• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32970
+
-

فعالان صنایع دستی  درگیر تامین مواد اولیه

نسیم زمانی| اصفهان - خبرنگار:

تامین مواد اولیه از جمله مشکلات صنایع به‌ویژه صنایع کوچک است. یکی از این صنایع که از این رهگذر دچار مشـــکلات فراوان شده، صنایع دستی استان است که به گفته فعالانش، مواد اولیه بدون واسطه و ارزان به دســت آنها نمی‌رسد. دراین باره با «عباس شیردل» رئیس اتحادیه صنایع دســتی استان، گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.


تامین مواد اولیه واحدهای صنفی تحت نظارت اتحادیه شما به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اتحادیه‌های اصفهان از چه طریق است؟

حدود 97 درصد از کارگاه‌های صنایع دستی کشور در قالب صنایع کوچک مشغول به فعالیت هستند و تامین مواد اولیه به یکی از مشکلات اصلی آنها تبدیل شده است، چراکه بدون واسطه و ارزان به دست آنان نمی‌رسد.

مواد اولیه از چه طریقی به دست تولیدکنندگان صنایع دستی می‌رسد؟

بخشی از مواد اولیه مانند ورق‌های مسی از طریق بورس عرضه می‌شوند و خرید آن در وزن زیاد امکان دارد و به صورت خرده‌فروشی به تولیدکنندگان صنایع دستی داده نمی‌شود و آنان نیز توان خرید در این حجم زیاد را ندارند. از این رو، با هزینه زیاد و با طی 3-4 مرحله واسطه‌گری به دست هنرمندان می‌رسد که هزینه و مالیات ارزش افزوده زیادی به آن تعلق می‌گیرد. 

چه اقداماتی برای حل این گونه معضلات شده است؟

چندی پیش، تعدادی از فعالان صنفی صنایع دستی کشور با رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دیدار کردند و در آن جلسه بخشی از مشکلات عنوان شد. درباره این معضل و روش تامین بهتر، ارزان و مستقیم مواد اولیه برای کارگاه‌های صنایع دستی تبادل نظر کردیم. همچنین مشکلات بیمه هنرمندان و اخذ غیرقانونی مالیات از این قشر بررسی شد، چون طبق ماده 142 قانون نظام مالیاتی اخذ مالیات از تولیدکنندگان صنایع دستی از پرداخت مالیات معاف هستند، ولی برخی کارمندان در اداره دارایی با نقض قانون از این قشر مالیات اخذ می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید