• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 28 فروردین 1399
کد مطلب : 98389
+
-

بازگشت زوج اوباما-بایدن به سیاست

آمریکا
بازگشت زوج اوباما-بایدن به سیاست

محمدامین خرمی- خبرنگار

باراک اوباما، تک‌ستاره دمکرات‌ها در آسمان سیاست آمریکا بالاخره از حاشیه به متن قدم گذاشت و سکوت سنگین چندین ماهه‌اش را شکست و از دوست قدیمی‌اش یعنی جو بایدن برای نامزدی حزب دمکرات و رویارویی با دونالد ترامپ حمایت کرد.
اوباما در یک ویدئوی 12دقیقه‌ای، بایدن را دارای شخصیت و تجربه‌ای دانست که می‌تواند در «یکی از تاریک‌ترین دوران آمریکا» برای مردم این کشور «مرهم زخم» باشد. اوباما شرایط امروز آمریکا را به‌خاطر بحران کرونا بحرانی دانست و تأکید کرد که عبور از این شرایط نیازمند وجود یک فرد کارآمد در رأس کاخ سفید است. او گفت: «شرایط این روزها بار دیگر یادآوری می‌کند که دولت‌ها در هر کشوری مهم هستند؛ یادآوری می‌کند که حکمرانی خوب مهم است؛ اینکه حقیقت و علم مهم است؛ اینکه قانون‌مداری مهم است؛ و اینکه وجود رهبرانی که بتوانند همبستگی مردم را در میانه بحران تقویت کنند مهم است.» 
اوباما طی 4سال گذشته و حتی قبل از آن در زمان انتخابات، هرگز از کنایه‌ها و توهین‌های تند ترامپ در امان نبوده است، با این حال همیشه ترجیح داده در برابر او سکوت کند. او در پیام ویدئویی خود اما بدون اشاره به نام ترامپ، تأکید کرد که وقت پایان‌دادن به «فساد، بی‌مبالاتی، خودخواهی، دروغ، نادانی و فرومایگی» است.
جو بایدن طی 2دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، یعنی بین سال‌های 2008 تا 2012 و 2012 تا 2016 معاون او بوده است و از همان زمان این 2 به دوستی نزدیک با یکدیگر معروف بوده‌اند. بایدن به‌خاطر محبوبیت بالای اوباما در جامعه آمریکا، از همان ابتدا روی حمایت او حساب کرده بود و شاید یکی از دلایل موفقیت او در ایالت‌هایی که جمعیت عمده آنها سیاه‌پوست هستند نیز نزدیکی‌اش با اوباما بوده است. با این حال، باراک اوباما ترجیح داد در طول رقابت‌های مقدماتی حزب دمکرات، بیرون میدان بایستد و بیشتر نظاره‌گر باشد. به هر حال نام بایدن با نام اوباما گره خورده اما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ترجیح داده بود تا به اینجا از هیچ نامزدی حمایت نکند. انصراف سندرز به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی نامزدی حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از رقابت‌های درون‌حزبی اما شرایط را دگرگون و فضا را برای حضور اوباما در عرصه سیاست به نفع بایدن فراهم کرد.
دونالد ترامپ که این روزها به‌شدت درگیر بحران کرونا و حواشی خودساخته است، فعلا واکنشی به پیام ویدئویی اوباما نشان نداده است اما برد پارسکیل، مدیر کمپین انتخاباتی او، اقدام اوباما را از سر ناچاری دانست و گفت: «اوباما از ابتدا مخالف حضور بایدن در انتخابات بود. اکنون در شرایطی که دیگر هیچ‌کسی در رقابت مقدماتی حزب دمکرات باقی نمانده، او چاره‌ای جز اعلام حمایت از بایدن نداشت.» پارسکیل در عین حال این اعلام حمایت را بی‌اهمیت دانست و گفت که دونالد ترامپ به‌زودی بایدن را «له» خواهد کرد.
یک روز پیش از اعلام حمایت باراک اوباما از جو بایدن، برنی سندرز که چهره محبوب دمکرات‌ها در بین جوانان به شمار می‌رود ضمن حمایت از رقیب خود یعنی بایدن، از هوادارانش خواست برای شکست دونالد ترامپ، پشت سر بایدن قرار بگیرند. نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه در گزارشی خبر داد که اوباما برای منصرف‌کردن سندرز از ادامه حضورش در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات، طی روزهای اخیر چندین‌بار تلفنی با او مذاکره کرده بود. سندرز چهارشنبه هفته گذشته، کناره‌گیری‌اش از رقابت‌ها را اعلام کرد.
اوباما نیز این حرکت بزرگ سندرز را بی‌پاسخ نگذاشت و بخشی از پیام ویدئویی خود را به تمجید از سندرز و شخصیت او اختصاص داد. او سندرز را «یک آمریکایی اصیل» خطاب کرد و تأکید کرد که دیدگاه‌های پیشروانه سندرز، در پیشبرد آمریکا و آینده این کشور نقش حیاتی ایفا خواهد کرد. انتظار می‌رود خانم الیزابت وارن، دیگر چهره مطرح در میان نامزدهای دمکرات که 10روز پیش از رقابت‌ها کنار کشید هم به‌زودی از بایدن حمایت کند تا او به‌عنوان نامزد اصلی دمکرات‌ها، قدم به مسیر سخت مقابله با ترامپ در انتخاباتی بگذارد که قرار است 5‌ماه دیگر برگزار شود.

زوج اوباما- بایدن علیه ترامپ
حضور دوباره باراک اوباما در سیاست و اعلام حمایت از جو بایدن، بدون شک شانس دمکرات‌ها برای بازگشت به قدرت و فتح دوباره کاخ سفید را افزایش داده است. به‌خصوص اقلیت‌ها و سیاه‌پوستان قطعا به خواسته اوباما پاسخ مثبت خواهند داد. نسل جوانی که اکنون برای نخستین‌بار پای صندوق می‌رود، تنها تجربه زندگی در دوره ریاست‌جمهوری اوباما و ترامپ را دارد و شکل‌گیری این دوگانه با حضور جدی اوباما در کمپین‌های انتخاباتی دمکرات‌ها، در نهایت می‌تواند به نفع بایدن تمام شود. حمایت سندرز از بایدن نیز در جلب آرای جوانان به نفع بایدن اثرگذار خواهد بود. بر کسی پوشیده نیست که جو بایدن به‌تنهایی از عهده شکست ترامپ برنمی‌آید اما حضور اوباما در کنار او، قطعا به پیشبرد کمپین تبلیغاتی دمکرات‌ها کمک خواهد کرد. در سال2012 در شرایطی که اوباما قصد داشت برای بار دوم رئیس‌جمهور شود، بیل کلینتون برای او نقشی را ایفا کرد که امروز اوباما برای بایدن ایفا می‌کند. بایدن برای شکست ترامپ، به رأی زنان آمریکا نیز احتیاج دارد. احتمالا گزینه بعدی دمکرات‌ها در اعلام حمایت از بایدن، میشل اوباما خواهد بود که از کاریزمای بالایی در میان زنان آمریکایی برخوردار است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید