• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23728
+
-

۳۰ درصد «تریاک» افغانستان از مسیر ایران به اروپا می‌رود

۳۰ درصد «تریاک» افغانستان از مسیر ایران به اروپا می‌رود

معاون مقابله با عرضه، تقاضا و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: حدود ۳۰ درصد از تریاک تولید شده در افغانستان برای ورود به اروپا از مسیر ایران می‌گذرد.

به گزارش ایسنا، سردار اسدالله هادی‌نژاد با اشاره به همجواری ایران با بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک دنیا گفت: در زمان ورود نیروهای ائتلاف به افغانستان حدود
۲۰۰ تن تریاک در این کشور تولید می‌شد؛ درحالی‌که پس از خروج این نیروها از مرزهای افغانستان تولید تریاک در این کشور به بیش از ۶ هزار تن می‌رسد. کشور افغانستان در مدت ۱۳ساله توانسته حدود ۳۲برابر تولید تریاک خود را افزایش دهد.

معاون مقابله با عرضه، تقاضا و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه کشور افغانستان در حال حاضر حدود ۹هزار تن تریاک تولید می‌کند، افزود: براساس تحقیقات و آمارهای نیروی انتظامی ایران، میزان تریاک تولید شده در افغانستان بسیار بیشتر از آمارهای جهانی اعلام شده است و حدود ۳۰درصد از تریاک تولید شده در افغانستان برای ورود به اروپا از مسیر ایران گذر می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی بازار تریاک، کشورهای اروپایی هستند، اظهار کرد: قاچاقچیان مختلف با عبور دادن مواد تولید شده در افغانستان و نفوذ به اروپا می‌توانند قیمت مصرف‌کننده مواد‌مخدر را تا ۱۰۰درصد افزایش دهند.

وی با اشاره به اقدامات مقابله‌ای ایران با قاچاق مواد‌مخدر، تصریح کرد: به واسطه اقدامات گسترده ستاد مبارزه با مواد مخدر در مرزهای مشترک ایران و افغانستان در حال حاضر هیچ کاروان قاچاق مواد‌مخدر توان ورود به کشور را ندارند و مواد‌مخدر تولید شده در کشور افغانستان در شرایط خاص از طریق کوله‌بار وارد کشور می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید