• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 27 آبان 1397
کد مطلب : 37885
+
-

ثبات بازار ارز در محدوده 12 هزار تومان

به‌دنبال اعمال اصلاحات جدید ارزی بانک مرکزی، قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 12هزار تومان به ثبات نسبی رسید. به‌گزارش همشهری، روند نزولی قیمت ارز از هفته قبل بعد از آن شروع شد که بانک مرکزی برنامه‌های جدیدی را برای اصلاحات ارزی در قالب پیمان‌سپاری ارزی آغاز کرد. این سیاست‌ها درپی آن آغاز شد که انتقاد‌های شدیدی به بانک مرکزی در مورد افزایش قیمت ارز وجود داشت و منجر به استعفای ولی‌الله سیف از بانک مرکزی شد. شدت این فشار‌ها حتی تا آنجا پیش رفت که در روز‌های گذشته منجر به استعفای مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری در 2پست مهم شد. نیلی که از ابتدای سال‌جاری به‌دلیل اعتقادش به افزایش قیمت ارز برای حذف رانت در اقتصاد ایران به‌شدت تحت فشار گروه‌های سیاسی بود، هم از شورای پول و اعتبار و هم از پست مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری استعفا کرد.

به اعتقاد نیلی، راه‌حل حذف مافیای اقتصادی و رانت در اقتصاد ایران افزایش قیمت ارز است. در چنین شرایطی با آغاز به‌کار عبد‌الناصر همتی، رئیس‌کل جدید بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی برای کاهش قیمت ارز درنظر گرفته و این رویه منجر به افت قیمت ارز شد.

مطابق آنچه بانک مرکزی تحت عنوان پیمان‌سپاری ارزی در دست اجرا دارد، همه صادرکننده‌ها مکلف به تحویل ارزشان به دولت می‌شوند. پیمان‌سپاری ارزی، یکی از ابزارهای سیاست کنترل ارز است و طبق آن صادرکننده باید ارز به‌دست آمده از فروش کالا در خارج را به کشور انتقال دهد و واریزنامه پیمان ارزی دریافت دارد. با وجود اینکه این طرح مخالفانی هم دارد اما به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی مصر است این طرح را اجرا کند و در طول هفته‌های گذشته جلسات و نشست‌های مختلفی را با مسئولان وزارت صنعت و فعالان بخش خصوصی برگزار کرده است. این تحولات سیگنال‌های مثبتی به بازار صادر کرده و منجر شده قیمت ارز از هفته قبل وارد یک روند نزولی شود به‌طوری که از هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا ابتدا به زیر مرز 13هزار تومان و سپس به محدوده 12هزار تومان نزول کرد. حتی در روز پنجشنبه هفته قبل قیمت هر دلار آمریکا تا محدوده 11هزارو 800 تومان عقب‌نشینی کرد. به‌زعم تحلیلگران، درصورت تداوم اصلاحات ارزی این امکان وجود دارد که قیمت ارز با نزول بیشتری مواجه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید