• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36406
+
-

بازی‌های سیاسی ترامپ زیر ذره‌بین اوباما

2 روز مانده به برگزاری انتخابات کنگره در آمریکا، باراک اوباما حملات خود علیه دونالد ترامپ را تشدید کرده است

آمریکا
بازی‌های سیاسی ترامپ زیر ذره‌بین اوباما


 باراک اوباما که این روزها در سفر از ایالتی به ایالت دیگر، سخت مشغول سخنرانی علیه سیاست‌های دونالد ترامپ است، دیروز سخنان تازه رئیس‌جمهور آمریکا علیه مهاجران را زیر سؤال برد و آنها را نشأت گرفته از «بازی‌های سیاسی» ترامپ دانست.

اوباما که به ایالت آتلانتا در شرق آمریکا سفر کرده بود، سخنان ترامپ درباره تصمیم دولت برای اعزام 15هزار سرباز به مرز با مکزیک برای جلوگیری از ورود کاروان مهاجران به خاک آمریکا را ناشی از بازی‌های سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا دانست و از ایجاد ترس در جامعه با هدف رسیدن به اهداف سیاسی انتقاد کرد. اوباما گفت: «اینها روش‌های کهنه و شیوه افراد قدرت‌طلب است.» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بدون اینکه از دونالد ترامپ نامی ببرد، گفت: «اینها ترس را به جان مردم می‌اندازند تا قدرت‌شان را حفظ کنند؛ حتی اگر به ضرر کشور و مردم باشد.»

هفته گذشته دونالد ترامپ در پستی توییتری مهاجرانی را که به سمت مرز آمریکا در حرکت هستند، گروه «تبهکاران» خواند و به این افراد هشدار داد که به خط مرزی نزدیک نشوند؛ چراکه ارتش آمریکا در مرز منتظر آنهاست. ترامپ نوشت: «این حرکت حمله به کشور ما تلقی می‌شود و ارتش در مرز منتظر شماست.» بیشتر افرادی که در قالب این کاروان به سمت آمریکا به راه افتاده‌اند، شهروندان فقیر کشور هندوراس در آمریکای مرکزی هستند و قصد دارند با ورود به آمریکا در این کشور درخواست پناهندگی دهند. گروه اولیه شامل بیش از 7هزار نفر بودند اما حدود نیمی از این افراد به‌دلیل بعد مسافت از ادامه مسیر صرف‌نظر کرده‌اند. نیمی دیگر اما همچنان به رفتن به سمت آمریکا اصرار دارند. اوباما اصرار جمهوریخواهان برای خطرناک خواندن گروه مهاجرانی که هنوز صدها کیلومتر با مرز آمریکا فاصله دارند را ناشی از سیاسی‌بازی‌های آنها و با هدف جلب آرای مردم دانست و گفت که ترجیح می‌دهد اگر یک مبارزه انتخاباتی در جریان است، یک مبارزه «صادقانه» باشد.

اوباما دامنه انتقاداتش علیه جانشینش در کاخ سفید را گسترده‌تر کرد و گفت که در واپسین روزهای باقیمانده تا انتخابات یک تلاش جدی برای دوپاره کردن جامعه آمریکا در جریان است تا از دل آن یک گروه برنده انتخابات شود. او که در یک استادیوم 6هزار نفری بسکتبال سخنرانی می‌کرد از هواداران حزب دمکرات خواست پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و به نامزدهای این حزب برای مجلس نمایندگان و مجلس سنا رأی دهند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هفته گذشته نیز طی سخنانی بی‌سابقه در ایالت ویسکانسین در شمال آمریکا ترامپ و اطرافیانش را «دروغگو» خواند و گفت: «در طول تاریخ آمریکا، سیاستمداران زیادی داشته‌ایم که غلو می‌کرده‌اند اما هیچ‌وقت افرادی را ندیده بودیم که دائما، صراحتا و بی‌شرمانه دروغ بگویند.»


دمکرات‌ها پیروز احتمالی مجلس نمایندگان
آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه برای شرکت در انتخابات به پای صندوق‌های رأی می‌روند. در این انتخابات رقابت بر سر تمامی کرسی‌های مجلس نمایندگان و یک‌سوم کرسی‌های مجلس سنا خواهد بود. انتخاب 39فرماندار نیز همزمان با این انتخابات انجام می‌شود. دمکرات‌ها اکنون از 435کرسی مجلس نمایندگان، 193کرسی را در اختیار دارند. آنها برای اینکه بتوانند در مجلس نمایندگان دست بالا داشته باشند باید علاوه بر حفظ کرسی‌های فعلی، 23کرسی دیگر را از چنگ جمهوریخواهان درآورند. پیروزی دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان به‌معنای توانایی آنها برای مهار ترامپ و حتی آغاز روند استیضاح او خواهد بود. دمکرات‌ها امیدوارند با مشارکت گسترده زنان، جوانان و اقلیت‌ها بتوانند کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند. وضعیت مجلس سنا متفاوت است. هر ایالت آمریکا در سنا دارای 2کرسی است. از مجموع 100کرسی سنا، هر 2 سال یک‌بار در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای، یک‌سوم کرسی‌ها به رقابت گذاشته می‌شوند.

از 35کرسی سنا که در انتخابات پیش رو به رأی گذاشته می‌شود، 9کرسی متعلق به جمهوریخواهان است و 26کرسی متعلق به دمکرات‌ها؛ با توجه به اینکه  حزب جمهوریخواه در سنا دست بالا را دارد، دمکرات‌ها نه‌تنها باید برای کسب کرسی‌های جدید تلاش کنند، بلکه باید برای حفظ کرسی‌های خود نیز تقلا کنند. نتایج نظرسنجی‌های سراسری نشان می‌دهد که دمکرات‌ها در مجمع آرا در سراسر آمریکا در مجلس نمایندگان با کسب 85درصد آرا پیروز میدان خواهند بود. در انتخابات مجلس سنا وضعیت متفاوت است و جمهوریخواهان با 84درصد در مقابل آرای 16درصدی دمکرات‌ها پیشتاز هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید