• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
یکشنبه 3 تیر 1403
کد مطلب : 228039
+
-

پول برند می‌دهند محصول تقلبی می‌خرند

مریم سرخوش  - روزنامه‌نگار

وضعیت بازار لوازم آرایشی-بهداشتی در ایران چیزی شبیه بازار خودرو است که در شکل قانونی، انحصار آن با تولیدکنندگان داخلی است، اما یک تفاوت مهم دارد: انواع و اقسام لوازم آرایشی خارجی با کمترین نظارت‌ها در بازار مصرف جولان می‌دهند. نه‌تنها کسی سراغ گردانندگان این بازار پنهان و معیوب اقتصادی نمی‌رود، بلکه در مورد عوارض خطرناک آنها و جلوگیری از رونق این بازار تاکنون اقدام خاصی از سوی وزارت بهداشت و سایر سازمان‌ها صورت نگرفته است.
بررسی بازار مصرف نشان می‌دهد استفاده از محصولات ایرانی در زمینه لوازم آرایشی در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده، اما همچنان به نقطه مورد انتظار و منطبق با سیاست‌های ممنوعیت واردات این کالاها نرسیده است. هنوز هم بیشترین میزان ارزش بازار در اختیار محصولاتی است که به شکل‌های مختلف و به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند. بر اساس اعلام انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران  از بازار 2.5میلیارد دلاری لوازم آرایشی – بهداشتی 2.1میلیارد دلار را کالاهای قاچاق و تقلبی تشکیل می‌دهند و خطر جدی در کالاهایی است که حتی قاچاق هم نیستند و با مواد تقلبی و آسیب‌زا به نام برند اصلی تولید و عرضه شده‌اند. اخبار متعددی هم از کشف انبارهای نگهداری این محصولات تقلبی و تاریخ مصرف‌ گذشته منتشر می‌شود. طی همین چند روز گذشته و در خرداد امسال، ۲۰۱۳قلم انواع لوازم آرایشی-بهداشتی قاچاق به ارزش یک میلیارد تومان در لرستان، 7هزار قلم انواع لوازم آرایشی خارجی قاچاق در محدوده ناصرخسرو تهران با ارزش 2میلیارد تومان‌و4هزار قلم لوازم‌ آرایشی تاریخ مصرف گذشته به ارزش 300میلیون تومان در کاشان کشف شده است.
 همین چند روز پیش، محمود آل‌بویه، مدیر کل امور فراورده‌های آرایشی-بهداشتی در این ‌باره گفته بود: ‌در این بازار، مصرف‌کننده بیشتر پول برند اصلی را می‌پردازد، اما محصول تقلبی می‌خرد. راهی هم برای تشخیص آنکه این کالای قاچاق اصل است یا تقلبی ندارد. منظور از محصول تقلبی هم این است که محصولات به‌صورت زیرزمینی پر می‌شوند و صرفا ظرف و بسته‌بندی فراورده مشابه محصول خارجی است.  در این شماره از ضمیمه تندرستی، بازار لوازم آرایشی – بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته و در گفت‌وگو با متخصصان راهکارهایی ارائه شده است تا بتوان با اطمینان بیشتر محصولات اصلی را خریداری کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید