• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225380
+
-

به ازای هر اتوبوس 97هزار یورو صرفه‌جویی کردیم

شهردار تهران با ارائه آمار و ارقام قرارداد خرید اتوبوس‌های چینی و قیمت آنها، به سؤالات و ابهامات درخصوص این قرارداد پاسخ داد

به ازای هر اتوبوس 97هزار یورو صرفه‌جویی کردیم

فرخنده رفائی-روزنامه‌نگار

روز گذشته علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران ضمن پاسخ به برخی شبهات و ابهامات درخصوص قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی از چین، در زمینه آمار و ارقام و قیمت این اتوبوس‌ها نیز توضیحاتی ارائه کرد تا پرونده شبهات و ابهامات درخصوص این قرارداد بسته شود.
شهردار تهران درخصوص انتقادی که در زمینه ترجیح خرید خارجی به جای خرید داخلی عنوان شده بود،به صرفه مالی قرارداد با چین  اشاره کرد و گفت: قبل از سفر بنده به چین، پیشنهادات و نامه‌های رسمی خودروسازان داخلی به شهرداری تهران حکایت از قیمت۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار یورویی هر دستگاه اتوبوس داشت و مبلغی که در وزارت کشور توافق و صورتجلسه شد ۳۲۳هزار یورو بود، اما قیمت قرارداد ما با طرف چینی که
ویژگی های مشابه یا بیشتر از خودروسازان داخلی دارد، به ازای هر دستگاه ۲۲۰هزار یورو است که با احتساب سایر هزینه‌ها به ۲۵۰هزار یورو می‌رسد. به این معنا که در این قرارداد به ازای هر دستگاه اتوبوس ۹۷هزار یورو صرفه‌جویی شده است.او همچنین به مشکلات خرید داخلی نیز اشاره کرد و یادآور شد: شهرداری تهران با پرداخت ۲۳۶میلیارد تومان، ۳۲۷۵ اتوبوس از شرکت‌های خودروساز داخلی خرید اما ۵۰۰ اتوبوس بیشتر به ما تحویل ندادند. کل اتوبوس و مینی‌بوس تحویلی به شهرداری به ۲۷۵۵دستگاه کاهش یافت که ۵۰۰دستگاه آن مینی‌بوس است و البته این تعداد از اتوبوس و مینی‌بوس‌ها به‌تدریج تا اوایل سال بعد وارد ناوگان شهرداری تهران می‌شود.
 به‌گفته زاکانی، شهرداری تهران به ازای هر دستگاه اتوبوس حدود ۲۵۰هزار یورو پرداخت می‌کند.

شفاف‌سازی درباره دیگر ابهامات موجود

طی 2 هفته اخیر انتقادات و حواشی زیادی در خصوص قرارداد چین مطرح شده است که برخی از این موارد سوگیری سیاسی داشته است . عبد المطهر محمد خانی ، سخنگوی شهرداری تهران در این  رابطه توضیحات تکمیلی ارائه کرده است

  چرا ناچار به واردات اتوبوس هستیم؟
هزینه تولید خودروهای چینی با قرارداد شهرداری بسیار ارزان‌تر از شرکت‌های ایرانی است. بخش‌های اصلی خودروهای خریداری‌شده از چین تماما خارجی است، این تجهیزات به ایران منتقل شده و روی شاسی خودرو که به همراه برخی قطعات که تولید آن در داخل ایران است، سوار می‌شود. قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی ارزان‌تر و کم‌‌زمان‌برتر است، ضمن اینکه 3سال هم برای بازگرداندن اصل و سود پول طرف چینی فرصت وجود دارد. شهر تهران در یک روایت 4500دستگاه و به روایت دیگر 8000دستگاه اتوبوس کمبود دارد. درخصوص تولید اتوبوس برقی عملا امکان تولید واقعی در داخل وجود ندارد اما اگر همین تعداد را هم قرار بود، از شرکت‌های داخلی با همین ظرفیت تهیه می‌کردیم باید یک‌دهه مردم را معطل نگه‌می‌داشتیم، بماند که تا آن زمان بسیاری از اتوبوس‌های کنونی فرسوده می شوند و اعدادی که گفتم نیز بیشتر خواهند شد. ما برای شکستن این دور باطل و ایجاد یک جهش در تعداد اتوبوس‌های فعال شهر نیاز به تزریق حدود ۵هزار اتوبوس نو داریم. از سوی دیگر شهرداری خود را پرچمدار حمایت از تولید و کالای ایرانی می‌داند، اگر قرارداد 2500 اتوبوس برقی را با چین امضا کردیم، بیشتر از آن یعنی 3000دستگاه اتوبوس را با شرکت‌های خودروساز داخلی امضا کرده‌ایم. البته 500دستگاه به‌دلیل مشکلات یکی از تولید‌کنندگان لغو شد. بعضی از قراردادهایمان را هم پس از کشف قیمت در سفر به چین و مشاهده قیمت‌های واقعی کاهش دادیم، چرا که ما نباید پول بیت‌المال را با خرید گران‌تر، ضایع کنیم.

   چرا شرکت طرف قرارداد شرکت ساختمانی است؟
شرکت ساختمانی طرف قرارداد شهرداری برای خرید از چین، شرکتی است که تامین مالی پروژه را انجام می‌دهد و به واردات خودرو کاری ندارد. این اقدام مشابه کاری است که برای تامین مالی خطوط یک تا سه متروی تهران اتفاق افتاد. در مقطعی که این خطوط احداث می‌شد یک شرکت نظامی چینی منابع مالی این سه خط را تامین کرد.

   اینکه گفته می‌شود قرارداد با یک شرکت ساختمانی چینی بوده و حتی برای این موضوع ترک تشریفات شده است، صحت دارد؟
دوستان گویا نمی‌دانند که خرید در تحریم چه شرایطی دارد، ما حتما موضوع را با نهادهای بالادستی و نظارتی هماهنگ کردیم و آنها در بخش بخش این موضوع حضور داشتند اما همانطور که قبلا اعلام کردیم آن شرکت چینی بخشی از یک هلدینگ بزرگ اقتصادی است که صرفا تامین‌کننده مالی است، همانطور که تامین‌کننده مالی خط۱، ۲ و ۳ متروی تهران یک شرکت نظامی چینی بوده است. شرکت‌های تولیدکننده از مشهورترین و بنام‌ترین شرکت‌های تولید وسایل حمل‌ونقل عمومی در جهان هستند.

   خرید اتوبوس از خارج از کشور فقط در این دوره انجام شده است؟
تأکید می‌کنم نیاز تهران به اتوبوس نیاز فوری است. ما با این ملاحظه از تمام ظرفیت‌های داخل که البته به‌دلیل ‌خریداری‌نکردن در دوره‌های گذشته خط تولیدشان از بین رفته بود، استفاده کردیم اما برای خرید فوری اتوبوس برقی ناگزیر به واردات هستیم تا مردم بیش از این اذیت نشوند. استفاده از ظرفیت خارجی در دوره‌های پیشین بسیار مرسوم بوده و آمارهای خرید اتوبوس‌های خارجی موجود است. با این حال ما برخلاف ادوار گذشته خرید خارجی را تنها به اتوبوس‌های برقی اختصاص دادیم.

   چرا از واگن تولید داخل استفاده نشده است؟
ما به‌شدت از ظرفیت تولید واگن‌های داخلی مترو هم که به تازگی به این مهم دست پیدا کردیم استفاده می‌کنیم، ما حتی در خرید واگن‌های مترو هم شرط کردیم که تکنولوژی بوژی‌ها (بستر کشنده‌ها) حتما باید به داخل ایران وارد شود. حمایت ما از تولید داخل تنها به موضوع حمل‌ونقل محدود نمی‌شود؛ ما درخصوص پله‌برقی‌ها و آسانسورها که پیش‌تر از خارج خریداری شده بود و به‌دلیل عدم‌تامین قطعات مردم گهگاهی برای استفاده از آن دچار مشکل می‌شدند هم حمایت از تولید داخل را سرلوحه اقدامات‌مان قرار دادیم. به‌طوری که حتی چند شرکت داخلی با خریدهای شهرداری توانستند خط تولید راه بیندازند.

   آیا این قرارداد برای مدیران شهری هم محرمانه است؟
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران و روسای کمیسیون‌های مرتبط، نسخه‌ای از قرارداد را دارند، ازجمله خانم نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا و طبق گفته های معاون حمل‌ونقل شهرداری، نسخه‌ای هم به‌دست آقای تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل رسیده است.

   اگر قرارداد محرمانه است چرا تصاویر آن و لحظه امضای دوطرف ثبت و منتشر شده است؟
محرمانگی یک قرارداد به این معنا نیست که همه در یک جای مخفی به دور از هرگونه وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌ای دور هم جمع شده باشند، بلکه طبق توافق و خواسته طرفین قرار داد برای مصون‌ماندن از تبعات تحریم‌های ظالمانه آمریکا، قرار بود مفاد قرارداد، افشای عمومی نشود. منظور از محرمانگی در حقیقت پرهیز از انتشار عمومی در رسانه‌هاست. به‌نظر می‌رسد تصور این دوستان از قرارداد محرمانه یک اقدام غیرمعمول و زیرمیزی و یواشکی است. این تصور غلط است، بخش‌های قابل توجهی از مذاکرات منتهی به قرارداد از طرف ما فیلمبرداری شده است. از تمام مذاکرات تخصصی و کارگروه‌ها تصویر موجود است. خود قرارداد هم که به مراجع ذیصلاح داخلی داده شده و بانک مرکزی، وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، نفت و امورخارجه هم در جریان این قرارداد قرار گرفته‌اند.

   این قرارداد با توجه به حواشی آن به سرانجام خواهد رسید؟
 ما به‌عنوان مجموعه تیم ایرانی متشکل از وزارت کشور، صمت، نفت، امورخارجه و نهادهای نظارتی و حقوقی امیدواریم که با وجود تمام هجمه‌ها و طراحی‌های ضدامنیتی خدشه‌ای به قرارداد وارد نشود و طرف چینی تا پایان قرارداد بماند و شیرینی استفاده از اتوبوس‌های برقی و با کیفیت نو را مردم تهران به‌زودی بچشند.

نگاه
3گام بزرگ برای رفع دغدغه شهروندان


علیرضا زاکانی شهردار تهران
طی 32ماه اخیر در مجموعه مدیریت شهری با همکاری همه قوا و دستگاه‌ها و نهادها، راه جدیدی را ‌آغاز کرده‌ایم؛ راه جدیدی که در آن افق‌های دور و دست‌نایافتنی را با حرکت در مسیر انجام کارهای بزرگ، دست‌یافتنی کرده‌ایم. ۳۲‌ماه و ۱6روز است که در خدمت مردم تهران هستیم. وقتی در ابتدای این دوره به‌نظرات مردم مراجعه می‌کردیم صدر خواسته‌هایشان رفع آلودگی هوا و ترافیک بود. درواقع هم یک موضوع زیست‌محیطی و هم یک موضوع شهری را از ما طلب می‌کردند. این دو ویژگی در مقام بیان راحت، اما در مقام عمل سخت است که تهرانی را تصور کنیم که آلودگی هوا و ترافیک نداشته باشد. برای چنین منظوری یک سلسله اقدامات طراحی و این دو ویژگی و خواسته مردم هدف‌گذاری شد. در‌نهایت بخشی از آن اقدامات و توجه به این دو خواسته مدنظر قرار گرفت و بسته‌ای از اقدامات انجام شد. برای نمونه توجه ما به حوزه فضای سبز یک توجه رکنی و اساسی شد. در این زمینه طی ۳زمستانی که در مدیریت شهری ششم پشت‌سر گذاشتیم، موفق شدیم ۶۴۵هزار هکتار فضای سبز داخل شهر را توسعه بدهیم. این کار در سالیان گذشته نظیر نداشته و برای این انجام شد که فضای سبز باعث رفع آلودگی هوا می‌شود. خیلی نکات متفاوتی در رسانه‌ها در این مورد بیان می‌شود اما باید گفت که اطلاعات درستی به جامعه منتقل نمی‌کنند؛ مثلا یکی از روزنامه‌ها مطلبی درباره قطع درختان خیابان ولی‌عصر منتشر کرد که مربوط به سال۹۷ بود و از اساس بنیانی نداشت. البته پاسخ داده شد اما کسانی که این را بیان می‌کنند، علاقه‌ای به شنیدن حرف حق ندارند.
دومین‌ قدم هدف‌گذاری شریان‌های شهر چه آزاد‌راه چه بزرگراه و چه اصلاحات تقاطعی بود که از ۳۲ماه پیش در دستور قرار گرفت و یک آزاد‌راه، ۲بزرگراه و ۹۸ اصلاح تقاطعی را هدف‌گذاری کردیم و تا امروز 7.3کیلومتر از بزرگراه بروجردی افتتاح شده و بقیه امسال افتتاح خواهد شد. بال غربی بزرگراه  یادگار امام نیز امسال افتتاح خواهد شد و پیوستگی آن به بروجردی آزادگان و ساوه امکانی مانند بزرگراه امام علی را در غرب تهران فراهم می‌کند. فاز نخست آزادراه شهید شوشتری به طول 2.9کیلومتر نیز در انتهای سال افتتاح‌ خواهد شد و با اتمام آن یک‌و‌نیم درصد ترافیک تهران کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین ساخت تونل ۹کیلومتری شهید متوسلیان ‌به‌زودی آغاز خواهد شد و می‌توانیم شبکه شریانی بزرگراهی شهر را طوری تنظیم کنیم که منجر به روانی حرکت خودروها و کاهش ترافیک و آلایندگی ‌شود. ۹۸ اصلاح تقاطعی در دست ما بود. این تعداد عملا ۷۹۳کیلومتر راه مردم را به ۵۳کیلومتر بدل می‌کند و یک میلیون لیتر مصرف بنزین را در یک روز کاهش می‌دهد.
بنابراین بسته اول ما بسته فضای سبز و بسته دوم شریان‌های شهری و ایجاد زمینه رفت‌وآمد تسهیل‌شده و کاهش مسیر سفر بود. اما مرحله سوم تحول در حوزه حمل‌ونقل عمومی بود. امروز ۳۴درصد جابه‌جایی مسافر با حمل‌ونقل عمومی است. این معادله باید برعکس ‌شود و ۳۰درصد حمل‌ونقل مردم باید با حمل‌ونقل شخصی باشد. ما اتفاقاتی را که باید در سال۱۴۲۰ رخ می‌داد، 10‌سال جلو کشیدیم و پایان ساخت خطوط جدید مترو را حداکثر تا ۱۴۱۰ قرار دادیم.
گام بعدی نیز بسته برقی‌سازی‌ و بعد هم هوشمند‌کردن سفرهای شهری است. این بسته کلی است که برای رفع آلودگی و رفع ترافیک طراحی شده و الزاماتی مانند هوشمند‌سازی‌ و بستر‌سازی‌ مناسب دارد. به این ترتیب امسال یک سال بی‌نظیر نسبت به سال‌های پیشین جهت عبور از هوای آلوده و مزاحمت‌های ترافیکی برای مردم است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید