• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 27 آبان 1399
کد مطلب : 116034
+
-

نگرانی اوباما از دوپارگی آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته است که کسب بیش از 70میلیون رأی توسط هردو نامزد انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری نشانه‌ای از وجود شکاف عمیق در جامه آمریکاست.
اوباما که در این انتخابات آشکارا از جو بایدن حمایت کرده بود، در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفته است: «چیزی که این انتخابات می‌گوید این است که ما عمیقا دوپاره‌ایم.» او در پاسخ به این سؤال سی‌بی‌اس که آیا این وضعیت او را نگران می‌کند گفته است: «بله. دمکراسی ما نمی‌تواند با این شرایط به خوبی کار کند.»
اوباما مجموعه‌ای از گفت‌وگوها را با رسانه‌های مختلف در آستانه انتشار جلد اول کتابش با نام «یک سرزمین موعود» انجام داده است. جلد اول این کتاب به دوران کودکی و شروع فعالیت‌های سیاسی تا پیش از شروع کارزار انتخاباتی‌اش برای انتخابات سال2008 می‌پردازد. چهل و چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در گفت‌وگوی دیگری با بی‌بی‌سی گفته است که آمریکا با مجموعه‌ای از «تئوری‌های جنون‌آمیز توطئه» روبه‌روست که شکاف در جامعه را عمیق کرده است. او گفته که آمریکا نسبت به 4سال پیش شکاف عمیق‌تری دارد. از نظر اوباما، پیروزی جو بایدن در انتخابات سال2020 شروع ترمیم این شکاف‌های عمیق است؛ «برای بازگرداندن شرایط به حالت قبل، به چیزی بیشتر از یک انتخابات نیاز داریم.»  او به بی‌بی‌سی گفته است که شکل‌گیری بخشی از این شکاف عمیق در جامعه آمریکا، ثمره رویکرد دونالد ترامپ بوده است؛ «او حاضر بود بر آتش تفرقه بدمد چون این وضعیت برای سیاست‌ها و برنامه‌هایش خوب بود.»  او در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس، از اینکه برخلاف رویه و سنت روسای جمهور پیشین در انتخابات بی‌طرف نبوده و فعالانه از یک نامزد حمایت کرده دفاع کرده و گفته است: «من فکر می‌کنم ما در موقعیت ویژه‌ای بودیم و برخی ارزش‌ها و نهادهای مشخصی که برای ما مهم هستند مورد تهدید قرار داشتند. این چیزی بود که برای من مهم بود. به‌عنوان کسی که در آن دفتر (کاخ سفید)‌ خدمت کرده بود، می‌خواستم به مردم بگویم که شرایط اصلا عادی نیست.»
انتخابات در حالی از سوی رسانه‌های بزرگ به نفع بایدن خاتمه یافته اعلام شده که ترامپ و نزدیکان او، در رفتاری غیرمتعارف نتیجه را قبول ندارند و از پذیرفتن پیروزی بایدن طفره می‌روند. اوباما در گفت‌وگوی دیگری با سی‌بی‌اس در این‌باره گفته است: «ما چنین رفتاری را حتی از بچه‌هایمان هم قبول نخواهیم کرد. درست است؟ اگر دختر من در هر رقابتی بازنده باشد و طرف مقابل را بدون داشتن هیچ مدرکی به تقلب متهم کند، او را سرزنش خواهیم کرد. روسای جمهور، به‌صورت موقت کاخ سفید را اشغال می‌کنند. وقتی که نوبت کسی به پایان می‌رسد وظیفه اوست که کشور را در اولویت قرار دهد و فراتر از نفس و سود و ناامیدی خود به مسائل نگاه کند. توصیه من به ترامپ این است: اگر می‌خواهی در مراحل آخر به‌عنوان کسی که کشور را در اولویت قرار داد در یادها بمانی، همین کار را انجام بده.» او در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت انتقال صلح‌آمیزقدرت گفته است: «این کار (ریاست‌جمهوری) موقت است. ما فراتر از قانون نیستیم. این ذات دمکراسی ماست.»
ترامپ بارها به رئیس‌جمهور پیشین آمریکا حمله کرده است اما اوباما گفته است که این حملات را جدی نمی‌گیرد؛ «او چیزهای زیادی می‌گوید که من آنها را شخصی و جدی نمی‌گیرم، هرچند فکر می‌کنم این صحبت‌ها عموما می‌تواند مخرب و مضر باشد.»

کوتاه از انتخابات
   جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که یکی از اولویت‌های کاری دولت خود را مقابله با همه‌گیری کرونا اعلام کرده، دیروز در جلسه‌ای توجیهی، با مشاوران علمی خود حاضر شد. قرار است این مشاوران در روزهای پیش رو با مقامات شرکت‌های دارویی تولید واکسن کرونا ملاقات کنند تا مشکلات لجستیک توزیع گسترده واکسن را بررسی کنند.
   تیم حقوقی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر آمریکا در دعاوی حقوقی خود در ایالات پنسیلوانیا عقب‌نشینی بزرگی کرده و یکی از ادعاهای عمده خود را پس گرفته است. بایدن در این ایالت برنده اعلام شده اما تیم ترامپ پرونده‌ای حقوقی علیه شمارش آرا در این ایالات مطرح کرده بود. با پس گرفتن یکی از ادعاهای عمده حقوقی، پرونده حقوقی ترامپ حالا تنها آرای کمی را شامل می‌شود. بایدن با 68هزار رأی برنده این ایالت شد.
   امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است که اروپا باید استراتژی مستقل و خودمختارانه خود را داشته باشد؛ حتی اگر دولتی در آمریکا سر کار بیاید که روابط دوستانه‌تری با اروپا داشته باشد. مکرون در صحبت‌هایش در واقع به اظهارات وزیر دفاع آلمان که گفته بود اروپا همچنان از نظر دفاعی باید به ارتش آمریکا وابسته باشد پاسخ داده است.
   نزدیکان دونالد ترامپ به او فشار می‌آورند تا مذاکرات انتقالی در موضوع مقابله با کرونا را با تیم جو بایدن شروع کند.
   نیمی از تیم انتقالی جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که زمینه را برای انتقال قدرت به دولت جدید آماده می‌کنند رنگین‌پوست هستند و زنان هم نقش برجسته‌ای در این میان دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید