• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23836
+
-

گردهمایی سفرا در پایتخت

بیش از 140 سفیر ایران با حضور در تهران راهبردهای ایران را در دوران تحریم مرور می‌کنند

سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور این هفته در تهران هستند، مناسبت این گردهمایی شرکت در سمینار سالانه‌ای است که با هدف مرور تحولات، بررسی روابط دوجانبه و بررسی اولویت‌های کشور برگزار می‌شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه‌درباره جزئیات این گردهمایی گفته است: نخستین سمینار سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دولت دوازدهم، پس از دیدار وزیر و مدیران وزارت امور خارجه و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با مقام معظم رهبری و حضور در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی رئیس محترم جمهور آغاز به‌کار می‌کند.

قرار است روسای قوای مقننه و قضاییه نیز با حضور در این گردهمایی سخنرانی کنند. معاون اول رئیس‌جمهور و برخی وزرا و دیگر مقامات اقتصادی نیز ازجمله مهمانان و سخنرانان این گردهمایی تخصصی خواهند بود. این نخستین نشست سفرای جمهوری اسلامی بعد از خروج آمریکا از برجام است. با توجه به در پیش بودن بازگشت تحریم‌های آمریکا، در این گردهمایی که با حضور بیش از 140سفیر جمهوری اسلامی برگزار می‌شود، راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دوران پساتحریم به سفرای کشورمان ابلاغ خواهد شد. در هفته‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران با فرستادن مامورهای ویژه به سراسر دنیا، تمهیداتی برای مقابله با تحریم‌های پیش روی آمریکا علیه کشورمان اندیشیده است. وزارت خارجه در دوران جدید راهبردهای اقتصادی را در محور فعالیت‌های خود قرار داده و برخی سفرای خود را با همین رویکرد منصوب کرده است. ازجمله مهم‌ترین آنها تصمیم برای انتصاب عبدالناصر همتی مدیرعامل سابق بیمه مرکزی و از شاخص‌ترین چهره‌های اقتصادی کشور به‌عنوان سفیر ایران در چین ـ ‌کشوری که بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ایران در دوران تحریم‌ها بوده ـ ‌است.   به‌گزارش ایسنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفته است: با توجه به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و با مدنظر قرار دادن شرایط جدید کشور و تحولات جهانی و لزوم توجه بیش از پیش به‌مباحث اقتصادی، بخش عمده‌ای از نشست‌ها، تبادل‌نظرها و دیدارهای این سمینار در مقایسه با سمینارهای گذشته به موضوعات اقتصادی و نحوه تعامل سفارتخانه‌های ایران با بخش‌های خصوصی و دولتی کشور متوقف فیه و برقراری ارتباط با همتایان داخلی آنها به‌منظور مواجهه با شرایط جدید اختصاص خواهد یافت. در این سمینار سفرای جدید ایران که بتازگی برای ماموریت برگزیده شده‌اند هم حضور دارند. در هفته‌های اخیر مرتضی رحمانی موحد به‌عنوان سفیر ایران در توکیو، عبدالناصر همتی به‌عنوان سفیر ایران در پکن، پروین فرشچی به‌عنوان سفیر جدید کشورمان در فنلاند، مسعود اسلامی به‌عنوان سفیر جدید ایران در دوبلین و منوچهر مرادی نیز به‌عنوان سفیر جدید ایران در کی‌یف منصوب شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید