• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 21 تیر 1403
کد مطلب : 229794
+
-

انتظار برای توسعه صادرات

یکی از انتظارات فعالان بخش خصوصی از دولت جدید ایجاد زمینه‌هایی برای توسعه صادرات است. به زعم آنها در این زمینه اصلاح نرخ نیمایی می‌تواند به صادر کننده‌ها برای افزایش صادرات انگیزه بدهد.
به‌گزارش همشهری، یکی از چالش‌های فعلی اقتصاد ایران افزایش صادرات است.طبق آمار‌ها با توجه به محدودیت‌هايی که در زمینه صادرات نفت وجود دارد باید زمینه‌ای ایجاد شود تا صادرات کالاهای غیرنفتی نیز افزایش یابد،
 با این حال به‌زعم فعالان اقتصادی و همینطور بخش خصوصی یکی از چالش‌های موجود برای افزایش صادرات شکاف نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد است که انگیزه صادرات را از بین برده است.
در واقع صادر کنند‌ها با مشقات فراوان کالاهای خود را صادر می‌کنند اما سود اصلی آن نصیب وارد کننده‌ها می‌شود. صادرکننده‌ها مجبورند ارز خود را نزدیک به 40درصد ارزان‌تر از قیمت بازار در سامانه نیما عرضه کنند درحالی‌که بخش عمده هزینه‌های آنها به غیراز حامل‌های انرژی به نرخ آزاد محاسبه می‌شود. در چنین شرایطی اما وارد کننده‌ها با خرید این ارز ارزان قیمت از سامانه نیما، سود‌های کلانی به‌دست می‌آورند. در چنین شرایطی روز گذشته پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران، ضمن اشاره به اینکه اصلاح نرخ ارز و تأکید بر تک نرخی شدن آن، ازجمله مهم‌ترین درخواست‌های فعالان اقتصادی در دولت چهاردهم است، معتقد است که الزام برای عرضه‌ ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، با هدف کنترل نرخ ارز، قطعا معضلاتی را به‌دنبال خواهد داشت.به‌گفته او اصلاح نرخ ارز نیمایی و هدایت آن به سمت تک‌نرخی شدن، درخواست‌ مکرر فعالان بازار است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید