• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23304
+
-

نقش صرفه‌جویی در کاهش خاموشی‌‌ها

مهدی آهنین‌پنجه| مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم:

 قطع‌ برق در روزهای اخیر پدیده‌ای سراسری است و اختصاص به استان قم ندارد. این قطعی به صورت مقطعی و با هدف جلوگیری از قطعی‌های طولانی‌مدت است. به دنبال این هستیم که با ایجاد سامانه‌های اطلاع‌رسانی، قطعی‌های کوتاه‌مدت را هم به مردم اطلاع‌رسانی کنیم تا از حجم مشکلات آنان هنگام خاموشی کاسته باشیم. در این مورد شماره تلفن 121 و سامانه پیامکی شرکت توزیع نیروی برق استان از قبل فعال‌تر شده است تا به سهم خود بتوانیم پاسخ‌گوی مردم باشیم. شهروندان نیز در این شرایط که کشور با کمبود و محدودیت منابع آب و برق روبه‌‌روست، باید نهایت همکاری را با ما داشته باشند تا با صرفه‌جویی بیشتر و مصرف بهینه، برق در استان و شهر کمتر قطع شود. اکنون مصرف آب و برق در کل کشور با توجه به گرمای شدید تابستان به حداکثر میزان رسیده و در قم با توجه به اقلیم و آب و هوای خشک و کویری، میزان مصرف برق افزایش جالب توجهی یافته است. سال گذشته در استان، ۸۰ مگاوات خاموشی داشتیم و امسال دست‌کم سهم استان از این نظر ۶۰ مگاوات است که مشکلاتی برای شهروندان در پی دارد؛ اما با صرفه‌جویی مردم و همکاری اداره‌ها از حجم خاموشی‌های تابستانی به میزان شایان توجهی کاسته خواهد شد. با تدبیر استاندار قم و تأیید مصوبه از سوی دولت مبنی بر تغییر ساعت کاری اداره‌های قم، امیدواریم چون سال گذشته مصرف برق در اداره‌ها و نهادهای استان کاهش یابد؛ همچنین به دفتر حوزۀ معاونت وزیر نیرو درخواست داده‌ایم خاموشی‌ها در داخل استان مدیریت شود. چراکه اشراف کار در این صورت بیشتر و بهتر خواهد بود. 

 از اداره‌ها و دستگاه‌های استان می‌خواهیم ساعت 13:30 ظهر که زمان پایان فعالیت اداری است، برای کمک به جریان مدیریت بهینه مصرف، برق خود را از مدار خارج کنند تا مردم در تابستان امسال خاموشی‌های کمتری داشته باشند. یکی دیگر از اقدام‌های ما در ارتصباط با نهادها و اداره‌های استان، نصب کنتورهای هوشمند است تا میزان مصرف برق آن‌ها به شکل مستمر و دقیق رصد شود و گزارش‌های اخذشده نیز به نظر مقام‌های عالی استان برسد. باید از برخی اداره‌ها و دستگاه‌ها که در سال گذشته همکاری بیشتری در این مورد کرده‌اند، قدردانی کنیم. از جمله شرکت آب و فاضلاب شهری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، شهرداری قم، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت مخابرات استان، شرکت شهرک‌های صنعتی، شرکت آب و فاضلاب روستایی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و بانک ملت. با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که برای صرفه‌جویی در مصرف برق در بخش‌های مختلف امضا شده است، انتظار داریم تابستان امسال در بخش صنعت در مجموع 42 مگابایت، در بخش کشاورزی 17 مگابایت، مشترکان عمومی و اداری 5 مگابایت، مشترکان تجاری یک مگابایت و جایگاه‌های سی‌ان‌جی در استان نیز 2/3 مگابایت بین ساعت‌های 14 تا 16 صرفه‌جویی داشته باشیم. 
 علاوه بر این‌ها با ستاد اقامه نماز استان و هیأت امنای مساجد قم تعامل و ارتباط خوبی داشته‌ایم تا در این زمینه صرفه‌جویی جالب توجهی - با توجه به این که در استان بیش از هزار مسجد و حسینیه وجود دارد صورت گیرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید