• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44955
+
-

زمستان‌گردی در ایران

زمستان‌گردی در ایران

پیست‌های ایران؛ مقصد اروپایی‌ها

فاطمه رجب‌زاده/خبرنگار

استان‌های سردسیر ایران چون اردبیل، آذربایجان ‌غربی و شرقی، البرز و همدان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی در فصل زمستان، ظرفیت‌های زیادی هم در حوزه ورزش‌های زمستانی دارند. ورزشکاران معتقدند بسیاری از پیست‌های زمستانی ایران در دنیا بی‌نظیرند و استانداردهای بین‌المللی را دارند و فقط کافی است مسئولان برای تامین زیرساخت‌های جانبی همت کنند. 
ملی‌پوش اسکی کشورمان یکی از این ورزشکاران است. سید ستار صید با بیان این‌که پیست‌های اسکی ایران در تهران و البرز استاندارد و بی‌نظیر هستند، می‌گوید: به عنوان مثال توچال در ارتفاع 4200 متری از سطح دریا واقع شده و دربندسر که مجهز به دستگاه برف‌ساز است، این قابلیت را دارد که زودتر از دیگر نقاط برای اسکی آماده شود. پیست دیزین هم بسیار مورد توجه ورزشکاران و گردشگران است، زیرا از نظر برخی استاندارهای بین‌المللی کامل است و 540 هکتار وسعت دارد. این قهرمان ملی از رضایت اروپایی‌هایی می‌گوید که پیست‌های توچال، دیزین و دربندسر ایران را برای اسکی انتخاب می‌کنند؛ گردشگرانی که در کشورهای خودشان پیست‌های مجهز به جدیدترین فناوری‌ها را دارند، اما ایران را برای اسکی انتخاب می‌کنند. صید البته از برخی استانداردها می‌گوید که ایران به سختی در شرایط تحریم در حال تامین آن‌هاست. او با نام بردن از ایتالیا و بیان این‌که این کشور بیش از 300 پیست مختلف دارد و از به‌روزترین دستگاه‌های بالابر و برف‌کوب برخوردار است، می‌افزاید: تجهیزات پیست‌های ما با توجه به شرایطی که در تحریم می‌گذارانیم به‌روز نشده است. هر دستگاه برف‌کوب بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد که نمی‌توانیم آن را وارد کنیم، اما با وجود این، متخصصان داخلی همواره برای حفظ دستگاه‌های موجود تلاش می‌کنند تا استاندارد فنی در سطح بالا نگه داشته شود. اگر شرایط تغییر کند و پیست‌های ما به این دستگاه‌ها مجهز شود، گردشگر یا ورزشکاری در دنیا جز ایران جای دیگری را برای اسکی انتخاب نخواهد کرد. او ادامه می‌دهد: پیست‌های فریدون‌شهر، یاسوج، اردبیل و همدان هم از شرایط خوبی برخوردارند و به دلیل ارتفاع پایین‌تر مقصد گردشگران و وزشکاران زیادی هستند، اما برای بهتر شدن وضع در این پیست‌ها لازم است بخش خصوصی وارد میدان شود. یک کارشناس اسکی هم نظر مشابهی دارد. او با بیان این‌که موقعیت استراتژیک و عالی برای ایجاد پیست‌های اسکی و تفریحات زمستانی در استان‌های مختلف کشور داریم، می‌گوید: به عنوان مثال می‌توانیم در رشته کوه‌های البرز چند پیست اسکی منحصر به‌فرد در خاورمیانه ایجاد و گردشگران بسیاری را جذب کنیم. استان‌های غربی هم برای ساخت پیست مستعدند و هر چند پیست‌هایی در مرند، سبلان، یاسوج و ارومیه وجود دارد، اما کوچک و محدود است و می‌توان با جذب سرمایه‌گذار آنها را تقویت کرد.  حسن میرزاحسینی از تمرکز بلغارستان برای ارزآوری از فضای زمستانی‌اش می‌گوید. او درباره پیست اسکی روسیه هم می‌گوید که ظرفیت ارائه خدمات به بیش از 50 هزار گردشگر را دارد در حالی که به عنوان مثال در پیست‌هایی مثل توچال یا دیزین خدمات‌رسانی به هزار نفر با مشکل مواجه روبه‌روست. 



بهار سال گذشته 113 میلیون و 345 هزار و 341 سفر داخلی در ایران به ثبت رسید. مرکز آمار تعداد سفرهای داخلی ثبت شده در زمستان این سال را اعلام نکرده، اما مسئولان سازمان میراث ‏فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی تاکید می‌کنند سفرها در فصل زمستان با کاهش محسوسی همراه است. با وجود کاهش سفرهای داخلی اما در زمستان همین سال شاهد ثبت سفر 350 هزار ایرانی فقط به مقصد ترکیه بودیم. 

این در حالی است که بسیاری از استان‌های ایران ظرفیت‌های بسیاری برای گردشگری در فصل زمستان دارند؛ طبیعت و روستاهای پوشیده از برف در شمال خوزستان، چهارمحال ‌و بختیاری، کهگیلویه‌ و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان ‌غربی، لرستان، مرکزی، آب‌گرم در مناطق سردسیر و غارنوردی در میان قندیل‌های یخ فقط بخشی از جذابیت‌های زمستانه ایران است. در کنار طبیعت زمستانی، ایران، کشور چهارفصل، مناطق گرمسیری بسیاری برای سفرهای دلچسب در نیمه سرد سال دارد. کویرهای مناطق مرکزی و جنوبی ایران در استان‌های کرمان، یزد، اصفهان، خراسان‌ جنوبی‌، سمنان، دریای جنوب که از خوزستان در جنوب‌غرب شروع می‌شود و تا دورترین نقطه در سیستان ‌و بلوچستان در جنوب ‌شرق ادامه دارد و جزایر و روستاهای زیبای جنوبی بخش انگشت‌شماری از ظرفیت‌های بی‌شمار گرمسیری ایران هستند. استان‌های جنوبی از جمله خوزستان، بوشهر، سیستان ‌و بلوچستان‌، فارس و هرمزگان اتفاقا در فصل زمستان هوای بسیار مطبوعی دارند و می‌توانند میزبان گردشگران سرماگریز باشند. 

از سوی دیگر،‌ یکی از مهم‌ترین دلایلی که گردشگران ایرانی را در زمستان به خارج از کشور جذب می‌کند،‌ تفریحات زمستانی است. این در حالی است که در اغلب استا‌ن‌های سردسیر ایران پیست‌های مختلفی برای تفریح یا ورزش زمستانی وجود دارد که به گفته بسیاری از گردشگران خارجی و همین‌طور ورزشکاران داخلی، با پیست‌های مطرح دنیا برابری می‌کنند. پیست اسکی آلوارس سرعین، منطقه گردشگری اندبیل خلخال در اردبیل، پیست اسکی سهند و پیام در آذربایجان ‌شرقی، پیست اسکی خور و دیزین در استان البرز و پیست اسکی تاریک‌دره در استان همدان از جمله پیست‌های مطرح و استانداردی است که هر سال میزبان گردشگران داخلی و خارجی هستند. اما کارشناسان معتقدند‎ تامین زیرساخت‌هایی چون هتل، تله‌کابین و مناسب‌سازی جاده دسترسی و از سوی دیگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره زمستانه‌های ایران می‌تواند موجب رونق گردشگری در فصل سرما و از سوی دیگر بهبود اقتصاد محلی شود. مجید گرمارودی، کارشناس ارشد جغرافیای گردشگری، پیشنهاد دیگری هم برای رونق گردشگری زمستانه می‌دهد: استفاده از طرح‌های گردشگری که قابلیت جذب سرمایه‌گذار محلی دارد. 



تبریز و پیست اسکی جهانی

پیست اسکی سهند در جنوب شرقی تبریز و در دامنه‌ کوه سهند واقع شده است و پیست اسکی پیام هم در غرب این شهر قرار دارد. از چند سال گذشته توسعه گردشگری زمستانی در این 2 پیست مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌های متنوعی برای جذب گردشگر به آنها تدارک دیده شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی از جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این مناطق خبر می‌دهد و می‌گوید: پیست اسکی سهند از امکاناتی چون تله‌اسکی، مدرسه اسکی برای آموزش خردسالان و بزرگسالان، اقامتگاه و دیگر تأسیسات رفاهی برخوردار است. با توجه به وسعت منطقه و امکانات داخل پیست از جمله طول ۱۲۰۰ متری مسیر اسکی، ورزشکاران بسیاری برای انجام ورزش‌های زمستانی به این پیست جذب می‌شوند.  مرتضی آبدار می‌افزاید: مجموعه پیست اسکی سهند یکی از بزرگ‌ترین دهکده‌های ورزش‌های زمستانی کشور است و از سوی فدراسیون جهانی اسکی به عنوان پیست اسکی بین‌اللملی ثبت جهانی شده.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی همچنین به پیست اسکی پیام در غرب تبریز هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: در فصل سرما بسیاری از خانواده‌ها‌ از شهرهای‌ آذربایجان ‌شرقی و استان‌های همجوار به این منطقه می‌روند. 

اسکی البرزی‌ها در کنار آبشار 

استان البرز با داشتن 2 پیست اسکی خور و دیزین و همچنین نزدیکی به پایتخت هر سال میزبان ورزشکاران و گردشگران بسیاری است. مدیر پیست اسکی خور با بیان این‌که این پیست مناطق بکر گردشگری دارد، می‌گوید: پیست اسکی خور با بلندای ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا 2 مسیر ۱۸۵۰ متری و ۳۵۰ متری و گنجایش روزانه ۱۳۰۰ اسکی‌باز را دارد.
سهراب بلبلیان با اشاره به فعالیت مدرسه اسکی خور توضیح می‌دهد: بیرون از محوطه پیست، مکانی برای سرسره بازی با تیوب در نظر گرفته شده. همچنین پیست خور دارای جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بی‌نظیری مانند آبشار و مناظر طبیعی بکر است.
در دیزین هم شرایط خوبی برقرار است. مدیرعامل پیست اسکی دیزین اما معتقد است پیست برای این‌که تبدیل به یک منطقه توریستی و ورزشی بین‌المللی شود، نیاز به توجه بیشتر دارد. شهیار افشار البته به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و آن تصور عمومی است که درباره ورزش اسکی وجود دارد. او می‌گوید: مردم تصور می‌کنند ورزش اسکی متعلق به قشر مرفه است. سعی داریم این نگاه را اصلاح کنیم.
وی می‌افزاید: این پیست اولین پیست اسکی در ایران است که از سوی فدراسیون جهانی تایید شد و عنوان بین‌المللی به خود گرفت.

جای خالی هتل در زمستان همدان

همدان از دیرباز به عنوان یک استان سردسیر و برفی شناخته شده و در سال‌های اخیر گردشگری ورزشی - زمستانی در آن مورد توجه قرار گرفته است. یکی از ظرفیت‌های گردشگری زمستانی همدان پیست اسکی تاریک‌دره است که به طول 1600 متر در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی جاده گنجنامه در شهر همدان و در دامنه کوه‌های الوند قرار دارد. 
این پیست به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی و نزدیکی به شهر همدان علاوه بر این‌که مکانی برای ورزش‌های زمستانی است به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان علاقه‌مندان طبیعت را به سوی خود فرامی‌خواند. 
پیست تاریک‌دره همدان جزو معدود پیست‌های چهارفصل کشور است و در همه فصول می‌توان روی آن اسکی کرد.
 این پیست در حال حاضر دارای ساختمان اداری و آموزشی، تله‌‌سی‌یژ با ظرفیت 50 نفر، تله‌اسکی و خدمات تفریحی و رفاهی است.
 تنها مشکل این پیست نبود هتل و مرکز اقامتی است که از سال‌های قبل ساخت یک هتل در دستور کار قرار گرفته و به نظر می‌رسد با تزریق اعتبار به‌زودی شاهد افتتاح این هتل در پیست اسکی تاریک‌دره همدان خواهیم بود.

«زمستان بیدار» در اردبیل

 اردبیل در نیمی از سال به‌ دلیل موقعیت کوهستانی با بارش برف و باران مواجه است. در گذشته سردی هوا تهدیدی برای گردشگری اردبیل قلمداد می‌شد، اما چند سال است که این تهدید به فرصت تبدیل شده و با تاکید اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل، شعار «زمستان بیدار» برای احیای گردشگری زمستانی سرلوحه قرار گرفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اردبیل می‌گوید: پیست اسکی آلوارس سرعین و منطقه گردشگری اندبیل خلخال از مهم‌ترین مراکز تفریح زمستانی استان هستند و 3 پیست دیگر هم در اوجور سرعین، اندبیل خلخال و شابیل مشگین‌شهر در حال اجراست و تا پایان سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.
نادر فلاحی با بیان این‌که مجتمع گردشگری آلوارس همراه با پیست اسکی و تله‌سی‌یژ، مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی در دامنه زیبای سبلان و مجاورت مجموعه‌های آرامش‌بخش آبگرم‌ سرعین، لذت غیرقابل تصوری را نصیب گردشگران می‌کند، اظهار می‌کند: پوشش برفی در 8 ماه از سال مهم‌ترین ویژگی آلوارس است. امسال راهدارخانه‌ای در این مسیر ساخته شد تا جاده دستیابی به این پیست در روزهای برفی مسدود نشود.
به گفته وی، جشنواره ملی «زمستان بیدار» با برگزاری جشن تندیس‌های برفی در خلخال آغاز شده و هفته‌های آینده در شهرهای دیگر ادامه می‌یابد.


پیست‌های ایران؛ مقصد اروپایی‌ها

فاطمه رجب‌زاده/خبرنگار

استان‌های سردسیر ایران چون اردبیل، آذربایجان ‌غربی و شرقی، البرز و همدان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی در فصل زمستان، ظرفیت‌های زیادی هم در حوزه ورزش‌های زمستانی دارند. ورزشکاران معتقدند بسیاری از پیست‌های زمستانی ایران در دنیا بی‌نظیرند و استانداردهای بین‌المللی را دارند و فقط کافی است مسئولان برای تامین زیرساخت‌های جانبی همت کنند. 
ملی‌پوش اسکی کشورمان یکی از این ورزشکاران است. سید ستار صید با بیان این‌که پیست‌های اسکی ایران در تهران و البرز استاندارد و بی‌نظیر هستند، می‌گوید: به عنوان مثال توچال در ارتفاع 4200 متری از سطح دریا واقع شده و دربندسر که مجهز به دستگاه برف‌ساز است، این قابلیت را دارد که زودتر از دیگر نقاط برای اسکی آماده شود. پیست دیزین هم بسیار مورد توجه ورزشکاران و گردشگران است، زیرا از نظر برخی استاندارهای بین‌المللی کامل است و 540 هکتار وسعت دارد. این قهرمان ملی از رضایت اروپایی‌هایی می‌گوید که پیست‌های توچال، دیزین و دربندسر ایران را برای اسکی انتخاب می‌کنند؛ گردشگرانی که در کشورهای خودشان پیست‌های مجهز به جدیدترین فناوری‌ها را دارند، اما ایران را برای اسکی انتخاب می‌کنند. صید البته از برخی استانداردها می‌گوید که ایران به سختی در شرایط تحریم در حال تامین آن‌هاست. او با نام بردن از ایتالیا و بیان این‌که این کشور بیش از 300 پیست مختلف دارد و از به‌روزترین دستگاه‌های بالابر و برف‌کوب برخوردار است، می‌افزاید: تجهیزات پیست‌های ما با توجه به شرایطی که در تحریم می‌گذارانیم به‌روز نشده است. هر دستگاه برف‌کوب بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد که نمی‌توانیم آن را وارد کنیم، اما با وجود این، متخصصان داخلی همواره برای حفظ دستگاه‌های موجود تلاش می‌کنند تا استاندارد فنی در سطح بالا نگه داشته شود. اگر شرایط تغییر کند و پیست‌های ما به این دستگاه‌ها مجهز شود، گردشگر یا ورزشکاری در دنیا جز ایران جای دیگری را برای اسکی انتخاب نخواهد کرد. او ادامه می‌دهد: پیست‌های فریدون‌شهر، یاسوج، اردبیل و همدان هم از شرایط خوبی برخوردارند و به دلیل ارتفاع پایین‌تر مقصد گردشگران و وزشکاران زیادی هستند، اما برای بهتر شدن وضع در این پیست‌ها لازم است بخش خصوصی وارد میدان شود. یک کارشناس اسکی هم نظر مشابهی دارد. او با بیان این‌که موقعیت استراتژیک و عالی برای ایجاد پیست‌های اسکی و تفریحات زمستانی در استان‌های مختلف کشور داریم، می‌گوید: به عنوان مثال می‌توانیم در رشته کوه‌های البرز چند پیست اسکی منحصر به‌فرد در خاورمیانه ایجاد و گردشگران بسیاری را جذب کنیم. استان‌های غربی هم برای ساخت پیست مستعدند و هر چند پیست‌هایی در مرند، سبلان، یاسوج و ارومیه وجود دارد، اما کوچک و محدود است و می‌توان با جذب سرمایه‌گذار آنها را تقویت کرد.  حسن میرزاحسینی از تمرکز بلغارستان برای ارزآوری از فضای زمستانی‌اش می‌گوید. او درباره پیست اسکی روسیه هم می‌گوید که ظرفیت ارائه خدمات به بیش از 50 هزار گردشگر را دارد در حالی که به عنوان مثال در پیست‌هایی مثل توچال یا دیزین خدمات‌رسانی به هزار نفر با مشکل مواجه روبه‌روست. 



سرمایه‌های محلیراه توسعه گردشگری زمستانی 
ستاره حجتی/خبرنگار


 از سفرهای عید نوروز و تابستان که بگذریم، گشت‌و‌گذار در زمستان هم حال‌و‌هوای خودش را دارد. اگر چه به نظر می‌رسد ایرانی‌ها کمتر به سفر در زمستان فکر می‌کنند و مسئولان استان هم زمستان را نادیده می‌گیرند. مجید گرمارودی، کارشناس ارشد جغرافیای گردشگری، از این بخش نسبتا فراموش‌شده توسعه گردشگری ایران می‌گوید.

چرا معمولا تمایل به سفر در زمستان کمتر است؟
یک دلیل آن مهیا نبودن تعطیلات است.  منهای تعطیلات دانش‌آموزی در تابستان، تنها فرصت مغتنم دیگر عید نوروز است. اما 2 دلیل عمده دیگر معرفی نشدن جاذبه‌های زمستانی و همچنین نبود امکانات کافی زیرساختی است. البته نکته دیگری را هم از یاد نبریم: مناطق گرم جنوبی یکی از گزینه‌های ایده‌آل سفر در زمستان برای سرماگریزی است. جزایر جنوبی ایران سال‌هاست مورد استفاده هستند، اما روستاها چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند.
مقصود از این جاذبه‌ها چیست؟
تعریف منابع گردشگری با جاذبه گردشگری متفاوت است. آنچه امکان استفاده ندارد، یک منبع بکر است و با اضافه شدن زیرساخت‌ها، ساختارها و معرفی، تبدیل به جاذبه می‌شود. بخش اعظمی از آنچه توان گردشگری زمستانی کشور محسوب می‌شود، به شکل یک منبع مانده است. نمونه آن چشمه‌های آب گرم زیارت در گلستان یا ارتفاعات برف‌خیز دالاهو در کرمانشاه. حتی دریاچه معروف زریوار در مریوان کردستان هم فاقد ساختارهای اقامتی کافی است. در آذربایجان‌ غربی هم تعداد زیادی روستا مانند دهستان بیوران زمستان‌های بی‌نظیری دارد، اما نه جاده‌های دسترسی به آن کافی است و نه محل اقامت و پذیرایی دارد.
با توجه به شرایط اقتصادی و امکانات اعتباری دولت، راه توسعه گردشگری زمستانی را چه می‌دانید؟
قرار نیست همه جا پیست اسکی با سرمایه‌گذاری بالا مانند توچال ایجاد شود، بلکه باید از طرح‌های گردشگری که قابلیت جذب سرمایه‌گذار محلی دارد، استفاده کرد. حتی تاسیس شرکت‌های تعاونی روستایی در زمینه گردشگری می‌تواند راه‌گشا باشد، اما توسعه زیرساختی کار و وظیفه دولت است. مثلا در جاده‌های آذربایجان، کردستان و کرمانشاه تردد دشوار است یا دهستان کوهرنگ با گنجینه‌ای از چشمه‌های معدنی و آب گرم در 3 ماه زمستان اغلب امکان تردد ندارند. این زیرساخت را باید دولت ایجاد و بهسازی کند.
یعنی اجرای طرح‌های کوچک که قابلیت مشترک مردمی را داشته باشد؟
نه الزاما طرح‌های کوچک. در بسیاری از استان‌ها مانند ایلام تمایل به استفاده از سرمایه‌گذار غیربومی اندک و به همان میزان توان اقتصادی سرمایه‌گذار بومی هم ضعیف است. طراحی فضاهای چندبخشی امکان حضور سرمایه اندک را می‌دهد و مشارکت محلی هم تضمین‌کننده بازگشت سرمایه است. 



مناطق بکر زمستانی در خراسان ‌شمالی

رئیس گروه گردشگری میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان ‌شمالی جاذبه‌های گردشگری زمستانی این استان را بسیار، اما بالقوه می‌داند. او معتقد است که گردنه زیبای اسدلی در فصل زمستان بکر و بی‌نظیر است، اما زیرساخت لازم برای خدمات‌رسانی را ندارد و بر این اساس یکی از جاذبه‌های بالقوه گردشگری محسوب می‌شود. با این حال این گردنه که در مسیر جاده اسفراین - بجنورد واقع شده، تعطیلات آخر هفته گردشگران داخلی را در زمستان زیبا‌تر می‌کند. به دلیل برف‌گیر بودن این گردنه افراد زیادی برای تفریحاتی چون تیوب‌سواری به این منطقه می‌روند. عبدالله سهرابی  از منطقه نمونه گردشگری گلیل و سرانی  هم می‌گوید جاذبه کوهستانی و طبیعت‌گردی شهرستان شیروان برای ورزش‌های زمستانی بسیار مناسب است. به گفته وی، برای جذب سرمایه‌گذاری که بتواند زیرساخت‌های لازم را در گردنه اسدلی یا منطقه گلیل ایجاد کند، پیگیری‌هایی انجام شده است. سال گذشته پیشنهادهایی دراین باره به برخی سرمایه‌گذاران داده و برای نصب تله‌کابین و پیست اسکی اعلام آمادگی شد، اما هنوز اقدام قابل توجهی انجام نشده است. در همین شرایط او با اشاره به آمار می‌گوید که مقصد بیشتر گردشگران زمستانی سال گذشته در خراسان شمالی مناطق کوهستانی این استان بوده است. در زمستان سال گذشته 256 هزار و 7 نفر از اماکن دیدنی و تاریخی خراسان شمالی بازدید کردند.

توزیع ناعادلانه سفر و فراموشی کرمان

نبود تعطیلات زمستانی و توزیع ناعادلانه سفر از آن دست عواملی هستند که موجب شده است گردشگری زمستانه در کشور، و به دنبال  آن در کرمان، پررونق نباشد.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان در این باره به همشهری توضیح می‌دهد: در کل کشور گردشگری زمستانه مورد توجه قرار نگرفته و به تبع آن کرمان هم برنامه‌ای در این زمینه نداشته است. یکی از عمده دلایل مورد استقبال نگرفتن گردشگری زمستانی، نبود تعطیلات زمستانی در ایران است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بارها پیشنهاد تعطیلی زمستانه را مطرح کرده تا هم صنعت گردشگری رشد کند و هم خانواده‌ها از فصل سرما برای سفر استفاده کنند، اما این موضوع هیچ وقت مورد تایید قرار نگرفته است. 
محمدمهدی افضلی یکی از زیرساخت‌های گردشگری زمستانی را وجود خانه‌های بوم‌گردی اعلام می‌کند که در کرمان از چند سال گذشته رونق یافته است. او می‌گوید: تعداد خانه‌های بوم‌گردی در استان کرمان 310 باب است. به همین دلیل کرمان می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری زمستانه باشد و مسافران از کویر آن بهترین استفاده را در زمستان کنند. با این حال مردم در زمستان بیشتر کیش یا بندرعباس را برای سفر انتخاب می‌کنند که نشان می‌دهد توزیع سفر در کشور ما عادلانه نیست.


کلکسیون زمستانی خراسان ‌رضوی 

خراسان‌ رضوی جاذبه‌های متنوعی برای گردشگری در زمستان دارد. مشاور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان‌ رضوی تاکید می‌کند: گردشگری مبتنی بر طبیعت مکمل گردشگری مذهبی در خراسان رضوی است و می‌تواند در فصل‌هایی مانند زمستان به کمک توسعه صنعت گردشگری این استان بیاید. 
کلکسیونی از جاذبه‌های گردشگری که مناسب این فصل است در این استان وجود دارد که به گفته دکتر فرید جواهرزاده، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
او از جاذبه غارنوردی در غارهایی چون مغان و مزداوند، پیست اسکی شیرآباد در حاشیه مشهد، صخره‌نوردی در منطقه اخلمد، کویرنوردی در گناباد و بجستان می‌گوید که مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی است. 
جواهرزاده ظرفیت 30 اقامتگاه بوم‌گردی در نقاط مختلف خراسان‌ رضوی را مغتنم می‌داند و می‌افزاید: در این اقامتگاه‌ها فضایی مفرح و آرام برای گردشگران فراهم شده است. گذراندن یک شب زمستانی زیر کرسی جاذبه‌ای ویژه برای گردشگران ایجاد کرده و مورد توجه است. 
به گفته جواهرزاده، زیرساخت‌ها و امکانات مناسب برای گردشگران در این مناطق تا حدودی فراهم است و برای ارتقای این زیرساخت‌ها متناسب با تقاضا اقدام می‌شود.


بلژیکی‌ها در خراسان ‌جنوبی

کویر خراسان ‌جنوبی مقصد گردشگری زمستانه است. نه تنها کویر که روستاهای این استان با معماری خاص و روزهای آفتابی بیشتر، از دهسلم گرفته تا روستاهای بشرویه و خوسف، به علاقه‌مندی‌ زمستانی گردشگران تبدیل شده است.  معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری خراسان‌ جنوبی می‌گوید: این روزها گروه‌های گردشگران خارجی سفرهای بسیاری به استان دارند و ‌اکنون بلژیکی‌ها برای کویر‌نوردی به استان آمده‌اند. دما و آفتاب کویر در این فصل سال متعادل است و به همین دلیل مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. مرتضی عربی می‌افزاید: در این فصل از سال، به‌ویژه در پایان هفته‌ها، ظرفیت اقامتگاه‌های کویر‌نوردی و بوم‌گردی کویر سه قلعه، روستاهای کرند و نخاب در بشرویه و کمپ کویرنوردی نهبندان کامل است.  وی ادامه می‌دهد: طبیعت طبس و آستان امام‌زاده موسی کاظم این شهرستان از دیگر مقصدهای زمستانی کویرنوردی این استان است، زیرا در فصل گرم دمای غیرقابل تحمل دارد، اما در زمستان بسیار مطبوع است. به گفته عربی، زیرساخت‌های مورد نیاز برای گردشگران فراهم شده و هرسال با توجه به افزایش گردشگران این زیرساخت‌ها را کامل‌تر می‌کنیم. همچنین برای ایجاد کمپ‌های کویرنوردی در نهبندان اقدام کرده‌ایم و ایجاد این کمپ‌ها در نقاط دیگر هم در دستور کار است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید