• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 1 مهر 1397
کد مطلب : 31301
+
-

قیمت‌ها خبر از تغییر فصل می‌دهند

امسال باغداران همدان نتوانستند نیاز بازار میوه را تامین کنند، برای جبران کمبود، میوه از شهرهای ارومیه و اشنویه وارد استان شد

بازار
قیمت‌ها خبر از تغییر فصل می‌دهند

آیدا شاکر|‌ همدان- خبرنگار:

با رسیدن ماه مهر نه تنها آب‌و‌هوای استان همدان به سردی گرایش پیدا می‌کند، بلکه بازار میوه نیز رنگ و بوی پاییز به خود می‌گیرد. سرمای بهاره و نابودی سردرختی‌های استان در سال‌جاری بازاریان میوه و‌ تره‌بار همدان را وادار کرد تا بیشتر اقلام سردرختی تابستانی امسال را از سایر استان‌ها تهیه کنند. 

همین امر باعث شد این میوه‌ها به نسبت سال‌های گذشته با رشد قیمت بیشتری مواجه شوند. علاوه بر این باغداران همدانی که هر ساله محصولاتشان را به خارج از استان می‌فرستادند به علت کمبود محصول و سرمازدگی قادر به فروش محصولاتشان به استان‌های مجاور نشدند. قدرت خرید اقشار مختلف مردم نیز در تابستان امسال به علت نوسانات قیمت‌ ارز و سایر مشکلات اقتصادی، پایین آمد و این موضوع سبب شد میوه‌های تابستانه امسال با اقبال روبه‌رو نشوند. بازار میوه و تره‌بار تابستانی استان که در این روزها به به، هلو، شلیل و گلابی خلاصه شده است، در حالی به اتمام می‌رسد که اغلب این اقلام قیمت بالایی دارند و بسیاری از خانواده‌ها آن‌ها را خریداری نمی‌کنند. در کنار این میوه‌ها، می‌توان ورود نوبرانه‌های پاییزی مانند نارنگی را نیز مشاهده کرد. فراموش نکنیم این رو‌زها که در ایام محرم و پخش نذری به سرمی بریم بازار میوه‌ به حاشیه رفته و همه تلاش مسئولان تنظیم بازار گوشت و برنج است.


شکستن قیمت‌ها

مدیر صنف بارفروشان میوه و تره‌بار استان همدان با تأکید بر صدمات سرمای بهاره به میوه‌های استان بیان می‌کند: از آن‌جا که امسال باغداران همدان نتوانستند نیاز بازار میوه همدان را تامین کنند، برای تامین نیاز این بازار بیشتر سردرختی‌ها از شهرهای ارومیه و اشنویه وارد استان شد. این روزها در مجموع بازار با کمبود مواجه نیست و هلو و شلیل وارد بازار استان شده‌ است، هرچند که با قیمت بالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
«سید علی وفا» با اشاره به علت افزایش نرخ میوه‌ها می‌گوید: سرمازدگی محصولات باعث کمبود میوه در استان شد و در ماه اخیر به علت تعداد زیاد مراسم‌ عروسی در استان و نیاز به تامین میوه، قیمت‌ میوه‌ها بالا رفت، البته در روزهای اخیر با پایان یافتن مراسم عروسی کم کم این قیمت‌ها نیز شکسته شده‌ است.


 کمبود انگور

وی می‌افزاید: در حال حاضر هلو و شلیل به مقدار کافی در بازار وجود دارد، هرچند این مقدار به حدی نیست که در سردخانه‌ها انبار شده و در ماه‌های آینده وارد بازار شوند. بازار امسال با کمبود انگور عسگری مواجه شد که علت این مساله کمبود انگور استان فارس بود که عموما تامین کننده این نوع انگور در بازار همدان است.
وفا اظهار می‌کند: بار نوبرانه‌های پاییزی که شامل نارنگی است از استان مازندران وارد استان همدان می‌شود و از این لحاظ کمبودی وجود ندارد، هرچند سیب درختی در بازار پاییز با کمبود روبه رو است.
مدیر صنف بارفروشان میوه و تره‌بار استان معتقد است: اگرچه میوه و تره‌بار جزو اقلام ضروری خانواده‌ها خصوصا در مهمانی‌ها و مجالس به شمار می‌آید اما مردم باید تلاش کنند در زمان کمبود میوه‌ها در بازار مدارا کنند تا مشکلات برطرف شود.


 میوه اولویت نیست

وی با اشاره به اینکه با آغاز ایام محرم میوه و تره‌بار براساس برنامه‌های سازمانی جزو نیاز اساسی بازار استان نیست، بیان می‌کند: در روزهای پیش‌رو با توجه به افزایش نذورات و نیاز بازار به گوشت، مرغ، برنج و اقلامی مانند این‌ها، تمام وقت این نهاد با کمک اداره صنعت، معدن و تجارت استان به تنظیم بازار این اقلام ضروری معطوف شده است و به همین خاطر میوه و تره‌بار این روزها در اولویت ما نیست، اگرچه از آن‌جا که برداشت میوه‌های تابستانی به اتمام رسیده است طبعا میزان این اقلام در بازار استان رفته رفته رو به پایان است.

«مهدی نجفیان» می‌افزاید: تمام توان ما در این ایام متمرکز به تامین گوشت مورد نیاز بازار است و در تلاش هستیم با توزیع گوشت منجمد و همچنین گوشت گرم وارداتی از افزایش نرخ این کالا در ایام محرم جلوگیری کنیم.
نجفیان همچنین با اشاره به نرخ شکر می‌گوید: این کالا نیز در این روزها متقاضی فراوانی دارد و ما توانسته‌ایم نرخ آن را ثابت نگه داریم. هرچند دولت درصدد است برای حمایت از کارخانه‌های تولیدکننده قند و شکر مبلغ کمی به نرخ آن بیفزاید، گرچه این موضوع هنوز به ما ابلاغ نشده است. 
وی اضافه می‌کند: تمام این تدابیر از سوی سازمان برای کنترل قیمت‌ها در این ایام به کار گرفته شده است، اما تا امروز هیچ دستورالعملی برای بازار میوه و تره بار به ما داده نشده و این بازار به هیچ روی در اولویت کاری ما نیست.


توقف توزیع گوشت مرغ

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان همدان از توزیع گوشت مرغ برای کنترل قیمت آن در بازار خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: توزیع گوشت مرغ که در روزهای اخیر توسط سازمان انجام شد، برای ثبات قیمت این کالا اکنون متوقف شده است.مهدی نجفیان ادامه می‌دهد: نرخ تخم مرغ با کاهش 3 درصدی شانه‌ای 14 تا 17 هزارتومان به فروش می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید