• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2659
+
-

آغاز ساخت گذر فرهنگی پایتخت تا آخر سال

فضاهای قدیمی خیابان لاله‌زار مثل گراند هتل، تئاتر نصر، تئاتر پارس و... پاتوق فرهنگی جدید شهر تهران خواهند شد

گزارش
آغاز ساخت گذر فرهنگی پایتخت تا آخر سال

عباس ثابتی‌راد/ خبرنگار:

 لاله‌زار نیم قرن پیش قلب تپنده تهران بود، اما حالا قرار نیست برگردیم به گذشته.

قرار است اگر اتفاق  فرهنگی جدیدی در تهران رخ دهد، از این فضاها شکل بگیرد. قرار است تهران جدید، بستر اتفاقاتی باشد از جنس فرهنگ. تئاتر نصر، تئاتر پارس، گراند‌هتل، سینما ایران و برخی فضاهایی که در گذشته این شهر نقش داشتند، قرار است پاتوق فرهنگی هنرمندان و اندیشمندان باشند. شهردار تهران در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر شهر یک‌بار دیگر از لاله‌زار گفت و اینکه امیدوار است بتوان منطقه لاله‌زار را به منطقه گردشگری و فرهنگی تبدیل کرد.

پیش از این هم محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با همشهری گفته بود: لاله‌زار جایی برای یادآوری خاطرات فرهنگی و هنری تهران قدیم است. لاله‌زار برخوردار از  تعداد قابل توجهی سینما  و تئاتر و محل‌هایی برای حضور هنرمندان سینما و تئاتر بود. انتظار می‌رفت که این پهنه روند خاطره‌آفرینی را شکل دهد، اما به‌خاطر اختلاف دیدگاه این اتفاق رخ نداد، ولی حالا شهردار منطقه12 تهران خبر از توافق اولیه با صنف الکتریکی برای آغاز عملیات اجرایی ساخت این گذر فرهنگی در قلب پایتخت می‌دهد.

به گزارش همشهری، دیروز هم پیمان حسین محسنی با اشاره به اجرای طرح پایلوت (آزمایشی) بخش شمالی خیابان لاله‌زار محدوده کوچه برلن تا جمهوری تا پایان سال گفت: ما با همکاری و همراهی کسبه منطقه، قصد داریم تا کوچه برلن را که پیش از این کار کف‌سازی‌‌اش به اجرا درآمده بود به خیابان جمهوری متصل کنیم و در تقاطع لاله‌زار - جمهوری آرامسازی ترافیکی را به اجرا درآوریم. این طرح را قبل از پایان سال96 شروع خواهیم کرد.

برای اجرای این کار، هم نظر اتحادیه را گرفتیم و هم قصد داریم نظر کسبه را اخذ کنیم تا اگر قرار است اتفاقی در آن منطقه بیفتد، با نظر مردم و کسبه محلی آنجا صورت گیرد. وی از آماده شدن طرح اولیه جداره‌سازی و کف‌سازی‌ خیابان لاله‌زار خبر داد و افزود: با توجه به سبقه فرهنگی که خیابان لاله‌زار دارد، براساس آنچه دکتر نجفی، شهردار تهران طرح کرد، بناست یک پاتوق فرهنگی در این محدوده از شهر شکل بگیرد. بر همین مبنا و با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی خیابان لاله‌زار در تهران قدیم، طرحی اجتماعی و فرهنگی نیز در حال تدوین است.

هماهنگی اولیه با صنف الکتریکی انجام شده‌ است تا بتوانیم در سال 96بخشی را به‌عنوان کار پایلوت انجام دهیم. 

 

کاری زمان‌بر برای احیای تاریخ

باززنده‌سازی‌ خیابانی که سال‌هاست دیگر نه رنگی از گذشته دارد و نه نشانی، کاری سخت و بسیار زمان‌بر خواهد بود. اگر قرار باشد لاله‌زار دوباره همان جامه را به تن کند و برگردد و فضایی باشد برای فعالیت‌های فرهنگی بی‌شک نیاز به همراهی و همکاری بیشتر فعالان فعلی این محدوده از خیابان دارد.

محسنی با اشاره به همکاری بسیاری از کسبه برای جداره‌سازی و نماسازی این خیابان به همشهری گفت: همزمان با کف‌سازی‌ کار جداره‌سازی‌ در این خیابان را دردست اجرا داریم.

هم‌اکنون چند مالک که در لاله‌زار ساختمان‌های بزرگ دارند، برای جداره‌سازی توسط خودشان اعلام آمادگی کرده‌اند. معاونت فنی و عمرانی و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در این طرح کمک‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا ساماندهی خیابان لاله‌زار به‌صورت جدی صورت گیرد.

شهردار منطقه12 در ادامه با اعلام اینکه مطالعات فرهنگی و اجتماعی منطقه12 در دست تهیه است، افزود: امیدواریم در سال‌جاری مطالعات اجتماعی و فرهنگی این منطقه را به اتمام برسانیم.

به گفته وی، شهرداری تهران چند نقطه هدف در سال‌جاری در محدوده خیابان لاله‌زار معرفی کرده‌است.

 او گفت: چند سینما و تئاتر و فضای فرهنگی از قبل در این منطقه وجود داشته‌است. ما قصد داریم با همکاری صاحبان این فضاها، آنها را بازسازی و به پاتوق فرهنگی تبدیل کنیم.

منظور از پاتوق فرهنگی ایجاد فضایی برای معرفی تهران قدیم است. این پاتوق‌ها در اختیار فرهنگیان و هنرمندان قرار خواهد گرفت تا خدمات فرهنگی متنوع و گسترده در این محدوده ایجاد شود.

 

   ضرورت مشارکت شهروندان

 

به گفته محسنی، شهردار منطقه12 تجربه پیاده‌راه‌سازی‌ لاله‌زار هیچگاه تا به این اندازه مشارکت کسبه را به همراه نداشت.

او افزود: ما برای نخستین‌بار در سال85 برای ساخت پیاده‌راه در منطقه12 حرکت را شروع کردیم. در آن سال بسیاری از کسبه نسبت به ایجاد این تغییر مقاومت می‌کردند.

جالب است که الان خود این کسبه به‌دنبال ایجاد پیاده‌راه هستند؛ البته نه هر جا بلکه براساس طرح و برنامه و در کریدور گردشگری منطقه باید این کار انجام شود.

وی به شکل‌گیری برخی فضاهای قدیمی در فرایند جداره‌سازی‌ در خیابان لاله‌زار اشاره کرد و افزود: مطمئنا در جداره‌سازی‌ تلاش می‌کنیم با برداشت بخش قدیمی، شبیه آنچه در گذشته بوده را اجرا کنیم.

مثلا  اگر در جایی گراندهتل موجود بود، موقع باززنده‌سازی‌ جداره، حتما تمامی اجزای آن به اجرا درخواهد آمد.

اینکه برای برگرداندن کاربری هتل موفق می‌شویم یا نه، زمان باید آن را مشخص کند.

این اظهارات پایانی محسنی به‌گونه‌ای از مداخله شهرداری در ساخت قلب فرهنگی پایتخت پرده بر می‌دارد.

اینکه قرار نیست شهرداری همه کارهای مربوط به شهر تهران را به تنهایی انجام دهد.

او گفت: تهران زمانی تهران می‌شود که مشارکت مردم وجود داشته باشد.

برای برانگیختن‌ مشارکت مردم باید نشانه‌هایی را ارائه کنیم تا شهروندان برای مشارکت بیشتر جذب شوند.

تهیه طرح و اعمال نظر کسبه و ساکنان در طرح‌ها بخشی از این نشانه‌هایی است که می‌تواند مشارکت پذیری شهروندان را افزایش دهد.

شاید این روزها نشانه‌ها برای مشارکت بیشتر شهروندان برای همکاری بیشتر با شهرداری کم نباشد.

قطعا شکل‌گیری جایی مثل لاله‌زار، می‌تواند یک نقطه تحول باشد؛ نقطه‌ای که از مشارکت شهروندان و مدیریت شهری برآمده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید