• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 دی 1396
کد مطلب : 3608
+
-

دستور روحانی برای تسهیل صادرات

رئیس‌جمهور در نشست دیروز خود با صادرکنندگان به 3عضو کابینه خود دستور داد تا تدابیری برای بهبود روند صادرات از طریق کاهش هزینه‌ها، صادرات مستقیم و تسهیل دریافت ارز مربوطه اتخاذ کنند.

آخرین آمارهای رسمی گمرک ایران از کم و کیف صادرات کالا طی 9ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه قبل حاکی از صادرات ۳۱میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار کالا از کشور است که نسبت به‌مدت مشابه سال 95، کاهش ۲.۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. با این آمار و حتی بهبود احتمالی وضعیت صادرات طی 3ماه باقیمانده سال‌جاری نیز تنها قادر خواهیم بود با پشت سر‌گذاشتن رشد منفی مذکور به اعداد و ارقام سال گذشته صادرات دست یابیم و حتی درصورت تحقق آمار صادرات سال گذشته نیزبا هدفگذاری رشد ۲۱.۵ درصدی صادرات در برنامه ششم توسعه فاصله بسیاری داریم.

با این شرایط حسن روحانی در نشست صمیمی 3ساعته با جمعی از صادرکنندگان عمده کالاهای غیرنفتی که مسئولان اقتصادی دولت نیز حضور داشتند، به وزیران صنعت، معدن و تجارت و اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی دستور داد تا تدابیری اتخاذ کنند که با هدف کاهش هزینه‌ها، صادرکنندگان محصولات تولیدی در بخش‌های دولتی و خصوصی بتوانند به‌طور مستقیم و بی‌واسطه تولیدات را به کشورهای هدف، صادر و ارز مربوطه را دریافت کنند. به گزارش ایرنا، وی همچنین خواستار شناسایی و بررسی طرح‌های اشتغالزای تولیدکنندگان و صادرکنندگان معتبر غیرنفتی و ارائه سریع‌تر تسهیلات از منابع نظام بانکی یا درصورت لزوم منابع ارزی صندوق توسعه ملی در این جهت شد. رئیس‌جمهور تلاش صادرکنندگان غیرنفتی برای ایجاد تنوع و اعتماد به محصولات صادراتی ایران را اقدامی ضروری، ارزشمند و درخور تحسین دانست و افزود: یکی از بزرگ‌ترین خدمت‌ها به کشور و ملت، تلاش در راستای تولید و ایجاد شغل آبرومند برای جوانان ایران اسلامی است.

روحانی با اشاره به خطرات صادرات تک محصولی برای اقتصاد کشور، ایجاد تنوع در محصولات غیرنفتی صادراتی را عامل کاهش بیش از پیش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور دانست و افزود: دستیابی به بازارهای صادراتی و در عین حال حفظ این بازارها موضوعی بسیار مهم در افزایش تولید و صادرات کشور و در نتیجه اشتغال‌زایی است. سرعت عمل در دستیابی به بازارهای صادرات و توجه دقیق به سلامت و کیفیت کالاهای تولیدی با هدف حفظ بازار صادراتی بسیار مهم است چرا که اگر سرمایه اعتماد بازارهای صادراتی به یک برند و محصول تولیدی تضعیف شود، جبران آن بسیار دشوار خواهد بود. وی تأکید کرد که در صادرات یک محصول آنچه بسیار مهم است توجه ویژه به خواست مصرف‌کننده و حفظ اعتماد او به کالاهای تولیدی است. اینکه کالایی با برند ایرانی مورد اعتماد جهانیان باشد، افتخاری برای همه ماست و این خود می‌تواند تبلیغی ارزشمند برای کشور و به مفهوم تعهد به اخلاق و ایمان تولید‌کننده باشد. روحانی جست‌وجوی راه‌های صرفه جویی در منابع به‌ویژه آب، کاهش هزینه‌ها و ایجاد اعتماد به سرمایه‌گذاری را امری مهم برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان برشمرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید