• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32220
+
-

همکاری‌های بانکی با اروپا در گرو رأی مجلس

نمایندگان آخرین لایحه از لوایح چهارگانه پیوستن ایران به FATF را این هفته بررسی می‌کنند

مجلس
همکاری‌های بانکی با اروپا در گرو رأی مجلس

 آنچنان که در برنامه کاری این هفته مجلس آمده، نمایندگان امروز- یکشنبه-لایحه « الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین تروریسم» یا همان CFT را بررسی خواهند کرد؛ اما 2مانع برای رسیدگی به این لایحه که گام آخر پیوستن ایران به FATF (گروه اقدام مالی) محسوب می‌شود وجود دارد. اول؛ دو نشست غیرعلنی مجلس برای بررسی ابعاد حادثه تروریستی اهواز و وضعیت اقتصادی کشور و دوم جبهه‌ای که از بیرون علیه مجلس و نمایندگان باز شده است. مخالفان پیوستن ایران به FATF همه سرمایه خودشان از پول و نیرو و تریبون را به‌کار گرفته‌اند تا راه پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF را ببندند؛ مخالفانی که شاخص‌ترین چهره‌های آنها آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد، نصرالله پژمان‌فر و جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و یا محمد دهقان نماینده مردم طرقبه است. اشتراک همه این چهره‌های اصولگرای مخالف با پیوستن ایران به FATF علاوه بر خاستگاه‌شان، سکوت‌شان در زمانی است که سعید جلیلی به‌عنوان دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی ضرورت پیوستن به این سازمان را مطرح کرده بود.

 دیروز عباس آخوندی‌، وزیر راه و شهرسازی در روایت خود از راهی که ایران برای پیوستن به این گروه ویژه اقدام مالی طی کرده، گفت: «بحث الحاق ایران به FATF از سال1387 مطرح شد و در سال1390 دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در نامه‌ای پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی را ضروری اعلام کرد.» به گزارش ایرنا، آخوندی ادامه داد: این مسئله در حالی طی 10سال گذشته در حوزه اقتصاد کلان ایران حل‌وفصل نشده و باقی مانده که یکی از مهم‌ترین عوامل عدم‌قطعیت ثبات اقتصادی در کشور است. با توافق هسته‌ای و برجام یک فضای مثبت در اقتصاد ایران به‌وجود آمد اما مبهم ماندن موضوع FATF و تسهیل نشدن امور بانکی، ما را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است.

آنچه از فشار این گروه‌های مخالف گفته می‌شود حجم پیامک‌های تهدیدآمیزی است که به نمایندگان ارسال می‌شود یا طومارهایی که در مناسبت‌های مذهبی علیه نمایندگان موافق جمع‌آوری می‌شود. حجم انبوه این پیامک‌ها آنقدری هست که برای حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جای سؤال باشد که منبع تامین مالی روزانه 1000پیامک علیه FATF کجاست؟ او پیش‌تر در گفت‌وگو با همشهری این سؤال را طرح کرده بود. از سوی دیگر طیف مخالف، اقدام به جمع‌آوری طومار علیه موافقان پیوستن ایران به FATF کرده‌اند؛ اتفاقی که در حاشیه نماز جمعه این هفته تهران تکرار شد و پیش از آن هم در مجلس یک‌بار چنین طومارهایی به نمایش گذاشته شده بود.

گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF یک سازمان بین‌دولتی است که با هدف مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف مالی شکل گرفته است. ایران برای همکاری‌های مالی با بانک‌های دنیا به‌ویژه در دوران تحریم، باید به این سازمان بین‌المللی بپیوندد. دولت روحانی 4لایحه برای پیوستن به FATF (گروه ویژه اقدام مالی) به مجلس داده است. از این 4لایحه 2لایحه اصلاح قانونی است که قبلا در مجلس تصویب شده و 2لایحه الحاق ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی که در محافل عمومی به پالرمو معروف است، آخر هفته گذشته در مجلس تصویب شد. لایحه اصلاح قانون مقابله با تامین مالی تروریسم قبلا در مجلس تصویب شده و آخرین لایحه نیز لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم است که امروز یا سه‌شنبه در صحن علنی بررسی می‌شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، پیش‌تر به همشهری درباره اهمیت پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی گفته بود: واقعیت قضیه این است که آمریکا ما را تهدید کرده و فعلا یک کورسویی باقی مانده که برخی متحدان ما مثل روسیه، چین و اتحادیه اروپا زیر بار این تحریم‌ها نروند و تنها راه روشن نگه داشتن این کورسو FATF است و این کشور‌ها به صراحت اعلام می‌کنند ایران نیز برای ادامه همکاری باید به این کنوانسیون بپیوندد تا بانک‌های ما تحریم نشوند. او گفته بود: منافع ملی من نماینده را ملزم می‌کند که از پیوستن به FATF حمایت کنم و مانع تحریم‌های بیشتر علیه کشور و مردم کشورم شوم.مخالفان بهانه می‌آورند که درصورت پیوستن به FATF، ایران از کمک به گروه‌های آزادیبخشی مثل حماس یا حزب‌الله باید چشم‌پوشی کند اما موافقان می‌گویند ایران با شرط و شروط خودش و با تعریفی که از مفهوم تروریسم دارد به این سازمان می‌پیوندد.

 FATF برای کشورهایی که به این سازمان می‌پیوندند 41توصیه دارد. ایران 8شرط دیگر برای پیوستن به این سازمان اضافه کرده است ازجمله آنها این است: معیار تشخیص گروه‌های تروریستی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی است.

لایحه CFT درصورتی که امروز در دستور کار مجلس قرار بگیرد به‌صورت یک شوری بررسی خواهد شد. به این معنا که موافق و مخالف درباره آن صحبت کرده و نهایتا رأی‌گیری می‌شود. مجلس وارد جزئیات نخواهد‌شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید