• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2796
+
-

فوق‌العاده

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

تیغ طنز توییتر فارسی بر گلوی ایده‌های فضایی

توییتر فارسی، دیروز حسابی سرگرم اتفاق‌های روی‌داده در کشورمان بود و بخش زیادی از کاربران، به سنت شیرین توییتر فارسی، بسیاری از رویدادها و جریان‌ها را به تیغ طنز ویران‌کننده و معنادار خود سپردند. یکی از موضوعاتی که دیروز حسابی کاربران را مشغول به‌خود کرد، ایده‌های عجیب، غیرواقعی و در ذات خود خنده‌داری بود که برخی از کاربران مطرح می‌کردند. از بازگشت چهره‌های مضحک و بدون پایگاه مردمی گرفته تا تغییر عادات مردم در آینده فرضی پیش‌رو، هر چیزی دیروز مایه خنده بسیاری از کاربران توییتر بود.

یک موضوع اصلی دیگر که کاربران توییتر حسابی با آن خوش گذراندند، واکنش‌ها و فعالیت‌های گروهک منافقین یا همان سازمان تروریستی مجاهدین خلق بود. پیدا کردن توییت‌های به‌خصوص طنز علیه مریم رجوی سرکرده این گروهک، یکی از کارهایی بود که دیروز به راحتی می‌شد در توییتر فارسی انجام داد. عمق نفرتی که کاربران از این شخصیت داشتند، به خوبی در توییت‌های آنها نمایان بود و بار اصلی نمایش این تنفر را کاربرانی که طنازی بیشتری داشتند به‌عهده گرفتند. این یکی از توییت‌‌های کاربران در این‌باره است: «خود مریم رجوی هم هرازگاهی میره جلوی آینه و به‌خودش فحش می‌ده.»

در بخش دیگری از توییت‌ها، اظهارنظر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا دستمایه توییت‌های جدی و طنز کاربران شد. خیلی از کاربران با یادآوری صحبت‌های ضد‌ایرانی چند وقت پیش او درباره مردم ایران، به‌شدت به او حمله کرده و موضعگیری‌های مداخله‌جویانه او را به‌شدت محکوم کردند.

این توییت با استقبال زیاد کاربران در توییتر مواجه شد: «معتقده ایرانیا نباید به کشورش برن چون همشون یک تروریست بالقوه هستن، امروز بیانیه می‌ده و از تجمعات اعلام حمایت می‌کنه. خودتی عزیزم!»

حتی کارل شارو طنزپرداز مشهور لبنانی در توییتر هم صحبت‌های ترامپ و دیگرمقامات آمریکایی را به سخره گرفت و در توییتی رفتارهای دوگانه او را آشکار کرد: «به یکباره شاهین‌های سیاست آمریکا (دست‌راستی‌های افراطی جنگ‌طلب)، عاشق مردم ایران می‌شوند. این معجزه کریسمس است.»  در میان موج سنگین برخورد طنازانه با رفتارها و ایده‌های عجیب و فرازمینی مطرح شده در روزهای گذشته، برخی کاربران هم در توییت‌هایی از دولت خواستند صدای اقشار تحت فشار جامعه را بشنود و به حقوق شهروندی آنها احترام بگذارد.

چادرهای کارتنی برای بی‌خانمان‌های بلژیک

بلژیک برای حل معضل کمبود پناهگاه برای بی‌خانمان‌ها در زمستان، به‌صورت آزمایشی چادرهای کارتنی در اختیار آنها گذاشته است. بی‌بی‌سی در این‌باره گزارش داده است که این چادرها، به راحتی قابل حمل هستند و می‌توانند مشکل قانونی چادر زدن در بروکسل - پایتخت بلژیک - را حل کنند. در این شهر، چادر زدن ممنوع است و پلیس با بی‌خانمان‌هایی که چادر می‌زنند مقابله می‌کند. با این حال پر بودن گرمخانه‌ها در زمستان، باعث می‌شود بسیاری از بی‌خانمان‌ها در زمستان‌های سرد بی‌سرپناه بمانند. حدود 2600بی‌خانمان در خیابان‌های بروکسل زندگی می‌کنند. این چادرهای جدید، توسط یک کارخانه سازنده کارتن اهدا شده‌اند و توسط زندانیان در یک زندان آماده می‌شوند. قرار است درصورت موفقیت این طرح آزمایشی، اهدای چادر کارتنی از سال آینده به‌صورت گسترده در بلژیک انجام شود.

رتبه ایران در تعداد فارغ‌التحصیلان فنی مهندسی در دنیا

ایران بعد از چین، ‌هند، آمریکا و روسیه، بیشترین فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی را دارد. این رشته‌ها که در مجموعSTEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) خوانده می‌شوند یکی از ضرورت‌های پیشرفت هر کشوری به شمار می‌روند و در کشورهای پیشرفته دنیا کاملا جدی گرفته می‌شوند. براساس آماری که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران منتشر کرده، ایران سالانه 335هزار دانشجو در این رشته‌ها تربیت می‌کند. این میزان البته فاصله بسیار زیادی با کشور چین دارد که سالانه 4.7میلیون دانشجوی فنی-مهندسی در آن فارغ‌التحصیل می‌شوند. هند (2.6میلیون)، آمریکا (568هزار) و روسیه (561هزار) قبل از ایران قرار دارند و اندونزی (206هزار) و ژاپن (195هزار) ایران را تعقیب می‌کنند. دیگر کشورهای دنیا، مجموعا 3.4میلیون دانشجوی فنی-مهندسی تربیت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید