• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40291
+
-

ارائه بسته جبران گرانی اینترنت از دی‌ماه

معاون وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با همشهری از چالش‌های جدید وزارت ارتباطات در حوزه باندهای فرکانسی گفت، از ارائه بسته‌های جدید اینترنت همراه خبر داد و درباره برخورد با پیامک‌‌های مزاحم راهکار داد

ارائه بسته جبران گرانی اینترنت از دی‌ماه

اشکان خسروپور/خبرنگار

 بسته جبرانی اینترنت از دی‌ماه ارائه می‌شود؛ این خبر را حسین فلاح جوشقانی، ‌معاون وزیر ارتباطات در حاشیه افتتاحیه «هفته دیجیتال» با خبرنگاران مطرح کرد. رئیس سازمان رگولاتوری که پیش‌تر از حذف بسته‌های شبانه پشتیبانی کرده و گفته بود: «بسته‌های شبانه یک نوع هدیه محسوب می‌شود اما شاید از نظر رفتاری و فرهنگی مناسب محدوده سنی نوجوانان و جوانان نباشد. مطمئن باشید اگر این طرح‌ها را حذف کنیم، یک عده همچنان ناراضی خواهند بود و این اقدام را اشتباه خواهند خواند» می‌گوید با حذف بسته‌های شبانه عملا قیمت اینترنت به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد. هرچند گفته شد بالا رفتن نرخ ارز در این گرانی‌ بی‌تأثیر نبوده اما به‌نظر نمی‌رسید اپراتورها به ارائه بسته‌های جدید تمایلی داشته باشند. روز گذشته اما فلاح جوشقانی سخنانی را در جمع خبرنگاران بازگو کرد که برای کاربران اینترنت، به‌خصوص مصرف‌کننده‌های پرحجم یک خبر خوب به‌حساب می‌آید.

تغییر قیمت اینترنت همراه از دی‌ماه
حذف بسته‌های اینترنت شبانه که از چند ‌ماه گذشته کلید خورد، باعث افزایش قابل توجه حجم اینترنت مصرفی کاربران تلفن‌همراه شد. بسته‌های بلندمدت در تمام اپراتورها حذف شدند و با آزادشدن قیمت سرویس اینترنت در تمام ساعت‌های شبانه‌روز عملا هزینه بالاتری به کاربران تحمیل شد. همه اینها در حالی اتفاق افتاد که پیش‌تر به هیچ‌کدام از کاربران درباره تغییر بسته‌ها اطلاعاتی داده نشده بود و آنها در زمان شارژ و خرید بسته بعدی متوجه حذف بسته‌های قدیمی شده و ناچار می‌شدند بسته‌های جدید را با حجم کمتر و قیمت بالاتر بخرند. اینطور که معاون وزیر ارتباطات گفته، این شرایط به‌زودی تغییر خواهد کرد. فلاح جوشقانی درباره جزئیات این تغییرات به خبرنگاران اطلاعاتی نداد. او صرفا گفت: «مدتی است حجم اینترنت شبانه از بسته‌های مختلف تلفن همراه حذف شده اما هنوز قیمت آن ثابت است. با اپراتورها صحبت شده و قرار بر این است از اول دی‌ماه بسته‌هایی رونمایی شوند که حذف بسته‌های شبانه در آنها لحاظ شده و به‌نوعی این مسئله را جبران خواهد کرد.»

آزادسازی باندهای فرکانسی جنجالی
مالکیت و مدیریت باندهای فرکانسی 700 و 800مگاهرتز یکی از مناقشه‌های جدی این‌روزها بین سازمان رگولاتوری و صداوسیماست. این باندها که زمانی برای پخش آنالوگ استفاده می‌شدند، حالا بلااستفاده مانده‌‌اند اما صداوسیما تأکید دارد به‌عنوان مالک فرکانس‌های رادیو و تلویزیون تمایلی به آزاد کردن‌شان ندارد. وزارت ارتباطات و به‌طور مشخص، سازمان ارتباطات زیرساخت اما به این رویکرد اعتراض دارند. آنها می‌گویند این رفتار برخلاف دیجیتال‌شدن در دنیاست. ضمن اینکه، مالکیت تمام فرکانس‌ها در اختیار حاکمیت است، نه یک نهاد یا سازمان خاص. حسین فلاح‌جوشقانی، در تازه‌ترین واکنش به این موضوع، روز گذشته به همشهری گفت: «ما نمی‌گوییم فرکانس‌ها در دست زیرساخت باشد. مالکیت باند فرکانسی در اختیار حاکمیت و مردم است. ما می‌گوییم براساس قانون، مدیریت باند فرکانس و طیف فرکانسی با وزارت ارتباطات و به‌طور دقیق‌تر، سازمان تنظیم مقررات (به‌عنوان سازمان تخصصی در این حوزه) ‌است. باندهای 700 و 800مگاهرتز، براساس روند دیجیتال شدن و تحول دیجیتال در دنیا در اختیار سامانه‌های دیگر قرار گرفته است. این باندهای فرکانسی قبلا برای پخش آنالوگ همگانی استفاده می‌شد ولی الان مورد استفاده نیست.» او دراین باره می‌گوید: «استفاده از این باندها در بخش‌های ارتباطی، هزینه توسعه شبکه، به‌خصوص در نقاط محروم و دوردست را به‌شدت پایین می‌آورد.» 

برخورد سلبی با پیامک‌های مزاحم جواب نمی‌دهد
درحالی‌که در ماه‌های اخیر، چندبار اعلام شد وزارت ارتباطات شماره‌های ارسال‌کننده‌ پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم را بند آورده، این پیامک‌ها همچنان به تلفن همراه بسیاری از مشترکان ارسال می‌شود. معاون وزیر ارتباطات درباره اینکه چنین روش‌هایی چقدر جواب داده و آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای رفع کامل این معضل چاره‌ای اندیشیده، به همشهری گفت: «ما همیشه گفته‌ایم برخوردهای سلبی تا حدی جواب می‌دهد و همیشگی نیست. ما تا به حال خدمات ارسال پیامک برای حدود 50هزار سیم‌کارت را مسدود کرده‌ایم اما روش اصلی که جواب می‌دهد، ارائه راهکارهای ارزان‌تر برای تبلیغات کسب‌وکارهای کوچک است. زمانی که یک تبلیغ کوچک در صداوسیما یا روی بیلبوردهای شهر چندین میلیون تومان هزینه دارد، طبیعی است که کسب‌وکارهای کوچک به راه‌های ارزان‌تری برای شناساندن خودشان روی بیاورند.» به‌گفته وی، شناسایی و مسدود کردن سیم‌کارت‌هایی که پیامک زیادی می‌فرستند، جواب نمی‌دهد؛ چون سیم‌کارت ارزان است و فرد یک سیم‌کارت دیگر جایگزین خواهد کرد. ما به‌عنوان رگولاتوری باید برای دفاع از حقوق شهروندان این حساب‌ها را ببندیم اما در عین حال معتقدیم راه‌حل اصلی چیز دیگری است.



کاهش شدید درآمد اپراتورهای دنیا از پیامک
صفر شدن درآمد اپراتورهای تلفن همراه از پیامک موضوع مهمی بود که معاون وزیر ارتباطات در سخنرانی‌اش، همزمان با افتتاحیه «هفته دیجیتال ایران» آن را بیان کرد. او با اشاره به اینکه سرویس‌های جدید پیام‌رسان جای سامانه‌های قدیمی پیامکی را در دنیا گرفته، گفت: «اپراتورهایی که سرویس مشابه قدیمی ارائه می‌کنند با کاهش درآمد ۵۰ تا ۹۰درصدی مواجه هستند. به‌جز پیامک که در دنیا کمتر مورد توجه است، در حوزه مکالمه نیز درآمد اپراتورها روند کاهشی دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید