• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41956
+
-

نوسازی بافت‌های فرسوده اراک و ساوه

استاندار مرکزی: 8 محله برای اجرای سریع طرح بازآفرینی پایدار شهری در سکونتگاه‌های غیررسمی اراک و ساوه در نظر گرفته شده است

شهری
نوسازی بافت‌های فرسوده اراک و ساوه

آوا صادق| اراک- خبرنگار:


طبق آمار رسمی، 7 درصد جمعیت اراک و 19 درصد جمعیت ساوه در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و ساکنان این محله‌ها غیر از مشکلات و کمبودهایی که با آنها مواجهند‏، خطر حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل و حوادث دیگر همچون آتش‌سوزی و خرابی سقف خانه‌‌ها، عدم دسترسی به امدادرسانی هنگام وقوع حادثه و... آنها را تهدید می‌کند.

 با این حال و در چند سال گذشته، اقدامات متعددی از سوی مسئولان استان مرکزی برای ساماندهی این مناطق صورت گرفته است‏. به عنوان مثال، چندی پیش مدیرکل راه و شهرسازی در ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان مرکزی از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی این بافت‌ها خبر داد که از این رقم 41 میلیارد تومان برای بازسازی 20۸۷ واحد در استان مرکزی اختصاص یافته است.  

در همین راستا، چند روز پیش نشست اجرای طرح ستاد بازآفرینی شهری استان مرکزی در جهت انجام اقدامات سریع برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در اراک و ساوه برگزار شد. در این نشست استاندار مرکزی بر ضرورت بازسازی و نوسازی سریع بافت‌های فرسوده در استان، به خصوص در شهرهای اراک و ساوه تأکید کرد و گفت: 8 محله در این 2 شهر برای اجرای سریع طرح بازآفرینی پایدار شهری در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در نظر گرفته شده است.

«سید علی آقازاده» بیان کرد: با توجه به اهمیت طرح ستاد بازآفرینی شهری، سال گذشته با حضور رئیس‌جمهوری، از این طرح رونمایی و به منظور اجرایی شدن آن تمام استان‌های کشور بسیج شدند. با این حال، استان مرکزی همانند برخی از استان‌های دیگر، از این طرح عقب افتاده است. این در حالی است که دولت فرصت خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده به وجود آورده که با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کشور می‌توانیم از آن استفاده کنیم. 

با اجرای این طرح به کمک بخش خصوصی می‌توانیم، علاوه بر ترمیم بافت‌های فرسوده، گام‌های تأثیرگذاری در جهت بهبود رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برداریم.


ظرفیت‌های مرکزی در ساخت‌و‌ساز 

این مقام مسئول اظهار کرد: مرکزی ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه ساخت‌و‌ساز مسکن دارد و این مهم را با نوسازی حدود 400 واحد در کوی امام علی(ع) و کوی سجادیه اراک با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به اثبات رسانده است. باید از این ظرفیت و توان در نوسازی بافت‌های فرسوده و طرح بازآفرینی شهری نهایت استفاده را ببریم.

آقازاده افزود: چند شرکت بزرگ در حوزه ساختمان و مسکن در مرکزی وجود دارد و آنها به کمک سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده اراک و ساوه می‌آیند. اما در یک سال گذشته از فرصت مناسبی که از سوی دولت فراهم شده است، نتوانسته‌ایم بهره کافی ببریم که باید این مهم جبران شود و با سرعت به اجرای این طرح بپردازیم.

وی با اشاره به این‌که در 3 ماه پایانی سال باید مراحل قانونی پروژه‌های مورد نظر را نهایی کرد، گفت: به منظور اجرای سریع‌تر این طرح، معاون هماهنگی امور عمرانی باید در مدتی کوتاه و در اسرع وقت به شناسایی محله‌هایی که در سطح استان هدف طرح بازآفرینی شهری هستند، اقدام کند. همچنین باید برای اجرای طرح بازآفرینی شهری، با کمک بانک‌ها و شهرداری و تهیه طرح‌های تشویقی در زمان باقیمانده از سال‌ جاری و سال آینده، اقدامات ویژه‌ای انجام شود.


40 میلیارد تومان برای ساخت منازل

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به این‌که احداث 100 هزار واحد مسکونی در قالب طرح بازآفرینی شهری در استان‌ها در دستور کار قرار گرفته و سهم مرکزی از این میزان ۲۰ هزار و 80 واحد است، گفت: به اجرای طرح اقدام مشترک ستاد ملی بازآفرینی کشور ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است، البته ۴۱ میلیارد تومان نیز سهم تسهیلات این طرح است.
«احمد مرزبان» بیان کرد: در اجرای طرح بازآفرینی شهری، طرح‌های نیمه‌تمام دولت در اولویت هستند و تفاوتی ندارد که این طرح‌ها مربوط به کدام دستگاه باشند. همچنین، بر اساس طرح بازآفرینی شهری، تمامی دستگاه‌های استان باید همه زمین‌های بلااستفاده خود را به معاونت بازآفرینی شهری استان معرفی کنند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون ۱۹ پروژه اجرایی و بازآفرینی در این زمینه شناسایی شده است، ادامه داد: در ستاد ملی بازآفرینی کشور و با موافقت مقام معظم رهبری 5/1 میلیارد دلار معادل ۶ هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های ۲۲گانه تزریق می‌شود. امیدواریم مسئولان اجرایی مرکزی سهم قابل قبولی از این اعتبارات را برای استان جذب کنند زیرا اگر آنها نتوانند سهم خود را از اعتبارات بازآفرینی شهری جذب کنند اعتبارات به استان‌های دیگر تعلق می‌گیرد. مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار کرد: تاکنون 2 قطعه زمین ۲۰۰ متری در خمین به معاونت بازآفرینی تحویل داده شده است که ۲۹ درصد از این طرح مربوط به شهرداری می‌شود تا از این طریق به اهداف خود در طرح بازآفرینی شهری برسد.
مرزبان افزود: ستاد بازآفرینی شهری تا افق ۱۴۰۰ حدود ۱۲۴ برنامه تهیه کرده که در مرحله نخست باید به تایید سازمان بازآفرینی شهری برسد. از سال ۹۳ تا ۹۶ نیز سکونتگاه‌های غیررسمی و محله‌هایی که در اولویت این طرح قرار دارند، شناسایی شدند که ۱۳ محله در اراک و ۱۷ محله نیز در ساوه شناسایی شده‌اند.وی گفت: مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی در اراک ۴۴۴ هکتار و در ساوه ۲۵۸ هکتار است. تمام بافت‌های فرسوده مصوب شهری استان مرکزی معادل 5/8 درصد مساحت محدوده شهری آن است و جمعیت ساکن این مناطق ۱۲۵ هزار نفر معادل ۱۳ درصد جمعیت شهرهاست. مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان کرد: از طرح بازآفرینی شهری چند پروژه‌ از جمله بدنه‌سازی و کف‌سازی میدان ارگ اراک، احداث پایگاه خدمات اجتماعی در منطقه فوتبال اراک، مرکز چندعملکردی توسعه محله کوی امام علی(ع)، پله‌گذاری و جدول‌گذاری و آسفالت معابر اراک در کوی سجادیه و اختصاص قیر رایگان به منظور انجام روکش آسفالت در محله‌های هدف ساوه در دست اجرا و اقدام است.


ساوه نیازمند توجه در اجرای طرح 

همچنین، شهردار ساوه با اشاره به گستردگی بافت فرسوده و ضرورت توجه به اجرای طرح بازآفرینی شهری در این شهر گفت: حدود یک‌پنجم از جمعیت شهر ساوه در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. به همین دلیل این شهر بیش از دیگر شهرهای استان نیازمند توجه در راستای اجرای طرح بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است.«سید مهدی حسینی» بیان کرد: بیش از ۱۹ درصد جمعیت ساوه - که بالاترین میزان جمعیت حاشیه‌نشین در میان شهرهای استان است - در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و از امکانات اولیه محرومند و از این نوع زندگی به شدت رنج می‌برند.

وی با اشاره به این‌که زیرسازی معابر شهری ساوه انجام شده است و باید مشمول دریافت قیر شود، افزود: در حوزه مدیریت شهری، تأمین برخی از نیازها برای ارائه خدمات شهری از جمله قیر به کمک و همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی استان نیاز دارد. شهردار ساوه اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه زیرسازی مناطق یاقوت‌آباد و قاسم‌آباد شهر ساوه اقداماتی صورت گرفته و در محله عباس‌آباد نیز 3 هزار متر‌ مربع زیرسازی و جدول‌سازی انجام شده و آماده انجام آسفالت و روکش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید