• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3315
+
-

مهاجرت نقدینگی از سهام به بازار آتی سکه

هفته قبل با هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید طلا، حجم معاملات آتی سکه در بورس‌کالا 140درصد رشد کرد و فقط در یک هفته به 4هزار میلیارد تومان رسید

معاملات آتی
مهاجرت نقدینگی از سهام به بازار آتی سکه

با کاهش شاخص‌های بورس اوراق بهادار و فرابورس، حجم تقاضا در سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری افزایش یافت به‌طوری که هفته قبل بازار معاملات آتی سکه در بورس‌کالا با بی‌سابقه‌ترین رشد مواجه شد.

به گزارش همشهری، با کاهش ثبات در بازار سهام ظرف هفته گذشته مهاجرت نقدینگی به سمت بازار‌های دیگر آغاز شده است و آمار‌های موجود در بازارهای سکه، دلار و همینطور معاملات آتی بورس‌کالا به وضوح این گمانه‌زنی‌ها را تأیید می‌کند. شاخص کل بورس تهران در مبادلات هفته قبل با بی‌سابقه‌ترین نوسان‌ها روبه‌رو شد به‌طوری که به فاصله 2روز یعنی در روز‌های شنبه و یکشنبه ارزش کل شرکت‌های بورس دست‌کم 15هزار میلیارد تومان افت کرد و بعد از آن در طول 2روز بخشی از این نزول جبران شد و ارزش بازار 3هزار میلیارد تومان رشد کرد اما در آخر هفته باز هم شاخص‌های بورس نزول کردند. این نوسان، با شیب صعودی و نزولی بسیار زیادی ثبات نمودار‌های بورس را با خطر مواجه کرد و به خروج بخشی از نقدینگی از بازار سهام به سمت سایر بازار‌ها ازجمله طلا، ارز و معاملات آتی بورس‌کالا منجر شد.

هفته قبل تحت‌تأثیر افزایش تقاضا برای خرید دلار، قیمت هر دلار آمریکا و همینطور سکه بهار آزادی بالاترین رکورد‌ها را در تاریخ اقتصاد ایران ثبت کرد به‌طوری که قیمت فروش هر دلار آمریکا حتی در ساعاتی از روز چهارشنبه از مرز 4400تومان و هر سکه بهار آزادی از مرز یک میلیون 500هزار تومان عبور کرد. متناسب با این دو تحول بخشی از نقدینگی موجود در بازار سهام به سمت خرید اوراق آتی سکه حرکت کرد و به رشد شدید ارزش معاملات آتی سکه در بورس‌کالا منجرشد.

 

رشد 140درصدی

داده‌های آماری از وضعیت معاملات بورس‌کالا نشان می‌دهد ارزش معاملات آتی سکه در بورس‌کالا در مبادلات هفته قبل به‌شدت رشد کرده است. هفته قبل سرمایه‌گذاران جمعا 4هزار میلیارد تومان اوراق آتی سکه خریدند که این رقم در مقایسه با هفته قبل نزدیک به 140درصد رشد نشان می‌دهد. در مبادلات هفته نخست دی‌ماه سرمایه‌گذاران جمعا 1684میلیارد تومان اوراق آتی سکه خریداری کرده بودند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده رشد معاملات در هفته قبل مربوط به افزایش تقاضا برای خرید اوراق آتی سکه برای تحویل در شهریور97 بوده است. مطابق آمارهای این روند از شنبه 9دی‌ماه آغاز شد و در روز دوشنبه 11دی به اوج خود رسید. سرمایه‌گذاران شنبه هفته قبل جمعا 612میلیارد تومان اوراق آتی سکه خریدند که این مقدار در روز یکشنبه به 778میلیارد تومان و در روز دوشنبه فقط در طول یک روز به 824میلیارد تومان رسید. در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه قدری از عطش تقاضا برای این اوراق فروکش کرد و به‌ترتیب به 563، 453 و 514میلیارد تومان رسید.

با این حال محاسبات آماری نشان می‌دهد از جمع کل معاملات آتی سکه در مبادلات هفته قبل 93درصد یعنی رقمی معادل 3744 میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق آتی شهریور97 بوده است. براساس این اطلاعات سرمایه‌گذاران عمده اوراق مربوط به شهریور97 را بالاتر از قیمت یک میلیون 640هزار تومان خریداری کرده‌اند زیرا سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت هر سکه بهار آزادی احتمالا شهریور سال آینده بیش از یک میلیون و 640هزار تومان ارزش دارد.

اطلاعات آماری از وضع معاملات آتی سکه بهار آزادی در بورس‌کالا همچنین گویای این است که جمع ارزش کل این معاملات نسبت به سال قبل بیش از 90درصد رشد داشته است تا هفته آخر آذر‌ماه سرمایه‌گذاران جمعا 38هزارو 200میلیارد تومان معادل 9میلیارد دلار سکه خریداری کرده بودند که این مقدار دست‌کم 52درصد از ارزش کل معاملات بورس‌کالا را شامل می‌شد. اکنون با اضافه‌شدن ارزش کل معاملات هفته‌های اول و دوم دی‌ماه ارزش کل معاملات آتی سکه در بورس‌کالا به مرز 44هزار میلیارد تومان معادل 10میلیارد دلار رسیده است.

پیش‌بینی می‌شود که درصورت نزول شاخص‌های بورس و افزایش تقاضا برای خرید اوراق آتی سکه در بورس‌کالا که به جایگزین مناسبی در کنار اوراق بدهی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده، بر قیمت سکه در معاملات آتی بورس‌کالا تا پایان سال بار دیگر اضافه شود و این محصول به قیمت‌های گران‌تری دادوستد شود. به زعم تحلیلگران بخشی از دلایل رشد قیمت سکه در معاملات آتی بورس‌کالا افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی است که اکنون در محدوده 1300دلار است. این موضوع جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سکه را افزایش داده و به جایگزین مناسبی برای سایر اوراق بهادار تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید