• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 30 مهر 1402
کد مطلب : 206591
+
-

همکاری‌های 2 پایتخت؛ موتور پیشران همکاری‌های ایران و چین

دیدگاه
همکاری‌های 2 پایتخت؛ موتور پیشران همکاری‌های ایران و چین

محسن بختیار‌؛  سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین

اجلاس همکاری‌های کمربند-راه به مناسبت دهمین سالگرد اعلام این ابتکار، در شهر پکن برگزار شد و مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف که به این ابتکار پیوسته بودند، در اجلاس حاضر شدند.
جمهوری اسلامی ایران، به ‌عنوان یکی از تمدن‌های کهن آسیایی و نقش بی‌بدیل در جاده ابریشم تاریخی و همچنین با توجه به موقعیت کم‌نظیر جغرافیایی برای پیوند شرق و غرب آسیا، در سال ۱۳۹۴ به این ابتکار پیوست. ابتکار کمربند-راه، بستر مناسبی برای تسهیل ارتباط کشورهای مسیر آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سیاسی و فرهنگی و همچنین فرصتی استثنایی برای تقویت ترانزیت کالا در چارچوب حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی است. ابتکار کمربند-راه را باید به مثابه یک نرم‌افزار و سکوی همکاری دانست که کشورهای مختلف می‌توانند در این قالب، ابتکارات بومی خود را برای توسعه‌ مناسبات ملی و فراملی در ابعاد گوناگون ارائه کنند،  بنابراین و در این چارچوب، هر سازمان ملی یا منطقه‌ای می‌تواند متقابلاً ارزش افزوده‌ای را به این ابتکار اضافه کند و از منافع حاصل از آن نیز بهره‌مند شود. امروز ابتکار کمربند-راه، در حوزه‌های بسیار گوناگون پیشرفت کرده است و علاوه بر حوزه‌های زیرساختی و ترانزیتی، شامل دیگر حوزه‌ها مانند راه ابریشم دیجیتال و توسعه مناسبات مردم با مردم است.
شهرداری تهران، به‌عنوان شهر خواهرخوانده با پکن، ظرفیت بسیار مناسبی برای همکاری با پکن دارد و همکاری‌های 2 پایتخت در قالب کمربند-راه می‌تواند به‌عنوان موتور پیشران همکاری‌های ایران و چین تلقی شود.
خوشبختانه شهردار محترم تهران نیز که از طرف دولت چین و همتای خود در پکن به چین دعوت شد، به‌خوبی از فرصت دیدار دوجانبه با شهردار پکن و سخنرانی در اجلاس کمربند-راه برای معرفی تهران و برنامه‌های مدیریت شهری تهران برای تحول پایتخت و تبدیل آن به شهر الگو استفاده کرد. دو طرف به توافقات و تفاهمات بسیار خوبی دست‌‌یافتند که می‌تواند نقطه عطفی برای گسترش مناسبات باشد.
بنابراین می‌توانیم در آینده امیدوار باشیم که از ظرفیت همکاری با چین برای توسعه فضا و امکانات شهر تهران به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمومی و مترو بیش از پیش استفاده کنیم.
امیدوارم مردم شریف تهران در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای ملموس سفر شهردار محترم تهران به پکن باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید