• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40863
+
-

حکایت همچنان باقی کپی‌رایت

حکایت همچنان باقی کپی‌رایت

سینا دادخواه/دبیر همایش مالکیت ادبی

همایش «حق مالکیت ادبی، گفته‌ها و ناگفته‌ها» که در روزهای ۷ و ۸ شهریورماه در شهر قمصر کاشان برگزار شد، از بسیاری جهات برای انجمن صنفی داستان‌نویسان تهران به‌عنوان برگزارکننده، منشا اثر مثبت بود. ازجمله آثار و نتایج این رویداد کم‌سابقه می‌توان به مواردی نظیر جلب حمایت همه‌جانبه جامعه ادبی از پیوستن ایران به کنوانسیون برن در کنار آگاهی یافتن از تفاوت‌های لایحه اصلاح قانون حمایت از مؤلف با قانون موجود مصوب ۱۳۴۸ اشاره کرد. ایجاد وفاق و حساسیت مثبت درباره رعایت کپی‌رایت به مثابه یک «مسئولیت اخلاقی» دغدغه دیگری بود که سعی شد با فعالیت گسترده رسانه‌ای از ماه‌ها قبل برای حساسیت‌بخشی عمومی به موضوع، مورد توجه قرار گیرد.
افزون‌براین، نباید از خاطر ببریم که برگزاری رویدادی در این سطح و همراهی چهره‌های برجسته‌ای نظیر محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی، محمود صادقی و... با دستاوردهای جنبی شایان ذکری همراه است که در رأس آنها برگزاری یک «رویداد» ادبی به‌عنوان تمرین مدنی و صنفی و گردهم‌آمدن جامعه ادبی فعال کشور پس از مدت‌هاست. گفت‌وگو و هم‌اندیشی بی‌واسطه‌ با ناشران، مترجمان و فعالان حقوقی و دست‌اندرکاران دولتی، از ابتدا در صدر هدف‌گذاری انجمن صنفی داستان‌نویسان تهران قرار داشت. در گام دوم، انجمن بنا داشته و دارد که به‌واسطه آگاه کردن اعضا از مبانی فکری حقوق مولف و راهکارهای احقاق آن، اقدامی عملی را در راستای توانمندسازی اعضا صورت‌بندی کند. و نیز نباید از یاد ببریم که به‌عنوان جامعه داستان‌نویسان، نمی‌توانیم نسبت به چالش‌های پیش‌روی قانون‌گذاران عرصه فرهنگ بی‌اعتنا باشیم و موانع پیش روی آنها را با عطف به یافتن راه‌حل برای خروج از این بن‌بست، به رسمیت نشناسیم. تعامل با فعالان ادبی شهر کاشان به‌عنوان گامی در جهت دوری جستن از «مرکزگرایی» واپسین هدف انجمن بود که خوشبختانه به آن توفیق یافتیم.
در پایان باید خاطرنشان کنم که با مساعی صورت‌گرفته، دفتر حقوقی ارشاد برای برگزاری کارگاه مالکیت ادبی- هنری در راستای آگاهی‌رسانی به اعضای انجمن اعلام آمادگی کرد. همچنین بنا شد در اسرع وقت، بستر و فرصت مناسب برای طرح نامه انجمن‌های صنفی به ریاست‌جمهوری در راستای حمایت از کپی‌رایت فراهم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید