• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 18 مهر 1397
کد مطلب : 33648
+
-

نظم ترافیکی؛ اولویت اصلی تهران

مرکز کنترل هوشمند ترافیک پلیس پایتخت در خیابان رودکی افتتاح شد. این مرکز ترددهای شهری را رصد و مدیریت می‌کند

پلیس
نظم ترافیکی؛ اولویت اصلی تهران

سید محمد فخار/خبر‌نگار

مرکز کنترل هوشمند ترافیک تهران در مقر فرماندهی پلیس راهور پایتخت افتتاح شد. این مرکز با 108مانیتور رصد آنلاین قرار است بازوی هوشمند پلیس برای مدیریت ترددهای شهری باشد.
این مرکز با 6سامانه عمومی تهران در ارتباط است و رصد شهری را به دقت ممکن می‌سازد. سامانه ثبت وقایع ترافیکی، سامانه فرماندهی مکان محور حوادث، سامانه مدیریت ناوگان پلیس، سامانه کیفیت هوای تهران، سامانه هواشناسی و سامانه ثبت زلزله از بخش‌های مهم مرکز کنترل هوشمند ترافیک تهران است.

چرا تهران؟

پایتخت کشور هر روز بستر بیش از 20میلیون سفر شهری است. در چنین شهری که یک سوم ترددهای کل کشور را به‌خود می‌بیند، رصد و کنترل دقیق معابر شهری از نان شب هم واجب‌تر و لازم‌تر است. وقوع یک تصادف جرحی کوچک برای این شهر کافی است تا طول صف ترافیکی معابر، ده‌ها برابر شود. دیروز در ساختمان رودکی پلیس راهور، همزمان با افتتاح مرکز هوشمند، یک تصادف در خیابان آزادی تقاطع خوش رخ داد که دوربین‌ها نشان دادند ترافیک حاصل از آن در کمتر از 2دقیقه تا مقابل مرکز پلیس راهور کشیده شد. این ترافیک گوشه‌ای از انبوه ترافیک‌های گسترده در تهران است که سفرهای شهری را از متوسط 25دقیقه به 50دقیقه رسانده‌اند و نیمی از ترددهای شهری در ترافیک سنگین سپری می‌شود.

فناوری‌های جدید برای پلیس 

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی که در مراسم افتتاح مرکز هوشمند خیابان رودکی حضور یافته بود، بهره‌گیری از فناوری‌های جدید برای پلیس را یک ضرورت دانست و گفت: پلیس راهور به‌دلیل اینکه در ارتباط مستقیم با شهروندان قرار دارد باید از مجموعه‌ای به روز که با دقت، سرعت، همکارانی توانمند و با انگیزه بهره‌مند باشد، برخوردار شود. به گفته او، هر قدر در تردد خودروها تسهیل ایجاد شود به‌طور حتم به همان نسبت نیز اثر خود را در زندگی مردم خواهد داشت. هم‌اکنون بیش از ۷ میلیون وسیله نقلیه در تهران بزرگ تردد می‌کند که ۳ میلیون آن موتورسیکلت و ۴میلیون آن را خودروها تشکیل می‌دهند. مدیریت این تعداد وسیله جز با همکاری و تعامل دوسویه همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم با پلیس ممکن نمی‌شود. برای تسهیل رفت و آمد امروز مردم باید از هر امکان و تجهیزاتی بهره گرفته شود.

تهران زیر ذره‌بین

در بخش دیگری از مراسم افتتاح، سردار مهماندار، رئیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که نیاز امروز تهران نظم در ترافیک است. به گفته او، 30درصد کل خودروهای کشور در این شهر تردد می‌کنند درحالی‌که تعداد خودروهای ما 8برابر ظرفیت معابر شهری هستند. او هدف از ساخت و بهره‌برداری مرکز کنترل هوشمند ترافیک تهران را کنترل وقایع شهری، پایش عبور و مرور ترافیکی و رصد آنلاین پایتخت دانست. به گفته مهماندار، در این مرکز، هر اتفاقی که در شهر تهران بیفتد، رصد می‌شود. به‌عنوان مثال مواردی مانند مخدوشی پلاک، خودروهای دودزا و... مانیتور، رصد و فرمان داده می‌شود. همچنین ایجاد هماهنگی با سایر مراکز امدادی از مزیت‌های این مرکز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید