
نمایشگاهیدرآسمان
یک روز گرم خردادی در طبقه منفی یک مجموعه فرهنگی آسمان لابهلای ممتازترین محصولات مد و لباس ایران

مسعود میر - روزنامه نگار
نوشتهاند« کشف ایران» یعنی کشف خویشتن و پوشاک میتواند زبان این شناخت باشد و اینگونه سیزدهمین جشنواره مد و لباس را از روز هفدهم خرداد آغاز و بیستودوم خرداد را بهعنوان روز اختتامیه معین کردند. جشنواره در 5بخش لباس کاربردی، لباس مفهومی، کیف و کفش، زیورآلات و طراحی پارچه درحالی در مجموعه فرهنگی هنری آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد که در مرحله نهایی حدود 150اثر از 96هنرمند به مرحله بازدید
علاقهمندان رسید.
اثر: لباس
شاید خیلیها بگویند که با توجه به برگزاری 13دوره از جشنواره مد و لباس، چرا نبض بازار پوشاک ایران و البته مد کشور در دست تپشهای خلاقانه به نمایش درآمده در جشنواره نیست. جواب این سؤال را از زبان مشاور هنری جشنواره بخوانید: «آنچه جریان و روند و شمایل لباس مردمان را تغییر میدهد، حکایت تولید است و تولید هم در عرصهای به نتیجه میرسد که تقاضا داشته باشد. صنعت پوشاک ایران مثل همه جای دنیا ابزارهای تولیدی دارد، ولی جشنواره مد و لباس نه عرصهای برای تولید انبوه، بلکه اتمسفری است برای هوای مطبوع. بهعبارتی قرار نیست در این جشنواره محصولی خرید و فروش یا برای تولید انبوه برگزیده شود، بلکه قرار است پوشاک بهعنوان یک اثر هنری برای ایده دادن و الهامبخش بودن به حرفهایهای این صنعت به نمایش گذاشته شود.» شریفرضوی درواقع به زبان ساده توضیح میدهد که برخی وعدهها در ادوار گذشته مبنی بر صنعتیسازی و تولید انبوه آثار نمایشگاه اصلا منطقی نبوده و البته هیچگاه هم به نتیجه نرسیده است. استدلالش هم بسیار منطقی است که میگوید: «تولید با مد، 2صنعت متفاوت است.»
بیو اینستا و cfda آمریکا
شعارهای الکی و وعدههای دولتی را باید کنار بگذاریم. واقعیت این است که در صنایع خلاق نیاز به ستارهسازی وجود دارد. پوشاک و مد از این قاعده مستثنا نیستند و این در حالی است که به لفظ و زبان، هر فرد میتواند در بیوی اینستاگرام خودش بنویسد طراح مد و لباس، اما در همین جمع خاص که برای شرکت و بازدید از جشنواره مد و لباس دور هم جمع میشوند هم کسی بهترین طراحان لباس مملکت را نمیشناسد. تمام آنچه به حوزه مد و لباس مربوط میشود در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد به یک کارگروه سپرده شده و عرصه وسیع تنوع فعالیتها و نظارتها بیش از هر چیز ایجاب میکند که این کارگروه بدل به معاونت یا لااقل نهاد قدرتمندتر شود.
CFDA یا همان شورای طراحان مد آمریکا با تعداد اعضای محدود، اما با قدرت بسیار بالا عملا کنترل بخش مهمی از بازار پوشاک دنیا را در اختیار دارد، اما به قول برگزارکنندگان این دوره از جشنواره مد و لباس، بهدلیل مسائل سادهای که در ادوار گذشته بهوجود آمده بسیاری از فعالان مهم این حوزه سالها با جشنواره قهر بودهاند و درحالیکه جشنواره سیزدهم مد و لباس بهمن گذشته برگزار نشد و به خردادماه امسال رسید، فقط و فقط آشتی و وفاق مدنظر برگزارکنندگان است.
قرار نیست در این جشنواره محصولی خرید و فروش یا برای تولید انبوه برگزیده شود، بلکه قرار است پوشاک بهعنوان یک اثر هنری برای ایده دادن و الهامبخش بودن به حرفهایهای این صنعت به نمایش گذاشته شود.
به قول برگزارکنندگان این دوره از جشنواره مد و لباس، بهدلیل مسائل سادهای که در ادوار گذشته بهوجود آمده بسیاری از فعالان مهم این حوزه سالها با جشنواره قهر بودهاند و درحالیکه جشنواره سیزدهم مد و لباس بهمن گذشته برگزار نشد و به خردادماه امسال رسید، فقط و فقط آشتی و وفاق مدنظر برگزارکنندگان است.