچسترسیتی و بایرلورکوزن با 4بازیکن عملکرد بهتری از نراتزوری دارند.


 در این دوره از جام‌حذفی ایتالیا 44بازی انجام شده و این چهل‌وپنجمین مسابقه است؛ با 143گل رد و بدل شده و میانگین 3.25گل برای هر بازی.


آتالانتا از 6بازی اخیر خود در 5بازی پیروز شده و یووه هیچ‌یک از 6بازی آخرش را نبرده است.

 گاسپرینی و آلگری تاکنون 28بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که 6رویارویی را سرمربی آتالانتا برده و یک بازی را آلگری. آنها 10بازی هم مساوی کرده‌اند. تیم‌های گاسپرینی مقابل آلگری 35گل زده و 42گل دریافت کرده‌اند.

 آتالانتا و یوونتوس آخرین‌بار در‌ ماه مارس به تساوی 2-2 دست یافتند و در مجموع هر یک از 3تقابل اخیر بین این دو باشگاه مساوی به پایان رسیده. یووه و آتالانتا در کوپا ایتالیا2021 نیز با هم روبه‌رو شدند و بانوی پیر در آن مسابقه 2بر یک به پیروزی رسید.

در 4فینال از 6فینال اخیر کوپا ایتالیا حداقل 3گل رد و بدل شده است.

 آتالانتا در 5دوره حضور در جام‌حذفی 3بار به فینال این رقابت‌ها رفته و شکست خورده. این تیم از سال 2019 تاکنون این چهارمین بار و از ابتدای این مسابقات برای پنجمین باری است که به فینال می‌رسند. آنها نخستین و آخرین بار سال 1963بود که جام‌حذفی را فتح کردند که تنها جام مهم تاریخ 116ساله این باشگاه است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید