• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41189
+
-

چرخش مواضع ترکیه نسبت به بشار اسد

چرخش مواضع ترکیه نسبت به بشار اسد

ترکیه از ابتدای بحران سوریه یکی از مهم‌ترین حامیان مخالفین نظام بشار اسد بوده است. «بشار اسد آینده‌ای در سوریه ندارد»؛ این جمله‌ای است که بارها از زبان مقامات و حتی رهبران ترکیه، علاوه بر رهبران عربستان، قطر، فرانسه و آمریکا بیان شد. اما به‌نظر می‌رسد معادلات بحران سوریه به‌گونه‌ای رقم خورده که موضع رسمی ترکیه در مقابل بشار اسد دست‌کم تا حدودی تغییر کرده است.

روز گذشته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که برای شرکت در نشست بین‌المللی دوحه به قطر سفر کرده است، گفت: نباید فراموش کنیم در نهایت این مردم سوریه هستند که باید حاکمان خود را از طریق انتخابات قانونی و دمکراتیک انتخاب کنند و ما باید به اراده مردم این کشور احترام بگذاریم؛ بنابراین اگر بشار اسد در چنین انتخاباتی پیروز شود، تعامل با او و دولت وی در آینده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

این اظهارنظر چاووش اوغلو که از سوی رویترز به‌عنوان چرخش ترکیه در قبال سوریه تفسیر شد با واکنش تندی از سوی مخالفان بشار اسد روبه‌رو شده است. علاوه بر ترکیه، کشورهایی نظیر عربستان و امارات نیز مواضع خود را به‌طور قابل توجهی در قبال نظام اسد تغییر داده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید