• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43706
+
-

تولید کمپوست از زباله‌های شهر اردبیل

شهردار: با اجرای طرح جامع عملیاتی مدیریت پسماند و مشارکت شهروندان مشکل چندین ساله پسماند حل می‌شود

خدمات شهری
تولید کمپوست از زباله‌های شهر اردبیل

پوپک قاسمی|‌  اردبیل- خبرنگار:

پسماند در شهر اردبیل سال‌هاست به یک معضل تبدیل شده و با وجود تصویب قانون مدیریت پسماند در سال 83 و تدوین آیین‌نامه این قانون در سال 84 تحول مثبتی در این حوزه مشاهده نمی‌شود. مسئولان تصویب طرح جامع پسماند را که باید در سال 92 تکمیل و اجرایی می‌شد، کلید حل این مشکل عنوان می‌کنند که البته طی روزهای گذشته لایحه طرح جامع و برنامه راهبردی توسعه مدیریت پسماند شهرداری اردبیل در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.


بررسی تمام زوایای پسماند 

مدیرعامل سازمان پسماند اردبیل می‌گوید: از 2 سال گذشته طرح جامع پسماند اردبیل برای مطالعه به پژوهشگر این حوزه واگذار شد که نتیجه این مطالعات در قالب طرح جامع در اختیار شهرداری قرار گرفت. «حجت طهماسبی وند» با بیان این‌که طرح جامع در 4 بخش کامل شده است، می‌افزاید: در این طرح تمام زوایای زباله و پسماند اردبیل بررسی و روش‌های دفع مناسب با شرایط اردبیل مطالعه شده است. وی بر ضرورت تفکیک زباله از مبدا تاکید می‌کند و می‌گوید: برای فرهنگسازی تفکیک زباله از مبدا و دریافت زباله‌های تفکیک‌شده در کانکس‌های داخل شهر برنامه‌ریزی شده است.

طهماسبی‌وند با بیان این‌که سرانه تولید روزانه زباله در اردبیل 650 گرم است، بیان می‌کند: در سال‌های گذشته میزان سرانه تولید زباله در اردبیل بیشتر از این میزان بود که به دلایل مختلف مانند جمع‌آوری و تفکیک زباله از سوی دوره‌گردها این میزان کاهش پیدا کرده است.


کمپوست؛ راه‌ عملی برای دفع زباله اردبیل

شهردار اردبیل اظهار می‌کند: این سازمان بنا به وظیفه خود، لایحه طرح جامع مدیریت پسماند را به شورا برای بررسی‌های کارشناسی ارسال کرد که این لایحه با نظر اکثریت آرا تصویب شد.«حمید لطف‌‌اللهیان» ادامه می‌دهد: در جلسه شورا موضوع واگذاری حمل و دفن پسماند به بخش خصوصی بحث و بررسی شد و تفکیک از مبدا و تولید کمپوست نتیجه اصلی این طرح است. وی با اشاره به تولید روزانه 350 تن زباله در اردبیل بیان می‌کند: روش‌هایی از جمله تفکیک، کمپوست و دفن زباله در چهارچوب این طرح جامع پسماند به عنوان نقشه راه اصلی در اردبیل انجام می‌شود.

شهردار اردبیل با بیان این‌که امیدواریم مشکل چندین ساله اردبیل در زمینه جمع‌آوری و دفن زباله با اجرای طرح جامع و مشارکت شهروندان حل شود، اظهار می‌کند: از تجربیات سایر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر در اجرای طرح جامع استفاده می‌کنیم به شرط آن‌که فرایند تولید انرژی یا کمپوست را مشخص کنیم. البته طرح ارائه‌شده در مورد تولید انرژی از زباله نتیجه‌ای نداشته و ما به‌زودی خروجی بررسی‌های خودمان را در این باب ارائه خواهیم کرد.

لطف‌اللهیان راهکار ارائه‌شده در این زمینه را با استفاده از تحقیقات و مطالعات انجام‌شده از سوی جهاد دانشگاهی حرکت به سمت تولید روزانه کمپوست با برنامه‌ اجرایی تفکیک زباله از مبدا اعلام می‌کند و می‌افزاید: ما نقشه راه خودمان را در این زمینه باید به شکل دقیق و با روشنگری ترسیم کنیم تا برای همیشه تکلیفمان با موضوع جمع‌آوری پسماند و زباله و خروجی آن مشخص شود.


تاکید بر ضرورت تفکیک از مبدا

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و پژوهشگر طرح جامع پسماند اردبیل اظهار می‌کند: جوامع مختلف با اختصاص بودجه و نیروی انسانی کافی سعی در مهار تبعات منفی ناشی از دفع نامناسب پسماند جامد دارند.

«مرتضی عالیقدری» با بیان این‌که پسماند جامد شهری حاوی ده‌‌ها ترکیب مختلف و نیازمند مدیریت دفع صحیح است، عنوان می‌کند: ما در طرح جامع، نحوه دفع مناسب پسماند شهر اردبیل را مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم.
وی با اشاره به این‌که روزانه بالغ بر 350 تن زباله در شهر اردبیل تولید می‌شود، بیان می‌کند: این زباله‌ها در حال حاضر بدون تفکیک در مبدا به محل دفن زباله که در 24 کیلومتری شهر قرار دارد، انتقال داده می‌شوند. به عقیده کارشناسان مدیریت شهری، این شیوه سنتی فعلی برای اردبیل منسوخ بوده و مطابق با قوانین مدیریت پسماند، دفن زباله در شهرهای بالای 244 هزار نفر جمعیت نامناسب است.
این کارشناس می‌گوید: بر اساس قانون مدیریت پسماند، وظایف تمام دستگاه‌ها برای مدیریت دفع 4 نوع پسماند مشخص شده است و هر دستگاه وظیفه مدیریت دفع پسماند تولیدی خود را نیز دارد.

عالیقدری می‌افزاید: میانگین درصد وزنی تولید انواع پسماند عادی در بین خانوارهای مورد مطالعه شهر اردبیل نشان می‌دهد که بیشترین درصد پسماند را «مواد فسادپذیر» به خود اختصاص داده است و در شهری مانند اردبیل تفکیک از مبدا صورت نمی‌گیرد، پس بازیافت نمی‌تواند گزینه مناسبی برای دفع پسماند باشد. شیوه سنتی دفن زباله که علاوه بر تاثیرات سوء در هوا، تهدیدی برای خاک و آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شود، به دلیل از بین بردن طلای کثیف یکی از شیوه‌های منسوخ بوده که همچنان در تمام شهرهای این استان مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی تاکید می‌کند: در پسماندی که قرار است به کمپوست تبدیل شود، موادی مانند پلاستیک وجود دارند که قابلیت تبدیل به کمپوست را ندارند و باید قبل از دفع (به روش کمپوست) چنین موادی را از زباله جدا کرد تا کمپوستی که از آن حاصل می‌شود، کیفیت قابل قبولی داشته باشد.


مدیریت پسماند زباله‌های پزشکی

«حجت طهماسبی‌وند» مدیرعامل سازمان پسماند اردبیل اظهار می‌کند: برای اولین بار در کشور در مورد مدیریت پسماند پزشکی اقدام به تفکیک زباله از مبدا کرده‌ایم و جزو استان‌های برتر هستیم. در این زمینه بسیاری از شهرها از ما الگوبرداری کرده‌اند. با این اقدام توانستیم پسماندهای پزشکی تولیدی بخش خصوصی را به نحو مطلوبی مدیریت کنیم و در مرحله تولید، تفکیک و بی‌خطرسازی این نوع پسماند در شهرستان اردبیل هم کارهای خوبی انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید