• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 2 آذر 1402
کد مطلب : 210077
+
-

وضعیت دما و بارش‌ها در پاییز و زمستان ایران

آب و هوا
وضعیت دما و بارش‌ها در پاییز و زمستان ایران

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه بارش‌ها تا میانه‌های آذرماه در غالب مناطق کشور، کمتر از حد نرمال خواهد بود، گفت: طی آبان‌ماه در نیمه شمالی کشور یعنی از عرض‌های شمالی تا اصفهان، میانگین دما ۴ تا ۶ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال ثبت شده است.
احد وظیفه درباره وضعیت دما و بارش آذرماه گفت: استان‌های اردبیل با  ۴.۳ درجه سلسیوس،  گیلان ۴، گلستان  و خراسان‌رضوی ۳.۹، مازندران ۳.۷، آذربایجان شرقی و البرز  ۳.۶، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و قم ۳.۴، خراسان‌شمالی و تهران با ۳.۲ درجه سلسیوس بیش از حد نرمال با افزایش دما مواجه بودند. کمترین بی‌هنجاری دمایی (آنومالی) را ایلام با ۱.۴ درجه سلسیوس داشت و لرستان و هرمزگان ۱.۵ درجه و همدان با ۱.۶ سلسیوس در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ البته همین میزان بی‌هنجاری دمایی هم عدد درشتی بوده و به معنای گرمای زیاد است.  طی این ماه نیز همچنان با آنومالی مثبت دمایی مواجه خواهیم بود؛ بنابراین دما طی چند هفته آینده نسبت به میانگین بلندمدت بیشتر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که هم در آذرماه و هم زمستان دما بیش از حد نرمال باشد. خروجی مدل‌های عددی بارش را طی این مدت، مناطق غربی کشور در شرایط نرمال و با گرایش بیش از نرمال در مناطق شرقی کشور نشان می‌دهد.  بارش تا میانه‌های آذرماه در غالب مناطق کشور کمتر از حد نرمال خواهد بود که برمیانگین بارش تاثیر منفی می‌گذارد. برای 2 هفته پایانی آذرماه اگرچه اکنون نمی‌توان به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد ولی انتظار می‌رود که وضعیت بارش‌ها بهتر شود.
وظیفه در پایان در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا با توجه به کاهش وزش باد و بارش باران افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها پیش‌بینی می‌شود، اظهارکرد: در پی کاهش ناپایداری‌های جوی و دما، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی می‌تواند موجب آلوده‌تر شدن هوا شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید