• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195117
+
-

افزایش بارش‌ها در پاییز و زمستان ایران

سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی مدیریت مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور ضمن تأکید بر افزایش دما و تغییرات اقلیمی به تغییرات جریانات جوی اشاره کرد و از افزایش بارندگی‌ها طی پاییز و زمستان در نقاط مختلف کشور خبر داد.
به گزارش ایسنا، بهزاد لایقی در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» با تمرکز بر خشکسالی، سیلاب و توفان‌های گردوغبار گفت: اقیانوس‌ها نقش تعدیل‌کننده شرایط جوی را در زمین دارند و انرژی که از سیستم خورشیدی به زمین منتقل می‌شود را تعدیل می‌کنند و علاوه بر سیستم‌های جوی، جریان‌های اقیانوسی هم نقش مهمی بر زمین دارند.
به‌گفته سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی مدیریت مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور، اقیانوس آرام بزرگ‌ترین توده آبی روی کره زمین است که به‌دلیل مساحت و حجم بالا انرژی زیادی را نیز دریافت می‌کند. به‌طور معمول شرایط دمایی در این اقیانوس اینگونه است که در مناطق غربی و سمت آسیا آب‌های گرم‌تر و در بخش‌های شرقی، آب‌های سردتری دارد. تا زمانی که شرایط عادی است و آب‌های گرم در قسمت سواحل غربی هستند، تأثیر زیادی بر اقلیم ندارد و زمانی تأثیرات آن بسیار می‌شود که انباشت انرژی بیشتر می‌شود، به‌طوری که آب‌های گرم به سمت سواحل شرقی هم امتداد می‌یابد و حجم زیادی از آب گرم می‌شود و انرژی را به سایر نقاط منتقل می‌کند.
وی ادامه داد: با امتداد این جریان‌ها به بخش‌های شرقی، در سواحل کشورهایی همچون ژاپن و فیلیپین بارندگی‌ها بسیار زیاد و به بخش‌های شرقی‌تر نیز منتقل می‌شود. در حال حاضر این چرخش‌ها در شرایط ال‌نینو قرار دارد و بارش‌های همرفتی تا وسط اقیانوس آرام نیز تداوم دارد و الگوی بارش‌های آن منطقه را تغییر می‌دهد و تا اقیانوس هند نیز امتداد می‌یابد و تأثیرات آن را در ایران هم می‌بینیم. معمولا در شرایطی که ال‌نینو حاکم است در مناطق ما بارش‌های بیشتری را تجربه می‌کنیم و در حال حاضر نیز شرایط به‌گونه‌ای است که بارش‌های بیشتری در مناطق گرم خواهیم داشت، به‌ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی این حالت را بیشتر تجربه خواهیم کرد.
به‌گفته سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی مدیریت مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور درحال حاضر این شاخص در حالت منفی است و در پاییز و زمستان سال‌جاری باید انتظار بارندگی‌های بیشتری را داشته باشیم که امیدواریم نرمال و مخاطرات زیادی با خود به همراه داشته باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید