• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 17 مهر 1397
کد مطلب : 33466
+
-

ظریف: در پمپئو هر چیزی دیدم به‌جز احترام دوجانبه

در مذاکره بسته نیست

محمدجواد ظریف در سفر به نیویورک با تعدادی از رسانه‌های بین‌المللی مصاحبه کرد، مصاحبه او با «لیز دوسِت» Lyse Doucet خبرنگار ارشد بین‌المللی شبکه بی‌بی‌سی ساعاتی بعد از بازگشت وزیر خارجه به تهران منتشر شد که در آن درباره موضوعات مختلف ازجمله مذاکره با آمریکا و برجام گپ‌وگفت شده است.
وزیر خارجه در رابطه با همکاری ایران با شرکت‌های اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام گفت: شمار زیادی از شرکت‌ها در عرصه فناوری‌های پیشرفته و مطرح، هیچ‌گونه در معرض تحریم‌های آمریکا نیستند. اگر اروپا بتواند جایگزین‌هایی بیابد، آنگاه ما تعامل با این شرکت‌ها را آغاز خواهیم کرد و اطمینان دارم به‌محض اینکه غول‌های تجاری ببینند که حضور در ایران، منطقی است و خطری ندارد، آنها نیز همین کار را خواهند کرد.

خبرنگار بی‌بی‌سی از وزیر امور خارجه سؤال کرد چه ‌اندازه نگران هستید که توافق هسته‌ای ایران فروبپاشد که ظریف پاسخ داد: خب این احتمال وجود دارد، اما این نه‌تنها گام رو به عقب برای ایران، بلکه شکست برای جامعه بین‌المللی، قوانین بین‌المللی و سازمان ملل خواهد بود.

ظریف در پاسخ به سؤالی درباره بسته پیشنهادی اروپا به ایران هم تأکید کرد: ما قصد داریم اندکی بیشتر شکیبایی کنیم، اما این به آن معنا نیست که کاسه صبر ما هرگز لبریز نخواهد شد، اما اندکی بیشتر صبر می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود.

روابط آمریکا و ایران موضوع سؤال دیگر خبرنگار بی‌بی‌سی از ظریف بود، این خبرنگار سؤال کرد شما می‌توانید پیشنهاد ترامپ را برای دیدار با حسن روحانی بپذیرید. آیا این کار، غیرممکن است؟

ظریف پاسخ داد: هیچ‌ چیزی غیرممکن نیست. اما نتیجه دیدار احتمالی ترامپ با روحانی، فرصتی برای عکس گرفتن مقابل خبرنگاران و سندی 2صفحه‌ای خواهد بود. ما هم‌اکنون سندی 150صفحه‌ای در اختیار داریم که متن توافق است که نه‌تنها ایران و آمریکا، بلکه 6قدرت دیگر، بر سر تک‌تک واژه‌های آن مذاکره کردند.
به‌عنوان فردی که بر سر این توافق مذاکره و برای مدتی طولانی درگیر این فرایند بوده است، می‌توانم به ترامپ اطمینان دهم که آمریکا به توافق بهتری نخواهد رسید.

خبرنگار بی‌بی‌سی پرسید آیا شما کاملا درها را به روی گفت‌وگو با ترامپ بسته‌اید که ظریف تأکید کرد: نه، ما درها را نبسته‌ایم. درها نیز باز است، مشروط بر اینکه، چنین دیداری قابل اطمینان باشد. ما باید اطمینان یابیم که به محض اینکه به توافق رسیدیم، توافق اجرایی شود.

ظریف در رابطه با احتمال دیدارش با وزیر خارجه آمریکا بیان کرد: احترام دوجانبه پیش‌شرط گفت‌وگوست و من در مایک پمپئو هر چیزی دیدم به‌جز احترام دوجانبه.

 خبرنگار بی‌بی‌سی از ظریف پرسید: ترامپ گفت که روحانی، مردی دوست داشتنی است؛ مگر این احترام نیست؟

 ظریف پاسخ داد: نه، این احترام نیست. احترام بدین معناست که برای خودتان و قول‌هایتان احترام قائل باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید